عملیات خارج کردن گل‌ولای از امامزاده بارده چهارمحال و بختیاری به پایان رسید

شهرکرد - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با اشاره به پایان عملیات پاک‌سازی و خارج کردن گل‌ولای از صحن و محوطه امامزاده سید محمد در روستای سیل‌زده بارده افزود: تا زمان تثبیت شرایط بخش تاریخی و رفع خطرات احتمالی از ورود زائر به این مکان مذهبی ممانعت می‌شود.

حجت‌الاسلام حسن امیری عصر یکشنبه در گفت‌ وگو با ایرنا افزود: موقعیت قرارگیری امامزاده سیدمحمد بارده در نزدیکی و انتهای مسیر رودخانه روستای بارده موجب شد تا در سه روز پی در پی این محوطه تاریخی و مذهبی دچار سیلاب شود.

وی با بیان اینکه صحن و محوطه امامزاده با بیش از یک و نیم متر گل‌ولای ناشی از سیلاب پوشیده شده بود، تصریح کرد: در عملیات پاک‌سازی جمعی از نیروهای جهادی و حفاظت محیط‌زیست با همراهی ادوات و ماشین‌آلات سبک راهداری اعزامی از شهرداری شهرکرد مشارکت داشتند و سرانجام پس از سه روز تلاش شبانه‌روزی، صحن و بقعه امامزاده از وجود گل‌ولای تخلیه و ضریح و صحن شستشو داده شد.

امیری به انجام عملیات تعریض رودخانه در مجاورت امامزاده اشاره کرد و اظهار داشت: این اقدام با همکاری دستگاه‌های عمرانی در حال انجام است تا در صورت شکل‌گیری حوادث مشابه و بروز سیلاب، خسارت کمتری متوجه امامزاده بارده شود، همچنین لازم است هر چه زودتر دیوار غربی امامزاده بازسازی و ایمن‌سازی شود که این مهم در دستور کار اوقاف و امور خیریه قرار دارد.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه چهارمحال و بختیاری برآورد اولیه خسارت‌های وارده به مجموعه امامزاده و زائرسراهای اطراف آن را حدود پنج میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تمامی تجهیزات و امکانات موجود در امامزاده همچون فرش‌ها و قالی‌های دستبافت اهدایی، درهای نفیس چوبی، سیستم صوتی، تاسیسات آب، برق و گاز و دیگر وسایل موجود با قرار گرفتن در زیر گل‌ولای و ارتفاع سه متر آب تا حد زیادی از بین رفته است.

وی با بیان اینکه هنوز بررسی‌های دقیق و کارشناسی برای تعیین خسارت به بخش تاریخی امامزاده انجام نشده است و ممکن است میزان رقم خسارت‌ها از پنج میلیارد تومان نیز فراتر رود، افزود: امید می‌رود در صورت اختصاص اعتبارات لازم و جمع‌آوری نذورات و کمک‌های مردمی، این امامزاده بار دیگر مهیای حضور زائران شده و شرایط برای برپایی مراسم و آیین‌های مذهبی فراهم شود.

امیری درباره وضعیت دیگر موقوفات و امامزاده‌های چهارمحال و بختیاری در بارش‌های سیل‌آسای روزهای اخیر اظهار داشت: صحن امامزادگان در شیخ شبان، چلیچه و سورک و برخی مساجد استان نیز در این بارش‌ها دچار آب‌گرفتگی شد اما بیشترین خسارت در امامزاده سید محمد بارده روی داده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همچنین به اتخاذ تمهیدات لازم برای محافظت از مجموعه پرورش ماهی و شیلات متعلق به اوقاف و امور خیریه استان در لردگان پیش از آغاز بارش‌ها اشاره کرد و گفت: با قطع مسیر ورودی آب رودخانه به مجموعه و تامین آب موردنیاز از چاه، تاکنون خسارت چندانی به این مجموعه وارد نشده است.

به گزارش ایرنا، سامانه بارشی از شامگاه چهارشنبه در چهارمحال و بختیاری فعال شده و تاکنون خسارات متعددی را در بخش‌های مسکونی، تجاری، کشاورزی، دام و شیلات در پنج شهرستان این استان بر جای گذاشته است.

بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی بارش باران تابستانه ناشی از فعالیت سامانه مانسون تا روز دوشنبه در چهارمحال و بختیاری تداوم دارد و هشدار سطح قرمز در این خصوص صادر شده است.

روستای بارده در ۵۵ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha