۱۷ تیر ۱۴۰۱، ۲۱:۰۰
کد خبرنگار: 2108
کد خبر: 84815656
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تامین آب مهمترین مشکل منطقه آزاد بانه و مریوان است

سنندج- ایرنا- دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با اشاره به اینکه تامین آب برای بخش صنعت و کشاورزی بسیار ضروری است گفت: یکی از مشکلات منطقه آزاد بانه و مریوان تامین آب است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سعید محمد روز جمعه در جلسه شورای اداری شهرستان بانه با بیان اینکه ریسک تامین آب برای بانه و روستاهای شهرستان بالا است اظهار داشت: حل مشکل سد عباس آباد بانه در اولویت قرار گیرد چون به دلیل آبگیری زودتر از موعد، این سد از تخصیص اعتبارات محروم شده و باید با تخصیص اعتبارات این مشکل حل شود و عملیات اجرایی سد کانی گویژان نیز در اولویت قرار گیرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسایل مهم در بانه تامین تجهیزات پزشکی و درمانی است اکنون تعداد تخت های بیمارستانی در بانه نسبت به استانداردهای موجود یک سوم کشوری است علاوه براین بیمارستان های موجود تجهیزات و امکانات کافی ندارند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: بازارچه مرزی نقش مهمی در اشتغال جوانان و ساماندهی پدیده کولبری دارد بر همین اساس راه اندازی بازارچه های مرزی در دستور کار قرار می گیرد.

وی با اشاره با مشکلات حوزه مدیریت شهری افزود: تعداد پروانه های ساختمانی صادره و مبالغی که می تواند به عنوان بخشی از درآمد شهرداری باشد بسیار اندک است و از طرف دیگر هزینه های ثابتی هم وجود دارد که برای شهرداری ها مشکل ایجاد کرده است.

محمد اظهار داشت: احداث منطقه آزاد مشترک با اقلیم کردستان عراق که قبل از سفر به کردستان مطرح شده بود مورد دولت استقبال قرار گرفته و در وزارت امور خارجه هم در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: از ایجاد منطقه آزاد مشترک در اقلیم کردستان بسیار استقبال شده است سرمایه گذاران اقلیم از هم اکنون برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده اند که این مهم باید از طرف دولت مرکزی عراق پیگیری شود.

این مسوول گفت: بخش عمده ای از تجارت ایران با کشور عراق است بخش زیادی از این تجارت در بازارچه های مرزی سیرانبند بانه و باشماق مریوان انجام می شود و ظرفیت ترانزیتی بالا است و نیاز طرف عراقی به کالاهای ایرانی می تواند این منطقه را تبدیل به یک مرکز تولید کند.

وی اضافه کرد: سرعت در سرمایه گذاری و تامین زیرساخت ها در منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان باعث ایجاد اشتغال پایدار و جلوگیری از شغل های کاذب می شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور ادامه داد: مردم کردستان دین بزرگی به گردن انقلاب اسلامی دارند و خاطره مجاهدت ها و ایثارگری های مردم این دیار فراموش نمی شود و باید همه مسوولین خدمت گذار باشند و این خدمتگذاری در استان های مثل کردستان باید پررنگ تر باشد.

وی اضافه کرد: مشکلات شهرستان بانه دسته بندی شده و برخی از مشکلاتی که از طرف نخبگان مطرح شده در این دسته بندی ها قرار و پیگیری می شود.

شکاف توسعه نیافتگی در منطقه بالا است

سرپرست فرمانداری شهرستان بانه نیز با بیان اینکه شهرستان بانه در جریان جنگ تحمیلی بارها بمبارن شد، افزود: این شهرستان ۸۳۴ شهید و یک هزار ۳۲۷ نفر آزاده سرافراز تقدیم آرمان های مقدس انقلاب اسلامی کرده است.

کمال خدری با اشاره به خدمت ارزنده نظام اسلامی به شهرستان بانه اظهار داشت: قبل از انقلاب سایه محرومیت بر این منطقه گسترده شده بود دوری از مراکز تصمیم گیری استانی و کشور، فقدان شبکه های ارتباطی، عدم سرمایه گذاری و عدم خدمات رسانی از مهمترین مشکلات در این منطقه بود.

خدری ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی علیرغم همه تلاش های صادقانه و جهادی که برای زدودن چهره فقر و محرومیت و ارتقاء شاخص های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انجام شده است به دلیل واقع شدن شهرستان در محدوده جغرافیایی جنگ تحمیلی هشت ساله، شکاف در توسعه نیافتگی منطقه در مقایسه با سایر مناطق کشور بیشتر است و ضروری است که دولت انقلابی سیزدهم با نگاهی ویژه و اختصاص اعتبارات ویژه شکاف موجود را ترمیم کند.

سرپرست فرمانداری شهرستان بانه اظهار داشت: مهمترین مشکل شهرستان بانه تامین آب شرب شهر بانه است که باید اعتبار ویژه ای برای احداث سد کانی گویژان اختصاص یابد.

وی افزود: تامین آب روستاها، ساماندهی نواقص زیرساختی و فنی بازارچه سیرانبند بانه، توسعه شبکه ای ارتباطات جاده ای شهرستان، کمبود و فرسودگی ماشین آلات اداره راهداری، حمل و نقل جاده ای و شهرداری ها، احداث شهرک صنعتی شماره ۲ و تسریع در آغاز عملیات اجرایی فاز ۲ منطقه ویژه اقتصادی بانه، بازسازی مدارس فرسوده شهرستان، احداث فضاهای آموزشی جدید و تکمیل ساختمان های نیمه کاره آموزشی از دیگر مشکلات این شهرستان است.

یکی از فعالان حوزه کشاورزی بانه هم در این نشست گفت: اقتصاد کردستان مبتنی بر کشاورزی است و در این شرایط که گرانی دامنگیر مردم شده است برای بهبود وضعیت باید هرچه در توان داریم در طبق اخلاص بگذاریم و یکی از راه های بهبود و برون رفت از وضعیت موجود رونق بخش کشاورزی است.

عبدالله فرجی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی منطقه بانه افزود: در صورت تامین آب آراضی کشاورزی عملکرد تولید چهار برابر می شود چون شاخصه اصلی برای کشاورزان تامین آب است.

فرجی ادامه داد: ۸۹ میلیون متر مکعب آب از حوزه آبریز شهرستان بانه به سد ویسک می ریزد اما شهرستان بانه حتی یک لیتر آب از این سد سهم ندارد و با احداث این سد یکی از روستاهای بانه و زمین های کشاورزی چندین روستا دیگر نیز زیر آب رفته است.

بیکاری جوانان، مشکل کولبران، کمبود تجهیزات بهداشتی و پزشکی، نبود فضای ورزشی، عدم حضور نخبگان در پست های مدیریتی، محرومیت از پست های استانی، کمبود فضای سبز و عدم حمایت از سرمایه گذاران مشکلاتی بود که از طرف نمایندگان مردم در این نشست مطرح شد.

 شهرستان مرز بانه داری چهار بخش، هفت دهستان، چهار شهر و ۱۹۴ روستا است و ۸۴ کیلومتر با اقلیم کردستان عراق مرز مشترک دارد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور و هیات همراه در سفر به بانه با خانواده شهید محمد صفری دیدار کرد.

مشاور رییس جمهور همچنین با حضور در گلزار شهدای بانه در مراسم غبار روبی و عطر افشانی شرکت و بار دیگر با شهدا هشت سال جنگ تحمیلی تجدید میثاق کرد.

شهرستان مرزی بانه با ۱۷۱ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

اخبار مربوط به بیست و هفتمین سفر رییس جمهور و اعضای هیات دولت به استان کردستان را می توان در پرونده خبری به آدرس این پیوند پیگیری کرد: سفر رییس جمهور به استان کردستان ؛ دیار فرهنگ و هنر

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha