۲۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۰۶
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84825489
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

میزان خرید تضمینی گندم در کردستان ۳۲ درصد افزایش یافت

سنندج- ایرنا- نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت: میزان خرید تضمینی گندم در این استان طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۲ درصد افزایش داشته است.

جمال صالحی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای آغاز خرید تضمینی گندم (۶ تیرماه) تا پایان ۲۷ تیر سال جاری، ۲۲۷ هزار و ۹۰۶ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در استان به طور تضمینی خریداری شده است.

وی اضافه کرد: از مجموع گندم خریداری شده ۲۱۵ هزار و ۹۸۴ تن آن در سامانه سیفا ثبت شده و چک لیست ۱۶۹ هزار و ۷۷۱ تن آن هم به بانک کشاورزی ارسال شده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان با اعلام اینکه آهنگ خرید روزانه گندم در استان به ۲۰ هزار و ۵۸۵ تن رسیده است،  افزود: تاکنون ۴۰۱ میلیون و ۸۴۴ هزار ریال از بهای خرید تضمینی گندم در استان به حساب کشاورزان واریز شده است.

صالحی یادآور شد: میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته که ۱۶۳ هزار و ۳۶۳ تن بوده حدود ۳۲ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: بیشترین میزان گندم خریداری شده مربوط به شهرستان های بیجار با ۵۴ هزار و ۵۸۰ تن، سقز ۴۷ هزار و ۴۷۵ تن، کامیاران ۳۶ هزار و ۷۲۷ تن و دهگلان ۳۸ هزار و ۴۹۱ تن بوده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان اضافه کرد: میزان گندم خریداری شده در شهرستان های قروه ۳۶ هزار و ۲۲۸ تن، دیواندره ۹ هزار و ۱۷۰ تن، سنندج سه هزار و ۹۲۸ تن، بانه ۵۲۴ تن، سروآباد ۴۶۰ تن و مریوان هم ۳۲۳ تن بوده است.

صالحی ادامه داد: ۸۳ مرکز خرید گندم در استان تایید شده و آماده خرید محصول از کشاورزان استان بوده و از این تعداد ۶۱ مرکز آن مربوط به تعاونی های روستایی است.

وی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم از ۵۰ هزار ریال به ۱۰۵ هزار ریال افزایش پیدا کرده است، اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده امسال ۱۰ هزار ریال هدیه به هر کشاورزی که محصول خود را تحویل مراکز خرید دهد اعطا می شود.

کردستان یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه ۷۸۳ هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می رود، ۳۸۱ هزار هکتار آن هم آیش بوده و ۵۳ هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است؛ از ۸۳۶ هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات  کشاورزی کردستان ۷۰۵ هزار هکتار آن دیم و ۱۳۱ هزار هکتار آن هم آبی است.

جمعیت بهره‌بردار کشاورزی استان کردستان ۱۲۲ هزار نفر است که (در شرایط جوی مناسب) سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) تولید می کنند که بیش از ۴۴۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۲ هزار تن در سال است که  ۵۹۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال زراعی جاری به زیر کشت گندم اختصاص دارد و از این میزان ۳۲ هزار هکتار آن گندم آبی و مابقی دیم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha