دکتر قاسم عمو عابدینی روز چهارشنبه و در پنجاه و هشتمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و موسسات آموزشی عالی کشور در دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این که در این سند چهار چالش، هشت عامل، ۱۰ راهبرد و ۳۱ اقدام مورد ارزیابی قرار گرفته است افزود: الزامات کلیدی تحول در حوزه آموزش در گرو اصلاح نظام حکمرانی آموزشی و اجراییسازی آمایش آموزش عالی و تکمیلی است.
وی ادامه داد: برنامه راهبردی تحول در حوزه آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در راستای طرح تحول دولت سیزدهم تنظیم شده متشکل از بخشهای الگووارههای حاکم بر تحول در حوزه آموزش دانشگاهها، الزامات تحول در حوزه آموزش دانشگاهها، سند تحول حوزه آموزش شامل اقدامات انجام شده و اقدامات آینده، ساختارها و سند تحول و دغدغههای آموزش است.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جبران عقب ماندگی و فتح قلههای دانش گفت: با توجه به پیشرفتهایی که در کشور شکل گرفته است باز هم عقب هستیم و نیاز به جهاد علمی برای جبران عقب ماندگیها داریم و این مسیر باید با جهاد علمی پیموده شود زیرا غایت بیانیه گام دوم شکل گیری تمدن نوین اسلامی و نقش دانشگاهها در حال و آینده ذکر شده است.
عمو عابدینی افزود:از لوازم نقش آفرینی دانشگاهها در شکل گیری تمدن نوین اسلامی، نیازسنجی علمی برای حال و آینده، جلوگیری از کاهش سرعت پیشرفت علمی، اجرای دقیق نقشه جامع علمی، توجه به کیفیت در آموزش عالی، پیگیری جدی ارتباط دانشگاه و صنعت، نقش آفرینی دانشگاهها در اقتصاد مقاومتی، گسترش فضای فرهنگ ایمانی و اسلامی، عمق بخشی بصیرت دینی و سیاسی و میدان دادن به دانشجویان و اساتید ارزشی، انقلابی و متدین است.
او ادامه داد: در سند تحول، نشانگرهای وضعیت مطلوب، چرخشهای تحول آفرین و چالشها، عوامل مرتبط با آن، راهبردها و اقدامات کلیدی برای رفع عوامل آن در نظر گرفته شده و بر همین اساس، آموزش متمرکز بر توسعه کمی، تقاضای اجتماعی، تخصصبسنده و فردمحور به تربیت متمرکز بر توسعه کیفی، ظرفیت اشتغالپذیری، تخصصگرا، اخلاقمدار و خانوادهمحور در این سند مورد توجه قرار گرفته است.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: الگوی دانشگاه محور باید به الگوی جامعه محور در توسعه کارکردهای اجتماعی، سیاستی و فرهنگی دانشگاه اسلامی تغییر یابد.
عمو عابدینی تاکید کرد:پژوهش معطوف به ارتقای جایگاه علمی بینالمللی باید به پژوهش نیازمحور، مزیتمحور و اولویتمحور تبدیل شود و اداره دانشگاه توسط دولت و یکسانانگاری در ماموریتهای دانشگاهها به خوداتکایی و استقلال ضابطهمند دانشگاه و پذیرش تنوع در ماموریتهای دانشگاهها منجر شود.
پنجاه و هشتمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و موسسات آموزشی عالی کشور تا فردا در دانشگاه فردوسی مشهد ادامه دارد.
نظر شما