آمادگی مرز بین‌المللی خسروی برای پذیرش زوار اربعین

قصرشیرین- ایرنا- مرز رسمی خسروی که از ۲۳ مرداد ماه سال جاری برای تردد زائران بازگشایی شده هم اکنون آماده پذیرش زوار اربعین حسینی است و تقویت زیرساخت های این مرز توسط دستگاه‌ها مختلف انجام شده و هم اکنون مهیای حضور و قدوم زائران امام حسین(ع) برای عزیمت به کربلای معلی و عتبات عالیات در کشور عراق است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی  - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

 امروز در جلسه شورای اداری برخی از دستگاه ها به بیان اقدامات انجام شده برای تقویت زیرساخت ها جهت خدمات رسانی به زائران پرداختند که در گزارش ذیل به آن ها اشاره خواهد شد.

آمادگی مرز بین‌المللی خسروی برای پذیرش زوار اربعین

آمادگی بزرگترین و قدیمی‌ترین پایانه مرزی ایران در خسروی برای تردد زائران 

رییس پایانه بین المللی مرز رسمی خسروی نیز از آمادگی قدیمی ترین و بزرگترین پایانه زمینی خاورمیانه برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی خبر داد و گفت: این پایانه هم اکنون با اقداماتی که برای تقویت و تجهیز آن صورت گرفته آماده پذیرش خدمت زائران است.

«مصطفی نوروزی» افزود: نصب یک هزار و ۴۰۰ متر سایبان برای استفاده زوار و احداث ۲ هزار متر مربع دیگر سایبان در مسیر زوار به نقطه صفر مرزی با توجه به گرمای هوا، تجهیز سالن های مسافری به ۱۵ عدد اسپیلت ایستاده برای تامین سیستم سرمایشی در موارد خاص به صورت ذخیره علاوه سیستم مرکزی سرمایشی مجموعه ی پایانه، تامین برق اضطراری مجموعه پایانه با نصب دیزل ژنراتور به میزان ۵۰۰kv ونصب یو پی اس ۳۰kv و رفع نواقص و احداث مخزن ۷۵ متر مکعبی آب از اقدامات انجام شده است.

وی اظهار داشت: همچنین تعویض شیرآلات سرویس های بهداشتی و ۳۰۰ چشمه بهداشتی، احداث فضای سبز و محوطه سازی فرهنگی و تبلیغاتی، نصب سه دستگاه برج نوری در مرز خسروی برای تامین روشنایی مرز، از دیگر اقداماتی است که در مرز و مجموعه پایانه این مرز بین المللی برای خدمات رسانی به زوار اربعین صورت گرفته است.

پایش تصویری از کنگاور تا مرز منذریه توسط پلیس 

فرمانده انتظامی قصرشیرین نیز با قدردانی از تمام مجموعه عوامل در ستاد اربعین گفت: از تمام اداراتی که همکاری را برای استقرار نیروها در تامین و تجهیز مکان با انتظامی داشته اند، گفت: تمام حوزه استحفاظی شهرستان قصرشیرین و استان کرمانشاه از کنگاور تا پایانه خسروی و منذریه تحت پوشش پایش تصویری قرار گرفته و قرارگاه اربعین از دیروز شروع به فعالیت کرده است.

سرهنگ «محمد محمدی» افزود: همچنین مسیر نقطه کور از نصرآباد (میدان امام حسین (ع) ) قصرشیرین تا مرز خسروی نیز تحت پایش تصویری با دوربین های پیشرفته قرار گرفته که از فرماندهی انتظامی استان که توجه ویژه ای دارند و ۶ میلیارد تومان برای نصب دوربین و تلویزیون هزینه کردند، قدردانی می کنم.

وی گفت: انتظامی در بحث اربعین از تامین نظم و انضباط و کنترل جمعیت گرفته تا سایر کارهای فرهنگی حضوری فعال و موثر دارد و با تمام توان آماده خدمت رسانی به زائران اربعین هستیم.

سرهنگ محمدی از آماده سازی ۵۸ گیت با کاربران در محل پایانه و نقطه صفر مرزی برای خدمت رسانی به زائران خبر داد.

تمام راه های ۲۶روستای دارای سکنه قصرشیرین آسفالته است

رییس راهداری و حمل و نقل جاده ای قصرشیرین نیز گفت: هم اکنون تمام راه های ۲۶ روستای دارای سکنه این شهرستان آسفالته است و از این نظر در وضعیت مطلوبی قرار داریم.

«میثم پرهیخته» افزود: قصرشیرین ۳۵ کیلومتر راه روستایی دارد که همه این راه ها پوشش آسفالت دارند که انجام روکش آسفالت ۶ روستای دیگر نیز به طول هشت کیلومتر بعد از اربعین آغاز می شود.

وی در خصوص اجرای اقدامات مربوط به اربعین اظهار داشت: اجرای روکش آسفالت مسیر کمربندی و قره بلاغ و چهار و نیم کیلومتر ادامه مسیر خسروی انجام شد و همچنین ۲ و نیم کیلومتر مسیر کمربندی زندان به میدان امام حسین (ع) شروع شده است.

رییس راهداری و حمل و نقل جاده ای قصرشیرین گفت: روشنایی مسیر خسروی، شانه سازی و افتادگی از ورودی قصرشیرین به سمت خسروی و اصلاح نقاط حادثه خیز با توجه به کاهش آمار تصادفات جاده ای از ۲۸ مورد فوتی در سال ۹۷ به سه مورد در سال جاری از مجموعه اقدامات راهداری و حمل و نقل جاده ای در قصرشیرین است.

ناحیه مقاومت سپاه با تمام توان در خدمت زائران اربعین حسینی است 

فرمانده ناحیه مقاومت سپاه قصرشیرین نیز با گرامیداشت هفته دولت گفت: این ناحیه با برپایی موکب ها و همچنین اجرای برنامه های فرهنگی با تمام توان در خدمت زائران اربعین حسینی است.

سرهنگ پاسدار «محسن دارابی» افزود: سپاه همکاری با سایر کمیته های عضو ستاد اربعین را در دستور کار دارد ضمن اینکه علاوه بر برپایی موکب ها و خدمات رسانی به زوار در تمهیدات امنیتی نیز حضوری فعال خواهد داشت.

وی خواستار اجرای مصوبه های ستاد اربعین توسط ادارات مختلف شد و اظهار داشت: در هفته دفاع مقدس نیز برنامه های بسیار خوبی در قصرشیرین برای گرامیداشت این هفته و ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت برگزار خواهیم کرد.

آمادگی مرز بین‌المللی خسروی برای پذیرش زوار اربعین

تجهیز ۲۱ مدرسه و مکان ورزشی برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی 

رییس آموزش و پرورش قصرشیرین نیز گفت: برای خدمات رسانی و اسکان زائران اربعین حسینی ۲۱ مکان شامل ۱۸ مدرسه و سه مکان تربیتی و ورزشی تجهیز شده است که تمامی عوامل مدرسه و نیروهای سرایدار در این مکان ها حضوری شبانه روزی و فعال دارند.

«احمد خدرویسی» افزود: ما با تمام توان در خدمات رسانی به زوار آماده هستیم و همچنین این آمادگی را داریم تا در روستاها نیز مدارس در صورت نیاز به عنوان انبار برای امور پشتیبانی اربعین مورد استفاده قرار گیرد.

وی اظهار داشت: تجهیز مدارس به ۱۵ دستگاه کولر آبی برای تامین سیستم سرمایشی و ۱۵ دستگاه رایانه برای هنرستان دستاورد سفر معاون وزیر آموزش و پرورش به قصرشیرین بود.

در قصرشیرین آب شرب پایدار داریم 

مدیر امور آب و فاضلاب قصرشیرین نیز گفت: در قصرشیرین آب پایدار داریم و مشکلی از نظر تامین آب شرب مورد نیاز زائران در مرز خسروی نیست ضمن اینکه تانکرهایی برای تامین آب شرب مورد نیاز زائران در طول مسیر پیش بینی شده است.

«بهزاد صیدمرادی» افزود: تامین ۲۰ دستگاه تانکر ۲ هزار لیتری، پنج تانکر ۲۰ هزار لیتری و پنج دستگاه تانکر ۱۰ هزار لیتری، تامین آب معدنی مورد نیاز زائران و آمادگی برای احداث خط آب شرب قصرشیرین به خسروی از مجموعه اقدامات آبفا برای خدمت به زائران اربعین است.

مدیران باید جهادی در خدمت مردم باشند

امام جمعه قصرشیرین گفت: مدیران باید به صورت جهادی خدمتگزار مردم باشند و شبانه روزی برای رفع مشکلات و مسایل مردم تلاش کنند.

حجت الاسلام «صادق صالحی» با تسلیت سالروز شهادت امام سجاد (ع) و گرامیداشت هفته دولت و بزرگداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر، افزود: با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مدیران دستگاه ها باید با عمل به وعده ها و بازسازی اعتماد آسیب دیده ی مردم، خدمتگزارانی صدیق برای نظام باشند.

وی اظهار داشت: تلاش برای حل مشکل مردم، دوری از شعار، جهادی عمل کردن و داشتن هماهنگی و انسجام در بدنهی دولت طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب از اصولی است که باید مدیران برای تحقق اهداف نظام به آن توجه کنند.

امام جمعه قصرشیرین گفت: همچنین مدیران باید با حرکت انقلابی مسایل را حل کنند و رفع مشکلات را موکول به رفع تحریم ها نکنند از این رو باید خدا را برای خدمت به مردم مد نظر قرار دهیم چون اعتماد بزرگترین سرمایه است و همه ما وظیفه داریم برای مردم شفاف سازی کنیم و برای تحقق عدالت و عبور از مشکلات مجاهدانه تلاش کنیم.

وی در ادامه با اشاره به رویداد بزرگ اربعین گفت: این کنگره عظیبم در دگرگونی و تقویت بُعد فرهنگی و معنوی منطقه تاثیر مستقیمی دارد از این رو همه ما باید تلاش کنیم خدمتگزارانی شایسته به زائران امام حسین (ع) باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha