عدم مهارت نیروی کار حلقه مفقوده ایجاد اشتغال در استان کرمانشاه است

کرمانشاه - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با اشاره به نیم قرن نرخ بالای بیکاری در استان کرمانشاه، گفت: حلقه مفقوده ایجاد اشتغال در استان کرمانشاه با وجود تمام پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی خوب و داشتن نیروی انسانی، عدم مهارت نیروی کار آن است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «بهزاد باباخانی» سه‌شنبه شب در اولین جلسه شورای مهارت استان کرمانشاه با حضور معاون مدیریت و توسعه منابع سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در سرسرای شهدای استانداری کرمانشاه، افزود: همه اندیشمندان بر این نکته متفق القولند که عامل اصلی توسعه نیروی انسانی مهار آن است.

وی مردم کرمانشاه را پرتلاش و کوشش توصیف کرد و گفت: ما فقط در استان نیروی انسانی ماهر نداریم که اگر بسترهای کسب مهارت برای آنان فراهم شود، مطمئنا موضوع بیکاری حل خواهد شد.

باباخانی اظهار کرد، عدم وجود نیروی کار مهار در استان را در بازار کاری صنعت ساختمان‌سازی پس از زلزله سال ۹۶ به خوبی شاهد بودیم که با وجود نرخ بالا بیکاری استان، بدلیل نداشتن نیروی ماهر در حوزه ساخت و ساز، نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم و یا حتی برای کار در پتروشیمی های استان در برخی رشته ها مجبور شدیم از نیروی کار ماهر استان های همجوار استفاده کنیم.

وی از اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی سازمان فنی و حرفه ای به شدت استقبال کرد و با توجه به طرح های مشابه این طرح در دستگاه های اجرایی گفت: همه دستگاه های ذی صلاح در راستای اجرای برنامه های مهارت آموزی باید منسجم و هدفمند عمل کنند تا به اهداف مورد نظر برسیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در ادامه عدم مشارکت بخش خصوصی در فرایند مهارت آموزی را یک خلا جدی در فرایند مهارت آموزی استان دانست و خواستار توجه جدی به کیفیت آموزش های مهارتی شد.

باباخانی در بخش دیگری از صحبت های خود خواستار ایجاد یک شبکه مهارتی بین دانشگاه ها و مراکز آموزشی و دستگاه‌های اجرایی شد و گفت: باید به کمک دانش های فناورانه زمینه‌های آموزشی رشته‌های جدید و بروز مورد نیاز بازار کار استان را فراهم کنیم.

وی همچنین خواستار اصلاح و بروزرسانی رشته‌های مهارتی استان در شورای راهبردی مهارت آموزی شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه نیز در این جلسه با اشاره به اینکه از جمعیت ۲ میلیون نفری کرمانشاه، ۶۰۰ هزار نفر در رده سنی مربوط به اشتغال قرار دارند، گفت: از این تعداد ۹۸ هزار نفر بیکارند.

«یاور محمدی» افزود: از میان ۹۸ هزار نفر بیکار استان، ۳۸ هزار نفر معادل ۴۰ درصد آنها دانش آموخته دانشگاه هستند که بدلیل عدم مهارت عملی، نمی توانند شغل پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه میانگین نرخ بیکاری در استان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری است، یکی از دلایل اصلی آن را عدم آموزش مهارتی و عملی دانش آموختگان عنوان کرد.

محمدی در ادامه نرخ بیکاری مردان استان را ۱۴ درصد و زنان را ۱۹ درصد عنوان کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha