پایان انتظار ۱۶ ساله با اختصاص ۳۲۱ میلیارد تومان در دولت سیزدهم برای احداث راه دسترسی بندر نوشهر

نوشهر - ایرنا - مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت که ۳۲۱ میلیارد تومان طی یکسال گذشته برای احداث راه دسترسی مستقیم بندر نوشهر به کمربندی هزینه شده است.

یکسال از آغاز دولت سیزدهم با ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را شروع کرد می گذرد و این در حالی بود به نظر بیشتر صاحب نظران در حوزه اجرایی کشور دولت سیزدهم میراث دار طرح های نیمه کاره دولت های گذشته بود که تکمیل آنها به ده ها سال بودجه عمرانی نیاز داشت و این وضعیت در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب بی سابقه بود.

ولی دولت مردمی به رغم وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این گزارش به پایان انتظار ۱۶ ساله راه دسترسی به بندر نوشهر به عنوان یکی از مهمترین مطالبات چند ساله اخیر مردم منطقه ،بندر نوشهر و افزایش سهم ایران از تجارت اتحادیه اوراسیا خواهیم پرداخت.

کار کارشناسی و مطالعه اجرای این طرح از سال ۱۳۸۲ آغاز شد و به عنوان یک نیاز راهبردی و اساسی منطقه در ابعاد مختلف بویژه در تبادلات اقتصادی از سوی دولت وقت در سال ۱۳۸۵ به تصویب رسید که با تصویب طرح و ابلاغ منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر در سال ۱۳۹۰ اهمیت اجرایی شدن احداث جاده میان بندر با بندر خشک در کمربندی به عنوان یکی از طرح های زیربنایی نخستین بندر مازندران چند برابر شد.

ولی از اجرای این طرح بنا به دلایلی از جمله به علت آسیب رساندن به گونه های ارزشمند بزرگترین باغ اکولوژی کشور و مشکلات زیست محیطی جلوگیری شد زیرا با توجه به مسیر قبلی راه دسترسی قرار بود پس از عبور از ضلع غربی باغ گیاه شناسی و بدون ایجاد مشکلات زیست محیطی و آسیب رساندن به گونه های ارزشمند این میراث طبیعی به طول حدود یکهزار و ۸۰۰ متر به بندرنوشهر متصل شود و حتی در این رابطه نیز برای تملیک اراضی و تخریب واحدهای مسکونی در مسیر اجرای این طرح حدود ۳۰ میلیارد ریال نیز اعتبار در نظر گرفته شده بود.

احداث راه دسترسی مستقیم بندر نوشهر به کمربندی یکی از شاخص ترین طرح های عمرانی منطقه ویژه اقتصادی نوشهر است که با بهره برداری از این راه علاوه بر برقراری ارتباط میان بندرخشک واقع درحاشیه کمربندی با بندرنوشهر شاهد شتاب بخشی در فرآیند تخلیه و بارگیری کالا و رفع معضل ترافیک شهری با ساماندهی تریلرهای حامل بار در بندر خشک و به تبع آن رونق اقتصادی منطقه و اشتغالزایی محقق خواهد شد.

این طرح پس از سال ها کش و قوس از پنج سال پیش در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت و با پیگیری های فراوان در نهایت نتیجه آن شد که مسیر اجرای طرح تغییر کرده و دولت هم افزون بر ۱۵۰ میلیارد تومان تحت عنوان اعتبارات اولیه برای اجرای این طرح تصویب و اختصاص داد.

پایان انتظار ۱۶ ساله با اختصاص ۳۲۱ میلیارد تومان در دولت سیزدهم برای احداث راه دسترسی بندر نوشهر

احمد وحیدی، وزیر کشور در سفر یک روزه اردیبهشت امسال به منطقه غرب مازندران و در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر بر ضرورت توسعه بندر نوشهر و حمایت از فعالان اقتصادی در این حوزه تاکید کرد و در جریان اقدامات صورت گرفته برای تکمیل راه دسترسی  بندر نوشهر به عنوان یکی از مطالبات مهم چند ساله اخیر مردم منطقه و بندر بود قرار گرفت. وی به مسوولان مازندران و بندر نوشهر وعده داده بود که تامین اعتبار برای راه دسترسی را از وزیر راه و شهر سازی پیگیری کند.

وی در این بازدید گفته بود فعالیت بنادر استان نقش ویژه ای در توسعه مازندران دارند. وزیر کشور همچنین قول مساعدت برای اضافه شدن ۲۰۰ هکتار زمین به پسکرانه بندر داد تا با تامین نظر محیط زیست و بقیه مجوزها لازم توسعه فضای منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر نیز محقق شود.

وحیدی همچنین در بازدید از بندر نوشهر بر اهتمام دولت سیزدهم برای تسهیل گری در فعالیت اقتصادی بویژه صادرات تاکید کرده بود و با اشاره به امکانات بنادر استان مازندران خواستار تسهیل و تسریع در روند صادرات محور شدن این بنادر در جهت جذب سرمایه گذاران و رونق بیش از پیش استان و به تبع آن درآمدزایی بیشتر برای کشور شده بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح ساخت راه دسترسی بندر نوشهر از پنج سال پیش آغاز شد و تا شروع دولت سیزدهم ۴۴ درصد رشد داشت ولی با نگاه ویژه دولت مردمی برای فراهم کردن زیر ساختهای مناسب بندری بخصوص در بنادر شمالی کشور ۳۲۱ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این در یکسال گذشته اختصاص یافت.

محمدتقی انزانپور ادامه داد: در این راستا و باتلاش صورت گرفته هم اینک این طرح با روند پیشرفت فیزیکی حدود ۷۵ درصد در حال اجرا است و تاکنون نیز با صرف مقادیری از این اعتبار بیش از ۵۰ پلاک مسکونی نیز در مسیر اجرای این طرح به طول حدود ۲ کیلومتر رفت و برگشت در جوار رودخانه ماشلک خریداری شده است.

وی همچنین از رفع معضل چندین ساله ترافیک در این شهرستان به خاطر عبور و مرور خوردوهای سنگین حامل بار با بهره برداری از آن طی ۲ سال آینده خبر داد.

پایان انتظار ۱۶ ساله با اختصاص ۳۲۱ میلیارد تومان در دولت سیزدهم برای احداث راه دسترسی بندر نوشهر

افزایش سهم از بازار اوراسیا با توسعه بندر نوشهر

باتوجه به روند روبه گسترش مراودات اقتصادی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا صادرات ایران به کشور روسیه ۶۳ درصد و واردات از این کشور ۶۰ درصد بوده است که کالاهای پارچه و الیاف مسنوجات، فلزات، قطعات و لوازم یدکی، کالاهای ساختمانی، کالاهای معدنی، کانتینر، کود و سموم شیمیایی، لوازم خانگی و محصولات سبک، ماشین آلات، مواد اولیه و ترکیبات شیمیایی ، مواد غذایی و مواد نفتی را شامل می شود.

در این راستا نیز بنادر کشور یکی از زنجیره های تامین کالا کشورها از طریق حمل و نقل دریایی با وجود سهولت و به صرفه بودن مسیر دریایی محسوب می شوند که با ارتقای ظرفیت ها و بهبود خدمات بندری و دریایی می تواند نقش کلیدی در افزایش حجم مبادلات و رونق تجاری به این کشورها داشته باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: مهم ترین هدف اجرای کامل این طرح دستیابی به زمین ۲۰۰ هکتاری تحت عنوان پسکرانه در جنوب بندر نوشهر است جزو نیازهای ضروری توسعه اراضی پسکرانه بندر است چرا که این اراضی در زمینه دپو ، نگهداری و ترخیص کالا برای صاحبان کالا نقش اساسی داشته و ظرفیت اسمی پذیرش چهارمیلیون تن در سال بندر نوشهر محقق خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در یکسال گذشته نیز بیش از ۹۳۸ هزار تن کالا از بنادر نوشهر و فریدونکنار تخلیه و بارگیری شده است که با بهره برداری از راه دسترسی بندر و اراضی پسکرانه بندر شاهد جهش در بندر نوشهر باشیم.

بندر نوشهر در حال حاضر با مساحت ۸۸  هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی ، از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر  ۶۵۰۰ تن برخوردار است.

پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی برج کنترل بندر فریدونکنار

انزانپور همچنین از تخصیص ۱۷ میلیارد تومان اعتبار در دولت سیزدهم برای تکمیل برج کنترل(مرجع دریایی) بندر فریدونکنار خبر داد و اظهار داشت: با این میزان اعتبار هزینه شده در مدت یکسال گذشته پیشرفت فیزیکی این برج با ۴۰ درصد رشد به ۹۰ درصد رسید.

وی بهره گیری از تجهیزات نوین و روز را در ناوبری کشتی های تجاری، ثبت و بازرسی شناورها و ارتقای سطح کیفی خدمات را از مزایای ایجاد برج بندری در بندرخصوصی فریدونکنار برشمرد و افزود: ساختمان برج دریایی در هشت طبقه با مساحت بیش از هزار و ۷۸۰ مترمربع و دارای ارتفاع ۳۲ متر در حال تکمیل می باشد که با بهره برداری از آن شاهد رشد فزاینده عملیات بارگیری و تخلیه در بندر فریدونکنار خواهیم بود

بندر فریدونکنار حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و به عنوان اولین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر است. این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن  به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.

شهر بندری نوشهر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد. این بندر در سال های ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۸ توسط  دو شرکت هلندی و بلژیکی احداث و در سال ۱۳۱۹  با ورود نخستین کشتی تجاری حامل قطعات و ماشین‌آلات کارخانه ذوب آهن کرج راه اندازی شد. بندر نوشهر در اردیبهشت ماه سال ۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha