رفع تشنگی عشایر خراسان‌شمالی ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد 

بجنورد- ایرنا- رییس اداره بهسازی و بودجه اداره‌ کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: تامین آب آشامیدنی سه هزار خانوار عشایر استان در سال جاری دست کم ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مهدی خانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون برای تامین تانکر مورد نیاز آبرسانی سیار، خرید آب، تامین حقوق رانندگان تانکرها و سایر هزینه های جاری دست کم باید ۵۰ میلیارد ریال اعتبار تامین شود.  

وی تصریح کرد: اکنون سه هزار خانوار عشایر استان با تانکر آبرسانی می شوند که در این زمینه به شدت با کمبود تانکر و ناوگان مورد نیاز روبه رو هستیم.

رییس اداره بهسازی و بودجه اداره‌ کل امور عشایر خراسان شمالی افزود: کمبود منابع آب و کاهش دبی چاه ها سبب شده تا رانندگان برای پر کردن مخازن تانکر ها با مشکل مواجه شوند، روستاییان در این موارد همکاری دارند اما مشکلات کمبود آب همچنان گریبانگیر است.

وی اظهار داشت: اکنون آبرسانی سیار به عشایر استان با ۱۳ دستگاه تانکر در حال انجام است، ولی ۵۰ درصد از این ناوگان فرسوده، در دست تعمیر و از چرخه خارج شده است، در صورت به کارگیری از تمام ناوگان برای آبرسانی سیار نیاز است تا پنج دستگاه دیگر از این ناوگان تامین شود.

خانی با بیان اینکه خشکسالی و کاهش بارندگی موجب خشک شدن چشمه ها و منابع آبی خراسان شمالی شده است، گفت: از این رو نیاز به آبرسانی سیار برای عشایر بیشتر شده است و این قشر از تولیدکنندگان برای آب آشامیدنی نیاز به آبرسانی سیار دارند.   

رییس اداره بهسازی و بودجه اداره‌کل امور عشایر خراسان شمالی افزود: تلاش می شود تا برخی از چاه ها در روستاها به تامین آب مورد نیاز عشایر اختصاص یابد.    

پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی شامل ۳۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha