۲۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۵۲
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 84859855
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امام جمعه ایلام: ضعف مدیریت ها در خشکیدگی منابع آبی دخیل است

ایلام - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: پدیده گرد و غبار هرچند منبع و منشا خارجی دارد، اما خشکیدن چاه ها، چشمه ها و رودخانه های دائمی نظیر سیمره ناشی از ضعف و سوءمدیریت مسوولان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار روز شنبه در دیدار با سرپرست و کارکنان حفاظت محیط زیست ایلام اظهار داشت: هرچند کاهش نزولات جوی طی سال های اخیر در خشکیدگی منابع آبی تاثیرگذار بوده اما سوء مدیریت و عدم نظارت درست بر منابع باعث تشدید خشکسالی ها و در نتیجه کاهش منابع آبی در طبیعت شده است.

وی افزود: با خشک یا کاهش آب رودخانه ها و چشمه ها، حیات آبزیان به طور جدی به مخاطره می افتد که باید با همکاری دستگاه های ذیربط چون محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی، آب منطقه ای و دیگر دستگاه های مرتبط نظارت بر میزان مصرف روان آبها، چاه و چشمه ها با جدیت انجام گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار ادامه داد: جهاد کشاورزی اقدامات موثری برای تغییر الگوی کشت کشاورزان انجام داده اما کافی نیست و وجود دیم زارها و پمپاژ منابع آبی برای آبیاری این دیم زارها و نیز احداث خانه باغ ها در کاهش یا خشکیدگی رودخانه ها و سایر منابع آبی بی تاثیر نیست.

وی با بیان اینکه مقوله محیط زیست حساس و شکننده است، یادآور شد: هرچند در سالیان اخیر حمایت مردمی از محیط زیست و سطح فرهنگ عمومی نسبت به صیانت از انفال بیشتر شده است اما با این وجود حفاظت از طبیعت نیاز به فرهنگ سازی عمومی و گسترش فعالیت انجمن های مردم نهاد دارد و باید در این راستا از ظرفیت رسانه ها استفاده شود.

امام جمعه ایلام در خصوص خشکیدگی بخشی از رودخانه سیمره و رعایت حقابه آبزیان هم توضیح داد: باتوجه به اینکه این رودخانه بین استان های ایلام و لرستان مشترک است،  باید از طریق سازمان حفاظت محیط زیست و وزارتخانه های مرتبط نسبت به نظارت و مدیریت بر برداشت آب روستاییان از این رودخانه پیگیری شود.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار در خصوص احداث آبشخورها هم اظهار داشت: در مجاورت چاه ها و چشمه های خشکیده که احتمال وجود آب هست، چاه های جدید حفر و همچنین محل احداث آبشخورها نیز کارشناسی شده و در نزدیکی همان چشمه های طبیعی باشد تا پرندگان و وحوش دچار سردرگمی نشوند.

وی ادامه داد: مشاهده می شود برخی از مردم طبیعت دوست هنگام مراجعه به طبیعت با بریدن بطری های یک بار مصرف و اتصال این بطری ها به تنه درختان، یک آبشخور کوچک برای پرندگان و حشرات در فواصل نزدیک درست می کنند که هرچند نیت و نفس عمل نیک است اما این اقدام باعث به مخاطره افتادن حیات این جانداران می شود.

وی توضیح داد: از کارشناسان محیط زیست خواست این کمک های پراکنده دوستداران محیط زیست را کارشناسی شده مدیریت کنند تا حیات زیستمندان به خطر نیفتد و گونه های جانوری در معرض انقراض قرار نگیرند.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان ایلام هم گفت: خشکیدن رودخانه دائمی سیمره امری بی سابقه و نادر است که به علت وجود ایستگاه های پمپاژ آب در طرفین این رودخانه رخ داده و حیات آبزیان این روان آب دائمی به خطر  افتاده است.

علیرضا محمدی افزود: یکی دیگر از تهدیدهای زیست محیطی، وجود ذرات گرد و غبار است که ۹۵ درصد آن منشا خارحی دارد و باعث خشکیدگی درختان جنگلی شده و بیش از ۳۰ درصد درختان بلوط استان به علت گرد و غبار دچار خشکیدگی شده است.

وی ادامه داد: صدور مجوزهای حمل سلاح و سهمیه فشنگ از دیگر چالش هایی است که حیات وحش و زندگی جانوران را تهدید می کند که باید دستگاه های مرتبط در صدور حمل سلاح به مردم تجدید نظر کنند.

محمدی یادآور شد: آلایندگی واحدهای پتروشیمی، پالایشگاه و کارخانه سیمان که سلامت محیط زیست جانوری و انسانی را به مخاطره می اندازد از دیگر مواد مهم است و برای این واحدها به ویژه پتروشیمی پرونده های قضایی تشکیل شده است.

وی به گوشه ای از اقدامات انجام گرفته طی یکسال اخیر اشاره کرد و گفت: تامین و توزیع ۱۵ تن علوفه در زیستگاه ها، تامین آب و احداث آبشخور، احداث انبار علوفه برای سایت گوزن، خرید تجهیزات زنده گیری و تیمار وحوش، خرید دوربین تله ای و دستگاه های پایش آنلاین ذرات گرد و غبار از جمله موارد انجام گرفته است.

به گزارش ایرنا، از گستره ۲ میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را عرصه های طبیعی تشکیل داده و مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان ایلام ۱۴۳ هزار هکتار معادل ۷.۱ دهم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha