۱۴ شهریور ۱۴۰۱، ۱۳:۲۰
کد خبر: 84878575
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازخوانی جهاد تبیین از منظر عفاف و حجاب

۱۴ شهریور ۱۴۰۱، ۱۳:۲۰
کد خبر: 84878575
مهدی رضا I کارشناس روابط فرهنگی بین المللی
بازخوانی جهاد تبیین از منظر عفاف و حجاب

تهران- ایرنا- جهاد تبیین در مسئله حجاب و عفاف یک ضرورت مهم فرهنگی بوده و فرهنگ سازی حجاب در جامعه با محوریت تشریح و تبیین آثار و مضرات بدحجابی از نگاه ادیان توحیدی با هدف مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن بایستی در اولویت برنامه‌های فرهنگی نظام قرار گیرد.

«شما جوانان عزیز و دانشجویان عزیز که به معنای واقعی کلمه میوه‌ دل ملّت و امید آینده‌ این کشور هستید، به مسئله‌ «تبیین» اهمّیّت بدهید. خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشوند. در قبال این حرکت گمراه‌کننده‌ای که از صد طرف به سمت ملّت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدفهای بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است و دچار ابهام نگه داشتنِ افکار و رها کردن اذهان مردم و بخصوص جوانها، «حرکت تبیین» خنثی‌کننده‌ این توطئه‌ دشمن و این حرکت دشمن است. هر کدام از شما به عنوان یک وظیفه، مثل یک چراغی، مثل یک نوری پیرامون خودتان را روشن کنید.»
مقام معظم رهبری"مدظله‌العالی" ۱۴۰۰/۰۷/۰۵

انقلاب اسلامی به‌عنوان یک نظام دینی و مردمی یک ماهیت کاملاً فرهنگی دارد و فرهنگ دینی ما عنصر اصلی و محوری شعارهای انقلاب بوده است. هویت دینی و فرهنگی ما به‌موجب این‌که عامل اصلی اقتدار و قدرت ما بوده است؛ سال‌ها آماج تهدیدها و تهاجم‌ها قرارگرفته و براثر برخی ضعف‌ها و تسامح‌ها نیز با آسیب‌هایی مواجه شده است.

در کنار رویش‌های شگفت‌آور در شجره طیبه انقلاب اسلامی و علی‌رغم تعمیق معرفت دینی، تقویت ارزش‌های اسلامی و رشد قدرت نرم فرهنگی در نظام اسلامی؛ اما همچنان هجمه‌های پیدا و پنهان فرهنگی برقرار است و جنگ عظیم فرهنگی ادامه دارد و مقصد انقلاب یعنی مکتب اسلام را هدف گرفته است. در این میان برخی منفعلانه در مقابل موج رسانه‌ای و تبلیغاتی غرب، مرزبندی فرهنگی و مقاومت فرهنگی را ناممکن می‌دانند و در پوشش شعارهایی مانند آزادی، مرزها و حصارهای فرهنگی حافظ اخلاق و امنیت فرهنگی را زیر سوال می‌برند و تخریب می‌کنن. برخی نیز استحاله شده و در بی‌فرهنگی و بی‌هویتی غربی، جذب و هضم شده‌اند. جهاد تبیین عفاف و حجاب یک ضرورت فرهنگ است .جهاد تبیین در مسئله حجاب و عفاف یک ضرورت مهم فرهنگی بوده است.

حجاب و عفاف به بانوان تشخیص می‌دهد از جمله نعمت‌های الهی است که اسلام به زنان مسلمان ارزانی داشته است، حجاب نوعی پوشش بیرونی و شفاف به معنای پوشش درونی است که حفظ هر دو عامل می‌تواند سلامت جامعه و افراد آن را تضمین کند. امروزه در جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمنان علیه ما یکی از محورهای اصلی که در دستور کار مخالفان نظام اسلامی ایران قرار دارد، مقابله جدی با موضوع حجاب و عفاف است تا جایی که وزیر امور خارجه کشور امریکا از عناصر خود فروخته ایرانی که مسئله حجاب و عفاف را زیر سوال برده‌اند را مورد تقدیر قرار ‌می‌دهد.

عفاف و حجاب وقار، متانت زن مسلمان و حافظ شان بالای اوست. حجاب و عفاف ارزش‌ها و جایگاه و شأن زن مسلمان بیشتر و بهتر نشان داده می‌شود حجاب نه تنها محدودیت نبوده و محصور یتی ایجاد نمی‌کند بلکه زمینه‌ای را برای زن مسلمان ایجاد می‌کند که در آرامش و اطمینان خاطر بیشتر به فعالیتهای خود در عرصه فرهنگی و اجتماعی بپردازد.

راهکارها :

۱.  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در راستای اجرایی کردن این رهنمود مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین، سطح توانمندی‌های خود برای مقابله با هنجارشکنی‌ها و مبتذل سازی ها را ارتقا دهد و با تعبد به احکام اسلامی مقتدرانه از ارزش‌های دینی پاسداری کند.
دولت اسلامی باید نسبت به فریضه جهاد تبیین و اشاعه‌ «فرهنگ اسلامی»، «هدایت فرهنگیِ جامعه»، ترویج «فضائل» و زدودن «رذائل» احساس مسئولیت کرده و خود را «متولی» قلمداد کند. باید زمام و مهار فرهنگ عمومی را در اختیار بگیرد و نگذارد انفعال و سستی، فرهنگ را دچار ولنگاری و بی‌قیدی کند. این فریضه باید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاملاً فهم و پیگیری شود. مجلس شورای اسلامی نیز باید بدون مسامحه، دغدغه مندی‌های دینی و فرهنگی را از وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی مطالبه و مؤاخذه کند.

۲.  باید با رویکردی جدی و غیر صوری پای در جبهه عمل برای تثبیت اقتدار فرهنگی کشور گذاشت و با بازآرایی و بازمهندسی فرهنگ و تقویت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی حقیقتاً جهاد تبیین را عملیاتی کرد.

۳. ضمن تمجید و تحسین فعالیت‌های شبانه‌روزی دولت سیزدهم، همچنان بر ضرورت توجه ویژه به جهاد تبیین تأکید می‌کنیم. لازم است مدیران و کارگزاران دولت خدمتگزار، موج گسترده خدمت‌رسانی‌ها و تلاش‌ها برای تحقق عدالت را همچنان ادامه دهند و در کنار آن خدمات، پیوست‌های فرهنگی را نیز اجرا و پیگیری کنند. امروز اقتصاد و فرهنگ هر دو نیازمند بازسازی‌اند و هر دو به تحکیم ساخت درونی نظام کمک می‌کنند.
جهاد تبیین در مسئله حجاب و عفاف یک ضرورت مهم فرهنگی بوده و فرهنگ سازی حجاب در جامعه با محوریت تشریح و تبیین آثار و مضرات بدحجابی از نگاه ادیان توحیدی  با هدف مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن بایستی در اولویت برنامه‌های فرهنگی نظام قرار گیرد.

در موضوع عفاف و حجاب اولین مبحث، موضوع  عفاف است و حجاب یکی از زیرشاخه‌های عفاف محسوب می‌شود، عفاف شامل همه حوزه‌ها از جمله عفاف در رفتار، گفتار، کردار، پوشش، منش و عفت مالی می‌شود و عفاف در پوشش نیز گوشه‌ای از عفت و عفاف است که این موضوع نیز هم برای بانوان و هم آقایان مدنظر است .

پیشینه حجاب

پیشینه حجاب و پوشش انسان به قدمت تاریخ آفرینش اوست. پوشش و لباس هر انسانی پرچم کشور وجودی اوست. پرچمی که او بر در خانه وجودش نصب کرده است و با آن بیان می دارد که از کدام فرهنگ تبعیت می‌کند؛ همچنان که هر ملتی با وفاداری و احترام به پرچم خود، اعتقاد خود را به هویّت ملی خویش ابراز می‌کند؛هر انسانی که به یک سلسله ارزش‌ها و بینش‌ها معتقد و دلبسته است، لباس متناسب با آن ارزش‌ها و بینش‌ها را از تن به در نخواهد کرد.

حجاب و پوشش بارزترین نشانه فرهنگی و نماد ملی است که به سرعت تحت تأثیر سایر پدیده‌های فرهنگی قرار می‌گیرد. هر نوع دگرگونی در ساختار فرهنگی و اجتماعی، با تغییر در پوشش مردم مشخص می‌شود؛ چنان که استیالی فرهنگی و سلطه پذیری نیز، در اولین مرحله، از طریق تغییر در پوشش مردم چهره می‌نماید.

از آنجا که استعمار و استکبار نتوانست انقلاب اسلامی ایران را از راه نظامی مهار نماید، اکنون با تغییر تاکتیک و روش، تالش می کند از طریق فرهنگی، آن را دچار استحاله و تغییر هویت نماید. یکی از روش‌های استکبار برای نفوذ فرهنگی، تشکیک و القای شبهه در مبانی دینی مردم است که طی چند سال اخیر شتاب بیشتری گرفته است.

برای تصدیق این مدعا کافی است به مقالات مطبوعاتی و نمایه‌های آن مراجعه شود. مطرح کردن شبهات فراوان در زمینه حجاب برتر به همراه عوامل دیگر؛ مانند ضعف اعتقاد و عدم شناخت کافی از حجاب اسلامی و ضرورت آن و ... موجب افت روند استفاده از مصادیق حجاب برتر در جامعه شده است، که نتیجه اتخاذ روش تخریبی بعضی مطبوعات، رواج پوشش‌های نامناسب، مانند لباس‌های نازک، کوتاه و رنگین در بین دختران و زنان جوان در مقابل نامحرمان است؛ چون یکی از عوامل مهم سلامت روحی و روانی جامعه اسلامی، روی آوردن بانوان به مصادیق حجاب برتر است.

 ارزش حجاب از منظر اندیشمندان

امام خمینی(ره) درباره ارزش حجاب می فرماید: حجاب اسلامی یعنی حجاب وقار، حجاب شخصیت، ساخته من فقیه نیست; این نص صریح قرآن است. آن قدری که قرآن مجید بیان کرده، نه ما می توانیم از آن حدود محدوده خارج شویم و نه زنانی که معتقد به این کتاب بزرگ آسمانی هستند. ۹ زن از دیدگاه امام خمینی(ره) / ص ۱۴۷.

باید به دنیا تفهیم کنیم که دست یابی به مدارج علمی به معنای پشت کردن به مفاهیم ارزشی دینی و رویکرد به مظاهر فریبای تمدن غربی نمی‌باشد. از این جا روشن می شود که چرا فرانسه در ممنوعیت تحصیل دختران با حجاب اسلامی در دانشگاه ها پیشگام شده است، چون نقش آن را در پیروزی الجزایر چشیده است.

فرانس فانون می‌نویسد: (هر چادری که دور انداخته می شود، افق جدیدی را که بر استعمارگران ممنوع بود، در برابر او می‌گشاید و بدن زن الجزایری را که عریان شده است، به او نشان می‌دهد و پس از دیدن هر چهره بی حجابی، امیدهای حمله ور شدن اشغال گران 10 برابر می‌شود. هر بار که یک زن کشف حجاب می‌کند، در واقع وجود جامعه الجزایری را بر سیستم دفاعی سست بنیاد، باز و متلاشی شده به اشغالگران اعلام می‌دارد. (۱۰ انقلاب الجزایر)بنابراین، حجاب، پاسخی است به ندای فطرت، نشانِ تمدن و فرهنگ اسلامی است، فزونی بخش حرمت زنان و مایه سلامت جسم و آرامش روان جامعه است.

اسلام، طرفدار پرده نشینی نیست، اسلام می خواهد زن در حضور مردهای اجنبی، بدن خود را بپوشاند بدون آن که مجبور باشد از اجتماع کناره گیری کند. رعایت پوشش اسلامی در قالب دو اصل (پوشیدگی) و (سادگی)، آثار و نتایج مهمی از لحاظ فردی و اجتماعی در بر دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha