سومین رویداد بین‌المللی چوب در کرمانشاه برگزار می‌شود

کرمانشاه- ایرنا- نماینده سازمان جهانی چوب در ایران گفت: سومین رویداد بین‌المللی چوب ۲۸ تیر ماه به مدت چهار روز در محوطه تاریخی بیستون برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «علیرضا باوندپور» روز یکشنبه در نشست خبری در محوطه تاریخی طاقبستان، اهمیت این رویداد را از لحاظ بحث گردشگری، محیط زیستی و هنر بسیار بالاست دانست و افزود: قرار است در این رویداد ۱۲ اثر هنری چوب تولید شود.

وی، سیاست روز جهانی چوب را حمایت از محیط زیست عنوان کرد و گفت: روز جهانی چوب یک برنامه محیط زیستی است که هر سال ۲۱ مارچ برگزار می شود. امسال قرار است در توکیو برگزار شود که امیدواریم نماینده ای از ایران در این جشنواره حضور داشته باشد.

نماینده سازمان جهانی چوب در ایران افزود: ایران شانزدهمین کشور در دنیا است که نماینده روز جهانی چوب شده ایم. از سال ۲۰۲۰ که این مجوز اخذ شده برای اولین بار با  ۱۵ هنرمند جشنواره را در طاقبستان اجرا کردیم.

وی اضافه کرد: هر سال روز جهانی چوب یک زمینه «تم» انتخاب می شود که تم پارسال «چوب و دی اکسید کربن بود. تمی که امسال انتخاب شده «دوستی با درخت» که یک تم کاملا محیط زیستی است که به لطف میراث فرهنگی قرار شد در محوطه تاریخی بیستون اجرا شود.

باوندپور عنوان کرد: به دلیل کم رنگ تر شدن کرونا، این رویداد امسال به صورت کشوری برگزار می شود و هنرمندان ۱۰ استان در این رویداد حضور خواهند داشت که ۳۰ هنرمند از کرمانشاه، ۱۰ هنرمند از سایر استان ها را همراهی می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: رویدادسازی علاوه بر اینکه گردشگری استان را معرفی می‌کند، خود عامل جذب گردشگران است.

سومین رویداد بین‌المللی چوب در کرمانشاه برگزار می‌شود

«محمدرضا سهیلی» نیز در این گفت و گو افزود: در این زمینه لازم است تمام عواملی که در رویدادها دخیل هستند مثل سازمان ورزش و جوانان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و همه اداراتی که در این زمینه مسوولیت دارند و می‌توانند کمکی در جهت ساخت رویدادهایی که می تواند باعث معرفی این شهر و جذب گردشگر شود هماهنگی هایی صورت گیرد و تلاش خواهیم کرد در یک بازه زمانی مناسب تقویم رویدادی سالانه کرمانشاه ایجاد شود که اگر این اتفاق بیافتد بتوانیم جذب گردشگر داشته باشیم.

وی همچنین گفت: در پروژه تله کابین کرمانشاه هیچ‌گونه موافقتی از جانب میراث فرهنگی کرمانشاه در این زمینه صادر نشده و کاری که صورت گرفته غیرکارشناسی و علمی بوده است. اگر می خواهیم میراث طاقبستان ثبت جهانی شود با طرحی که برای تله کابین وجود دارد این اتفاق دچار مشکلاتی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه اظهار داشت: به خاطر اینکه سازمان میراث فرهنگی در عمل انجام شده قرار گرفته شود شهرداری تعدادی پایه ها احداث کرده که فنی مهندسی هم آن را رد کرده و مشکل دارند. 

وی عنوان کرد: تا به حال شهرداری یک طرح با جزییات کامل در اختیار میراث فرهنگی قرار نداده است. در صورت ارایه این طرح توسط شهرداری میراث فرهنگی در کوتاه ترین زمان ممکن طرح بررسی خواهد شد.

سهیلی گفت: یکی از اولویت های میراث فرهنگی ثبت جهانی طاقبستان است اما به دلیل مشکلات عدیده ای که در عرصه این اثر وجود دارد نیاز به اعتبار مناسبی برای تملک و پروژه زمانبری است و اگر راه و شهرسازی و شهرداری پای کار بیایند این کار قابل انجام است.

وی همچنین افزود: در کریدور بیستون طاقبستان المان های مختلفی برای کار گردشگری وجود دارد. با بودجه های سال های قبل تخصیص یافته کارها به سختی پیش می رود. امسال اعتبار استانی میراث فرهنگی پنج برابر شد که بازهم عدد قابل توجهی برای رقمی که این حوزه نیاز دارد نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه در پایان گفت: یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار بگیرد آموزش شاغلین حوزه گردشگری است که این کار با اعتبارات دولتی به سادگی قابل انجام نیست و تدبیر ویژه ای باید در این زمینه دیده شود و نیاز به یک برنامه ریزی متفاوت است که در این زمینه خیلی موفق نبودیم.

۲۵ هزار نفر در حوزه صنایع دستی کرمانشاه فعالیت می کنند

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۶۰ رشته مختلف صنایع دستی با جمعیت حدود ۲۵ هزار نفر در استان کرمانشاه فعالیت می‌کنند و هزار و ۸۶۴ نفر از هنرمندان صنایع دستی استان بیمه هستند.  

۱۲۵ نفر از هنرمندان صنایع دستی کرمانشاه در سطح جهانی و ملی شناخته شده اند، ۲ تن از آنها نشان جهانی و ۲۳ نفر نیز نشان ملی دریافت کرده اند.

هزار و ۸۶۴ نفر از هنرمندان صنایع دستی کرمانشاه زیرپوشش بیمه روستایی و عشایری و همچنین تامین اجتماعی هستند که ۶۵۰ نفر از آنها در یک سال گذشته بیمه شده اند.  

سال ۹۹ اولین رویداد بین المللی چوب در استان کرمانشاه برگزار شد.

سومین رویداد بین‌المللی چوب در کرمانشاه برگزار می‌شود

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha