برداشت دانه آفتابگردان در گلستان آغاز شد

گرگان - ایرنا - کار برداشت دانه روغنی آفتابگردان از اراضی زیر کشت در گلستان از چند روز اخیر به طور رسمی از اراضی زیر در شهرستان‌های کلاله و مراوه‌تپه آغاز شده است.

رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان در این ارتباط گفت: امسال در سطح پنج هزار هکتار دانه روغنی آفتابگردان در این استان شمالی از سوی بهره‌برداران کشت شده است.

علی موسی‌خانی روز پنجشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: از این سطح سه هزار و ۲۰۰ هکتار آفتابگردان آجیلی و هزار و ۸۰۰ هکتار آفتابگردان روغنی کشت شده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال برآورد می‌شود حدود دو هزار و ۱۰۰ تُن  آفتابگردان آجیلی و هزار و ۸۰۰ تُن آفتابگردان روغنی برداشت شود.

به گفته وی برداشت این دانه روغنی در استان هفته سوم مرداد تا آبان ماه به خاطر زراعت آن در دو بازده زمانی متفاوت فروردین و خرداد بعد از برداشت کلزا، گندم و جو ادامه می‌یابد.
موسی‌خانی اضافه کرد: اکنون کار برداشت دانه آفتابگردان آجیلی از مزارع زیر کشت در فروردین ماه و از شهرستان کلاله آغاز شده است.

به گفته وی هر کیلوگرم آفتابگردان آجیلی در بازار استان گلستان ۴۰۰ هزار ریال خرید می‌شود.

علاوه بر این، خرید تضمینی هر کیلوگرم آفتابگردان روغنی در سال زراعی جاری حدود ۱۲۳ هزار ریال تعیین شده است در حالی که بخش خصوصی قیمت این محصول را در استان گلستان به ازای هر کیلوگرم ۲۰۰ هزار ریال پرداخت می‌کند.

برداشت دانه آفتابگردان در گلستان آغاز شد
به گزارش ایرنا، آفتابگردان گیاهی یک ساله از خانواده گل ستاره‌ای‌ها است که تا حدود سه متر رشد می‌کند و از دانه آن روغن خوراکی گرفته می‌شود.

کنجاله آفتابگردان که پس از روغن‌گیری باقی می ماند ۱۰ تا ۱۲ درصد مواد ازته دارد و خوراک خوبی برای دام‌ها است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران قرار دارد و از قطب‌های کشاورزی کشور به ویژه در حوزه غلات و دانه‌های روغنی محسوب می‌شود و بهره‌برداران این استان رتبه نخست تولید آفتابگردان روغنی و رتبه سوم تولید آفتابگردان آجیلی را در میان استان‌های کشور دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha