۱۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۱۰
کد خبرنگار: 1936
کد خبر: 84844317
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هیچ بیماری در حوزه دام استان همدان مشاهده یا گزارش نشده است

همدان- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: در راستای پیشگیری از بیماری تب هموراژیک کریمه کنگو و لمپی اسکین، حدود ۲۳۰ هزار مترمربع جایگاه دام و بیش از ۵۰ هزار رأس بدن دام سبک و سنگین سمپاشی شدند و با توجه به اقدامات پیشگیرانه هیچ بیماری در حوزه دام این استان مشاهده یا گزارش نشده است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان همدان «محمودرضا رسولی» بمناسبت فرارسیدن ۱۷ مرداد ماه روز خبرنگار در جمع خبرنگاران با تشریح میزان تست سل و بروسلوز در سطح استان افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۹ هزار رأس دام سنگین خونگیری انجام شده و در راستای مبارزه با سل گاوی نیز بیش از ۱۰ هزار رأس دام تحت تست توبرکولین قرار گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه دامپزشکی در سلامت، تولید، اقتصاد و اشتغال جامعه نقش مهم و برجسته ای دارد، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۵/۴ میلیون نوبت سر دام توسط اکیپ های دامپزشکی استان همدان علیه بیماریهای دامی و مشترک بین انسان و حیوان در سطح دامداری های روستایی و واحدهای صنعتی و مناطق عشایری زیرپوشش واکسیناسیون آبله، شاربن، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، لمپی اسکین، تب برفکی، بروسلوز(تب مالت) و هاری قرار گرفته است.

رسولی با اشاره به کاهش ۴۵ درصدی کانون بیماریهای دامی در چهار ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: با تلاش های شبانه روزی اکیپ های واکسیناسیون و اقدامات پیشگیرانه از جمله افزایش ۷۵ درصدی پیش بینی واکسیناسیون، اقدامات بهداشتی و قرنطینه، ضدعفونی بدن دام و اماکن دامی، آموزش و ترویج و مایه کوبی تمامی دام های عشایری بیش از ۶۵ درصد کانون های آلوده به بیماری نیز در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش داشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: در سال گذشته با تجهیز و ساماندهی و اعزام هفت اکیپ دامپزشکی استان همدان به مناطق عشایری جنوب کشور (استانهای لرستان،ایلام،خوزستان و کرمانشاه)، بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار  نوبت سر، دامهای عشایر همدان در مناطق قشلاقی تحت پوشش واکسیناسیون رایگان قرار گرفت.

رسولی خاطر نشان کرد: با توجه به شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سالیان گذشته در سطح کشور، با تلاش همکاران و نیز ۵۰ اقدام تخصصی پیشگیرانه در سطح استان، بیش از چهار سال است که هیچ گزارشی از وجود کانون های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان همدان مشاهده و گزارش نشده است.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۹ هزار و ۵۰۰ مورد بازدید از مراکز تولید، توزیع، عرضه و بسته بندی مواد خام دامی و کشتارگاه های استان صورت گرفته است و حاصل این بازرسی ها کشف، ضبط و امحای بیش از  ۳۹ تن انواع مواد خام دامی غیرقابل مصرف بوده است که از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

رسولی در خصوص حفظ و ارتقای بهداشت عمومی و نظارت و بازرسی بر تولید، توزیع و عرضه مواد خام دامی در ۶ واحد کشتارگاه صنعتی دام استان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۹۶ هزار رأس دام سبک و سنگین در کشتارگاههای این استان ذبح و مورد نظارت شرعی و بهداشتی قرار گرفته اند.

وی با اشاره به فعالیت پنج واحد کشتارگاه طیور در سطح استان همدان تصریح کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون در پنج کشتارگاه صنعتی طیور استان بیش از ۹ میلیون  قطعه طیور ذبح و مورد نظارت شرعی و بهداشتی قرار گرفته است.

رسولی از عموم مردم استان خواست در صورت مشاهده تخلف بهداشتی در ارتباط با تولید، توزیع، بسته بندی و عرضه فرآورده های خام دامی مراتب را از طریق سامانه ارتباطی ۱۵۱۲ به بازرسان بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان اطلاع رسانی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha