۵ مرداد ۱۴۰۱، ۰:۱۶
کد خبر: 84834559
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هوای قشم با رگبار و رعد و برق بارانی شد/ مردم مراقب خطر صاعقه باشند

قشم - ایرنا - هوای قشم با گسترش، نفوذ و تقویت سامانه مونسونی و ادامه ناپایداری های جوی و دریایی سه شنبه شب (چهارم مرداد ۱۴۰۱) با وقوع رگبار، رعد و برق و تندبادهای لحظه ای بارانی شد از این رو مردم جزیره مراقب خطر صاعقه باشند.

به گزارش بامداد چهارشنبه خبرنگار ایرنا، با توجه به آغاز این بارش ها در سطح شهرستان قشم و مناطق دریایی آن می‌طلبد که مردم سرزمین آب و آفتاب آمادگی های لازم را در مواجهه با چنین رخداد طبیعی داشته باشند، توصیه‌های ایمنی برای رفع این خطر را جدی بگیرند و مراقب این حادثه طبیعی باشند.

جزیره قشم با مساحتی معادل هزار و ۴۹۱ کیلومتر مربع به عنوان بزرگترین جزیره‌ خلیج فارس شناخته می شود.

این جزیره زیبا تا ساحل بندرعباس حدود ۲۰ کیلومتر فاصله داشته و دارای طول جغرافیایی ۸۸/۵۵ درجه و عرض جغرافیایی ۸۹/۲۹ درجه می باشد.

هواشناسی قشم: ناپایداری های جوی و دریایی در سطح استان هرمزگان تقویت خواهد شد

محمد کاملی دیرستانی رییس اداره هواشناسی جزیره قشم اعلام کرد: ناپایداری های جوی و دریایی متاثر از سامانه مونسونی امروز (سه شنبه چهارم مرداد ۱۴۰۱) در سطح استان هرمزگان تقویت خواهد شد.

وی با پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی استان هرمزگان و جزیره قشم اظهار داشت: در برخی نقاط استان از جمله مناطق شرقی، در ساعت های رگبار باران و افزایش سرعت وزش باد و از ساعت های بعدازظهر تا شب به تدریج با گسترش فعالیت سامانه بارشی در اکثر مناطق از جمله مناطق مرکزی، رگبار باران و رعد و برق مورد انتظار خواهد بود.

وی ادامه داد: در ساعت های وقوع تگرگ و تند باد لحظه ای نیز محتمل خواهد بود، بنابر این توصیه می شود با توجه به تقویت سامانه مونسونی و سیلابی شدن رودخانه های فصلی، از قرارگیری در حریم رودخانه ها خودداری شود.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم توضیح داد: امروز وزش بادهای شدید جنوب شرقی در مناطق دریایی استان نیز سبب مواج شدن دریا و اختلال در تردد های دریایی خواهد شد. در این مناطق  نیز با تاثیر سامانه بارشی، رگبار باران و رعد وبرق و تند باد لحظه ای پیش بینی می شود.

کاملی دیرستانی اضافه کرد: به لحاظ دمایی در مقایسه با روز گذشته، در طول روز کاهش دمای بیشینه مورد انتظار است.

وی گفت: تاثیر سامانه بارشی در روزهای آینده در استان هرمزگان و استان های همجوار تقویتی خواهد بود و ضروری است جوانب احتیاط رعایت شود.

سطح هشدار جوی هرمزگان قرمز است

با توجه به بارش سنگین سامانه مونسونی و احتمال وقوع سیلاب در استان هرمزگان سطح هشدار جوی در این استان از نارنجی که روز شنبه (اول مرداد ۱۴۰۱) صادر شده بود به قرمز تغییر یافته است.

این هشدار برای بعداز ظهر دوشنبه تا اواخر روز جمعه صادر شده که در این روزها بارش شدید باران همراه با رعد و برق و تگرگ، تندباد شدید همراه با گرد و خاک در ارتفاعات و سراسر هرمزگان پیش‌بینی شده است.

اثر این مخاطره تشدید بارش باران و وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی، خسارت ناشی از وزش تندباد، آبگرفتگی گسترده معابر، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها، شکستن درختان و تخریب سازه‌های سُست، احتمال تخریب پل و مسدود شدن جاده‌ها و وارد آمدن خسارت به بخش کشاورزی است.

در این هشدار هواشناسی - سطح قرمز بر آمادگی کامل نهادهای امدادرسان و خدماتی برای مقابله با خسارات احتمالی سیلاب، پاکسازی کانال‌ها و آبراهه‌ها و بازگشایی دهانه پل‌ها توصیه و تاکید شده است.

همچنین از مردم خواسته شده از رفت و آمد و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها، صعود به ارتفاعات و چرای دام در مناطق مرتفع، سفر و رفت و آمد در جاده ها، پارک خودروها در کنار درختان فرسوده خودداری کنند.

توصیه هایی در زمان بروز صاعقه

به گفته کارشناسان، اگر انسان در فضای باز و ارتفاعات باشد و طوفانی به پا شود و صاعقه‌ای بزند، همین پدیده دلربا چنان خطرناک می‌شود که می‌تواند در آنی قلب انسان را از کار بیندازد، شُش‌ها را پاره کند، سبب سوختگی جدی در بدن و اختلالات عصبی شود و به چشم و گوش آسیب بزند و باعث کوری و کری شود و این خطر حتی در منزل و مکان‌های مسقف نیز وجود دارد.

هوایی که برق صاعقه از میان آن می‌گذرد به شدت گرم است و می‌تواند از طریق فلزاتی همچون گردنبند، دستبند، موبایل، آنتن ماشین، بدنه فلزی خودرو، آب استخر، رودخانه، فنس باغ‌ها، تراکتور و حتی درختان عبور کرده و وارد بدن انسان شود و فرد را دچار برق گرفتگی و سوختگی کند.

صاعقه‌هایی با برق قوی از نزدیک‌ترین بلندی که در زمین وجود دارد حتی اگر نارسانا باشد همچون درخت، برج، دکل یا فردی که بر بلندی قرار گرفته، تخلیه می‌شود و در صورت مواجهه، مرگ و آتش‌سوزی رخ می‌دهد.

از آنجاییکه رعد و برق یک نوع تخلیه الکتریکی است که در اثر الکتریسیته ساکن بین ۲ ابر یا بین ابر و زمین ایجاد می‌شود، شهروندان از ایستادن در مناطق مرتفع مانند ساختمان‌های بلند، برجک های نگهبانی، تپه، کوه یا نقاط مرتفع این چنینی به شدت پرهیز کنند.

مردم در این مواقع باید تا حد امکان از تجهیزاتی که امکان هدایت جریان الکتریسیته در آن ها وجود دارد، استفاده نکنند و در صورت وقوع رعد و برق از وسایل نقلیه بدون سقف مانند تراکتور، موتور سیکلت و دوچرخه دوری کنند.

توصیه می شود مردم قشم حتما از درختان، سیم های برق (به خصوص کابل های فشار قوی برق)، لوله ها یا دیگر سازه های فلزی دوری کنند.

مردم نگین خلیج فارس در زمان رعد و برق از حصارهای فلزی، خطوط برق و تلفن دوری کنند، از پناه گرفتن زیر درختان پرهیز کنند زیرا به علت برخورد برق و حرارت حاصل از آن امکان آتش سوزی وجود دارد از این رو باید از این کار خوداری کنید.

پناه گرفتن زیر سیم های برق هوایی، مخازن و شیشه های نمای ساختمان ها و نظایر آن اشتباهی محض است، در این مکان ها امکان فروریختن و افتادن اجسام تیز و برنده، سیم های برق و مایعات موجود در مخازن وجود دارد.

شناورداران، مالکان، ناخداها و پرسنل شناورهای تفریحی و صیادی در صورتی که داخل قایق یا در حال شنا کردن هستند به سرعت از آب خارج شده و بدن خود را خشک کنند.

قشموندان در صورتی که در اتومبیل هستند از درختانی که ممکن هست روی خودروی آنان سقوط کند، دوری کنند و سپس در جای مناسب پارک کرده و تا پایان خطر از وسیله نقلیه خودخارج نشوند و از دست زدن به قسمت های فلزی اتومبیل خودداری کنند.

هنگامی که فردی دچار صاعقه زدگی شد از آنجایی که بدنی که دچار صاعقه زدگی شده، حاوی الکتریسیته نیست از این رو می توانید کمک های اولیه ضروری را برای وی انجام دهید از این رو از دست زدن به بدن افراد صاعقه زده هراس نداشته باشید.

هنگام صاعقه زدگی، تماس با اورژانس ۱۱۵ را فراموش نکنید، بررسی علائم حیاتی(تنفس، نبض، فشارخون، ضربان قلب، رنگ دانه های پوست، درجه حرارت بدن) مصدوم را کنترل کنید و در صورت هوشیار بودن مصدوم وی را تشویق به آرامش کنید.

ارزیابی مصدوم از نظر سوختگی های احتمالی و انجام اقدامات اولیه از جمله نکات دیگری است که باید به آن توجه شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha