۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۰۱
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 84828956
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار کردستان: دانشگاه‌ها به سمت مهارت‌آموزی حرکت کنند

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان گفت: اگر نظام آموزشی توان اصلاح خود را ندارد، دانشگاه‌ها رویکرد مهارت آموزی را تقویت کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل زارعی‌کوشا روز پنجشنبه در چهارمین جلسه ستاد اقتصاد دانش بنیان در سنندج به دغدغه رییس جمهور در سفر به کردستان در مورد اشتغال۴۰ هزار دانشجوی در حال تحصیل اشاره کرد و اظهار داشت: به آیت‌الله رئیسی عرض کردم که در کردستان صرفنظر از رشته های تحصیلی، ظرفیت ایجاد اشتغال وجود دارد، به شرطی که لوازم آن در استان فراهم شود.

وی به وجود زمین، آب، خاک حاصلخیز و نیروی انسانی توانمند در استان اشاره داشت و افزود: اگرچه در استان با چالش هایی در حوزه محیط زیست، صنعت، مدیریت آب و کشاورزی مواجه هستیم اما باید به فکر انقلابی در بخش کشاورزی باشیم.

استاندار کردستان یادآور شد: باید در حوزه تولید برخی محصولات، الگوی کشت را کاملا تغییر داد و این مهم نیازمند جسارت، برنامه ریزی و اعتماد به بهره برداران است.

زارعی کوشا با تاکید بر اینکه نباید وقت را از دست داد، چرا که آسیب بیشتری خواهیم دید، ادامه داد: باید کار بزرگی به ویژه در حوزه کشاورزی کرد و از روزمرگی فاصله گرفت.

وی به عدم اطلاع برخی مدیران ملی از وضعیت و ظرفیت های استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۲ درصد زمین های کشاورزی استان آبی بوده و میانگین کشوری آن ۴۴ درصد است، پس باید به فکر تحول بود.

استاندار کردستان در ادامه گریزی به طرح تانا داشت و یادآور شد: در این طرح که مسئله محور است، سعی شده ارتباط بین صنعت، بخش اقتصادی، اداری و دستگاه های اجرایی با مجموعه دانش بنیان برقرار شود که فرصت مناسبی برای ارتقای فعالیت شرکت های دانش بنیان است.

زارعی کوشا بر لزوم ورود جدی دستگاه ها در طرح تانا تاکید کرد و اظهار داشت: باید بخشی و جزئی تر در این رابطه جلسه برگزار و از گروه های علمی دانشگاه ها و صاحبان ایده استفاده کرد.

وی گفت: براساس مصوبه مجلس، ۱۰ درصد اعتبارات امسال استان ها باید به حوزه دانش بنیان اختصاص داده شود و اگر دستگاهی در این رابطه کوتاهی کند، مورد بازخواست قرار می گیرد.

استاندار کردستان تاکید کرد: هیچ دستگاه دولتی اجاره ندارد نمونه محصول تولیدی استان را خارج از استان تهیه کنند، هرچند نمونه هایی وجود دارد که برخی دستگاه ها به این دستور التزام نداشته اند و این نشان از بی تفاوتی مدیران آن دستگاه ها به اشتغال و حمایت از تولید بومی است.

زارعی کوشا خواستار حمایت رسانه ها از شرکت های دانش بنیان و اطلاع رسانی در زمینه فعالیت ها و تولیدات آنها شد و پیشنهاد داد قراردادهای منعقد شده بین شرکت های دانش بنیان و دستگاه های اجرایی در زمان خاصی در قالب یک رویداد و همایش، به اطلاع مردم برسد تا الگویی برای صاحبان ایده و شرکت های فعال در این حوزه بوده و مردم نیز بیشتر با فعالیت های این شرکت ها آشنا شوند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان هم گفت: طرح تانا از لحاظ چارچوب نظری طرح خوبی است ولی در اجرا نباید فقط به یک روز خاص اکتفا کنیم، بلکه نیاز است در طول سال، در راستای اجرای آن گام برداشت.

سیدکمال حسینی بر لزوم حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تاکید کرد و ادامه داد: توسعه اکوسیستم نوآوری نباید فقط به موضوعات نو و جدید خلاصه شود؛ چراکه می‌توان از فناوری برای ارائه خدمات و تولیدات در هر زمینه ای بهره گرفت.

رویداد "تانا" پنجم مرداد در کردستان برگزار می‌شود

رییس پارک علم و فناوری کردستان هم به معرفی طرح تانا(توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها) پرداخت و گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، پنجم مرداد ماه این طرح و رویداد در کردستان به عنوان دومین استان در کشور آغاز و برگزار می‌شود.

حامد قادرزاده با بیان اینکه بر اساس این طرح، نیازها و توانایی‌های فناوری هر استان شناسایی می‌شود، افزود: هدف از اجرای این طرح، توسعه و تقویت اکوسیستم نوآوری، فعال کردن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های علمی و فناورانه دانشگاه‌ها، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و اهرم کردن منابع مالی نهادهای مربوط برای پاسخ به نیازهای هر استان است.

وی هدف کلی اجرای طرح تانا را ترویج گفتمان نوآوری و کارآفرینی دانش‌بنیان در استان‌ها عنوان کرد و ادامه داد: اقدامات مورد نیاز برای تحقق این طرح، شناسایی بازیگران و تقسیم وظایف آنان و ارتقای تعامل بین پارک علم و فناوری و دستگاه‌های اجرایی و تقویت توانمندی مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

رییس پارک علم و فناوری کردستان به دریافت ۹۴ نیاز از سوی دستگاه‌های اجرایی برای اجرای این طرح در استان اشاره داشت و اضافه کرد: در روز پنجم مرداد و با شروع این طرح، شرکت‌های دانش‌بنیان توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشته و بر اساس آن، در قالب عقد قرارداد، نیازهای دستگاه‌ها را تامین خواهند کرد.

قادرزاده همچنین از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست، پنجم مرداد(روز برگزاری رویداد تانا) حضور پررنگی در دانشگاه کردستان داشته باشند.

باور به استارتاپ‌ها در بین مردم نهادینه شود

رییس دانشگاه آزاد اسلامی کردستان هم بر لزوم افزایش سهم فعالیت های پژوهشی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و افزود: توسعه مراکز رشد در این دانشگاه در دستور کار است، همچنانکه مرکز رشد دانشگاه آزاد استان در بین دانشگاه‌های غرب کشور، به سطح یک ارتقا یافت.

قباد میمنت آبادی با بیان اینکه ظرفیت خوبی برای فعالیت مراکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی کردستان شکل گرفته است، ادامه داد: بخش‌نامه‌ای ابلاغ شده که بر اساس آن، اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد، در حوزه آموزش، پایان نامه داشته باشند.

وی یکی از مشکلات استان را تعداد کم سرمایه‌گذاران خطرپذیر برای سرمایه‌گذاری دانست و گفت: بازار واقعی ما با دنیای مراکز رشد و دانش بنیان نیز فاصله زیادی دارد که برای رفع این خلاء، مشاوره بازاریایی فروش محصولات به شرکت‌های دانش‌بنیان ضروری است، ضمن اینکه باید باور به استارتاپ‌ها در بین مردم نهادینه شود.

رضا طوسی مدیرکل کمیته امداد امام(ره) کردستان هم اظهار داشت: به شرکت‌های دانش‌بنیان در صورت بکارگیری مددجویان، به ازای هر نفر یک میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌کند و در کنار آن بسته حمایتی نیز در نظر گرفته شده است.

در این نشست، تعدادی از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان به بیان مشکلات خود پرداختند و خواستار حمایت جدی دستگاه های اجرایی از واحدهای فناور و این شرکت‌ها شدند.

۱۱۰ واحد فناور در استان کردستان با ۹۰۰ نفر پرسنل در حال فعالیت هستند. همچنین ۳۷ شرکت دانش‌بنیان فعال در کردستان وجود دارد که ۲۳ مورد آن در محل پارک علم و فناوری استان فعالیت می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha