به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، یوسف نوری امروز در سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش در سالن اجلاس سران اظهار کرد: سپاه پاسداران یک نهاد کاملا فرهنگی است.
وی افزود: پس از ورود به سپاه متوجه شدیم که عنوان آنجا معاونت فرهنگی و اجتماعی است که این کد مهمی به ما می دهد.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: همکاران ما با این نهاد مقدس کار می کنند و اخیرا دانشگاه فرهنگیان با دانشگاه امام حسین(ع) همکاری را آغاز کرده اند تا این مکان هم به دانشگاهی جامع تبدیل شود.
نوری خاطرنشان کرد: ساخت مدارسی با ۱۵۰ کلاس توسط سپاه آغاز شده و هزینه هایی در مناطق صعبالعبور سیستان و بلوچستان ساخته می شود. این مدارس در مناطقی ساخته میشود که فقط با بالگرد می توان به آنجا رفت.
وی با بیان اینکه برای ساخت این مدارس ۳۰ درصد از ما هزینه گرفته می شود، عنوان کرد: سایر هزینهها از طریق مسئولیت اجتماعی سپاه تامین می شود.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: ۹۰ هزار دانشجو معلم بسیجی داریم، همچنین ۵ میلیون دانش آموز در بسیج ثبت نام کرده اند که باید ظرفیتش فعال شود.
نوری ادامه داد: همچنین ۳۰ میلیون بازدید مجازی راهیان نور داشته ایم.
بازی در تربیت کودک به عنوان محور قرار گیرد
رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه به کودکستان گفت: بازیهای کودکی، بازوی تربیتی در روند تعلیم و تربیت است. کودکان امروز، شهروندان و مدیران آینده هستند؛ کودکستان مدرسه نیست؛ تربیت کودکی از مسیر بازی امکانپذیر است؛ در واقع بازی، بازوی تربیت است و باید بازی در تربیت کودک به عنوان محور قرار گیرد.
مجتبی همتیفر در کمیسیون روشهای تربیتی و پرورشی نوین در جریان برگزاری سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور اظهار داشت: برنامه درسی و تربیتی برای نیل به مدرسه زندگی مدنظر سازمان تعلیم و تربیت کودک بوده و از مهمترین رسالتهای ما رسالت تربیتی است که آن را نباید به کتب درسی محدود کنیم.
وی افزود: باید مقوله تربیت را همیشه و همه جا از جمله خانه، خانواده، مدرسه و رسانه در دستور کار قرار دهیم. از دیگر رویکردهای ما در حوزه بازخوانی رویکرد تحولی به تربیت؛ تربیت در متن تعلیم و تنوعبخشی به موقعیتهای تربیت و یادگیری است.
همتیفر با بیان اینکه تعلیم و تربیت توأمان در کلاس و مدرسه، اردوگاهها و کانونها و فضای جامعه و تشکلها باید در دستور کار باشد، تصریح کرد: لازم است به سوق دادن ظرفیتهای تربیتی وزارتخانه به مدارس همچون طرح کانون مدرسه بویژه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توجه ویژه داشت.
وی همچنین بر ضرورت فراموش نشدن و توجه به ساحتهای تربیتی به نفع ساحت علم و فناوری تاکید کرد و گفت: باید از کوچکانگاری برخی از دروس، فعالیتها و ساحتها پرهیز کرد.
همتی فر با اشاره بر لزوم انطباق برنامهها و فعالیتهای پرورشی با برنامه درسی ملی و کتاب های درسی گفت: لازم است به ساحتهای متناسب با اقتضائات سنی و جنسیتی و بومی (در قالبهای هنری، سرود، کتابخوانی و...) توجه ویژه داشته باشیم.
رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک چرخشهای تحول آفرین تربیتی را مشتمل بر هفت سرفصل عنوان کرد که عبارتند از: نگاه فرابخشی و نظاممند و همکاری با همه، ارزشگذاری توأمان کمی و کیفی به فعالیتهای مربیان و مشاوران، تربیت در متن تعلیم نه در حاشیه، نقش حداکثری معلم در تربیت، کشف فرصتها و خلق موقعیتهای تربیتی جدید، تنوعبخشی به موقعیتهای تربیت و یادگیری، برنامهریزی مشارکتی و نه ابلاغی و دستوری.
همتیفر خانواده محوری را جزو اولویتهای نظام و به طور خاص دولت سیزدهم دانست و این پرسش را مطرح کرد که به نوع نگاه و مواجهه با والدین و مدارس چه نمرهای می دهیم؟ برای پیشبرد ماموریتهای جدید وزارت آموزش و پرورش در تربیت کودکان زیر هفت سال در استان و منطقه خود چه اقداماتی میتوانیم انجام دهیم؟
نظر شما