۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۲۴
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84830549
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار: توسعه کردستان از مسیر رشد اقتصادی محقق می‌شود

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان گفت: مسیر توسعه استان از رشد اقتصادی می گذرد و لازمه آن مدیریت با وجود تمامی محدودیت ها و تلاش برای افزایش بهره‌وری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل زارعی‌کوشا روز شنبه در چهارمین جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان کردستان با دستور کار اعتبارات هزینه‌ای اظهار داشت: دولت مکلف به اجرای قانون بودجه است و از مجلس شورای اسلامی انتظار می رود با توجه به واقعیت ها در توزیع منابع بودجه اهتمام داشته باشد.

وی با بیان اینکه بهره وری کلید واژه‌ای است که اگر به صورت حقیقی به آن توجه شود خیلی از مشکلات را می‌تواند پوشش دهد، افزود: استفاده از منابع انسانی و غیر آن نیازمند بازنگری است تا بهره وری کامل حاصل شود.

استاندار کردستان با بیان اینکه با اعتبارات سال جاری، امکان مانور گسترده ای نداریم، تاگید کرد: باید مدیریت بهینه مصرف با صرفه جویی حداکثری در هزینه های جاری صورت گیرد.

زارعی‌کوشا ادامه داد: مدیریت بهینه به معنای کم‌هزینه کردن نیست بلکه هزینه کرد بهینه بر مبنای اولویت های عمومی است.

استاندار کردستان از شورای برنامه ریزی و توسعه استان هم خواست تا بر کیفیت هزینه کرد دستگاه های اجرایی نظارت داشته باشد و موارد مورد نیاز را متذکر شود.


پژوهش‌ها منجر به رشد اقتصادی شود 

زارعی کوشا با بیان اینکه به دنبال پژوهش های کاربردی برای رسیدن به بهره وری و رشد اقتصادی هستیم تاکید کرد: کمیته پژوهش استان در پذیرش طرح‌ها باید دقت کند و موسسات و نهادهای پژوهشی هم به سمتی بروند که نتایج پژوهشی به رشد اقتصادی و رفع معضلات استان کمک کند.

وی با بیان اینکه در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، کشاورزی و صنایع، مسائل زیادی داریم که با پژوهش قابل حل است ادامه داد: برخی پژوهش های انجام گرفته سنخیتی با استان و یا اولویت های آن ندارد.

استاندار کردستان فروش اموال مازاد را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: باید کمیته مربوط به آن فعالتر شود و دستگاه های اجرایی نیز مقدورات خود را پیگیری کنند تا به موقع تبدیل به نقدینگی شود.

زارعی کوشا اضافه کرد: در شرایطی که ارزش پول ملی در تلاطم است، پاداش پایان خدمت بازنشستگان باید در سریع ترین زمان ممکن پرداخت و ارزش آن در زمان حفظ شود.

استاندار کردستان از برگزاری مناسب کنفرانس منطقه‌ای  وحدت اسلامی و فعالان آن از جمله مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور، نماینده ولی فقیه در استان، صداوسیمای مرکز کردستان و اصحاب رسانه و مجموع دستگاه های اجرایی استان قدردانی کرد و گفت: شاهد تحرکات خوبی در حوزه های فرهنگی و هنری استان با برنامه‌هایی هستیم که گستره ملی و منطقه‌ای دارد.

وی ادامه داد: این برنامه‌ها برای معرفی ظرفیت‌های استان ضروری است و زمینه بهره مندی از فرصت رسانه‌ای برای معرفی استان را فراهم می‌کند.

زارعی کوشا از دستگاه‌های اجرایی استان خواست در قرارداد با سازمان صدا و سیما عملکرد بهتری داشته و در حوزه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی نیز مشارکت داشته باشند.

استفاده از فرصت بودجه‌ای و مشاوران رسانه‌ای و ظرفیت صداوسیما دیگر مواردی بود که استاندار کردستان برآن تاکید کرد و گفت: به دنبال برنامه‌سازی فاخر موثری هستیم که بتواند موضوعی را به مخاطب منتقل کند.

رتبه قابل قبول کردستان در حوزه‌های مختلف

زارعی کوشا در ادامه با بیان اینکه طرح تذکر در برخی جلسات به معنای ضعف عملکرد استان نیست، گفت: این تذکرات تنها برای قوت دادن به مدیران برای عملکرد بهتر است تا با سرعت و کیفیت بهتری کارها را انجام دهند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر استان رتبه پنجم کشور در تحقق اشتغال را دارد و عملکرد مجموعه بانک ها به غیر از تعداد انگشت‌ شمار در حوزه سرمایه گذاری بدون شک از بهترین عملکردهای حوزه بانکی در کشور است.

رتبه پنجم  کردستان در پرداخت سرمایه در گردش، دیگر عنوانی بود که استاندار کردستان به آن اشاره کرد.  
 

استاندار: توسعه کردستان از مسیر رشد اقتصادی محقق می‌شود

سهم کردستان از اعتبارات هزینه‌ای قانون بودجه ۷۴۴ میلیارد تومان است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: امسال ۷۴۴ میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای برای توزیع در بین دستگاه های اجرایی استان اختصاص یافته که نسبت به مصوب سال گذشته ۲۴ درصد افزایش دارد.

ارسلان ازهاری اظهار داشت: ۵۴۹ میلیارد تومان از این اعتبارات به حقوق کارکنان دولت و ۱۹۵ میلیارد تومان هم به سایر هزینه‌ها اختصاص دارد که مجموع کل اعتبار نسبت به عملکرد سال گذشته ۱۳ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: برنامه‌ریزی توزیع الگو و شاخص‌های امسال به گونه‌ای بوده که به عدالت نزدیک باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان تکالیف قانون بودجه، ضوابط اجرایی بودجه و دستورالعمل اجرای بودجه را از محورهایی اعلام کرد که در توزیع اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اهمیت بخش پژوهش، از کتابخانه‌ای بودن نتایج پژوهش‌ها در استان انتقاد کرد و گفت: حدود ۶۰ درصد پژوهش‌های انجام گرفته در استان کاربردی نیست و نتیجه آن در کتابخانه‌ها قرار دارد.

ازهاری به دستگاه های اجرایی ۱۵ روز فرصت داد تا اولویت های پژوهشی کاربردی و دانش بنیان خود را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کنند و برای انجام پژوهش‌ها از همه ظرفیت های استان استفاده شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با تاکید بر لازم الاجرا بودن بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد، اضافه کرد: دستگاه هایی که عملکرد خود را ظرف ۲ ماه ابلاغ نکنند، از اعتبارات هزینه‌ای مازاد بر حقوق و مزایا محروم خواهند بود.

ابلاغ اعتبارات هزینه‌ای دریافتی از دستگاه های ملی، اقدام برای فروش ساختمان ها و املاک مازاد برای تامین پاداش پایان خدمت بازنشستگان و تامین مالی برگزاری جشنواره‌ها، سمینارها و همایش‌ها از دیگر مواردی بود که ازهاری بر آن تاکید کرد.

وی با بیان اینکه سال گذشته در حوزه بهره‌گیری در استان عملکردی نداشته‌ایم، گفت: بخش بزرگی از تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد در سال جاری، ناشی از بهره‌وری است که دستگاه های اجرایی باید برش استانی اداره خود را از دستگاه های ملی پیگیری کنند.  
 

استاندار: توسعه کردستان از مسیر رشد اقتصادی محقق می‌شود

بخش فرهنگی و زیربنایی تقویت شود

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست اظهار داشت: بیشترین هزینه ادارات صرف حقوق می شود و در شرایطی که با منع استخدام جدید و محدودیت منابع  مواجه هستیم، وقتی نیروی کافی نباشد نمی تواند در عمل به عدالت و مبارزه با فساد  امیدوار بود.

شیوا قاسمی پور افزود: با توجه به افزایش قیمتها در سال جاری، هزینه‌های امسال نباید مطابق سال گذشته باشد.

وی  اضافه کرد: اعتبارات فرهنگی و زیربنایی در دستگاه های اجرایی تعطیل است و باید تقویت و اعتبار لازم در این زمینه هزینه شود.

به گفته نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی، طرح های پژوهشی در استان باید در راستای حل مشکلات باشد ولی آنچه که در حال حاضر وجود دارد، در عمل غیرکاربردی است و کمکی نمی کند که دستگاه های اجرایی باید در حوزه تخصصی خود وارد عمل شده و مشکلی از مشکلات استان را برطرف کنند.  

قاسمی پور افزود: اجرای برخی طرح های زیربنایی در حوزه تولید و اشتغال منتظر یک امضا است  که امیداوریم در  این زمینه هم تسریع شود.

سهم کردستان از بودجه امسال ۲۶ هزار میلیارد ریال است که ۱۸ هزار میلیارد ریال اعتبارت تملک دارای و سرمایه ای، ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبارات اختصاصی برخی دستگاه ها و هفت هزار و ۴۴۰  میلیارد ریال نیز اعتبارات هزینه ای است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha