۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ۱۴:۵۷
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 84883359
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زنجان برای ساخت مسکن ملی با کمبود زمین مواجه است

زنجان - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه در زمان حاضر حاضر با کمبود زمین برای ساخت ۱۰ هزارو ۵۰۰ نفر متقاضی مسکن ملی در شهر زنجان مواجه هستیم، گفت: اگر با همان سیاست‌های سال‌های گذشته پیش برویم، دلالان و املاکی‌های مسکن فربه‌تر خواهند شد.

 به گزارش خبرنگار ایرنا، مسعود بیات منش روز شنبه در جلسه کارگروه امور زیربنایی استان زنجان، با اشاره به وضعیت ساخت مسکن ملی در استان افزود: تاکنون در شهر زنجان ۱۸ هزار واحد مسکونی جانمایی شده و در دست ساخت است.

وی با بیان اینکه در سطح زنجان حدود ۴۸ هزار نفر برای مسکن در سامانه ثبت نام کرده‌اند اظهار داشت: از این تعداد طبق پالایش ها حدود ۱۳ هزار نفر واجد شرایط شناخته شده و حدود ۲هزارو ۵۰۰ نفر در مهرآرا و کوی زیتون که زمین وجود داشت تخصیص زمین داده شده است. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان ادامه داد: به این مهم باید توجه داشت که ۱۶ هزار متقاضی مجردی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده بودند حذف نشده‌اند و در واقع برای اولویت‌های بعدی نگه داشته شده اند.

وی با اشاره به اینکه اراضی خالی شهر زنجان شناسایی شده است، اظهار داشت: با توجه به تعریف کمربندی، تنها نقطه ای که ما بین کمربندی و شهر باقی مانده در ذیل غربی شهر زنجان و در محدوده اراضی ثمین ۲ به مساحت حدود ۱۳۰ هکتار است که برای این اراضی درخواست الحاق به محدوده شهری انجام شده تا در ساخت مسکن ملی مورد استفاده قرار بگیرند.

به گفته این مسوول، از تعداد ۱۰ هزارو ۵۰۰ متقاضی برای حدود ۶ هزارو ۵۰۰ نفر در این محل ساخت مسکن انجام خواهد شد.

بیات‌منش در پاسخ به اظهارات یکی از مسوولان مبنی بر این که چرا در طول ۱۰ سال گذشته هیچ زمینی به محدوده شهر زنجان اضافه نشده و چرا باید 2 محدوده با وسعت‌های ۱۶۰ و ۱۳۰ کتار به شهر اضافه شود، افزود: شهر زنجان برای جمعیت حدود ۵۴۰ هزار نفر جا دارد، سوال این است که زمین‌های  بدون استفاده در شهر در مالکیت چه کسی است.

مدیرکل راه و شهرسازی زنجان ادامه داد: این موضوع را باید بازرسی ورود، بررسی و مشخص کند خانه‌های خالی در دست چه کسانی است، یک دلال یا یک بنگاه چند قطعه زمین در گلشهر و شهرک‌های اطراف دارد؟

وی با بیان اینکه راه و شهرسازی بر مبنای قانون حتی ۱۶ هزار نفر افراد مجرد متقاضی مسکن زنجان را نگه داشته و هم اکنون بیش از ۱۰ هزار نفر متقاضی واجد شرایط دریافت مسکن ملی را ساماندهی می‌کند، گفت: سیاستهایی که در ۸ تا ۱۰ سال دولت قبل بود فقط این بود که بافت‌های فرسوده آباد شود و اجازه گسترش شهر داده نمی شد، همین نگاه تک وجهی موجب شد قیمت زمین و مسکن در زنجان سیر صعودی داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی زنجان گفت: چرا باید مردمی که خانه ندارند ماهانه ۵ میلیون تومان اجاره پرداخت کنند، این فرد چگونه می‌تواند برای ساخت مسکن خود زمین تامین کند و از طرفی اگر بخواهیم  با سیاست‌های گذشته پیش برویم فقط دلالان زمین را فربه‌تر خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در شهر زنجان تامین زمین و ساخت مسکن با اقدام قانونی و کارشناسی انجام می‌شود، تاکید کرد: در شهر زنجان الحاق به محدوده در سال ۷۸ با ۸۰ هکتار زمین در گلشهر و پونک و شهرک فرهنگیان انجام شد، طی  ۲۱ سال، افزایش جمعیت رخ داده از سویی دیگر طبق دستورات رهبری و رئیس جمهور باید به سمت تامین مسکن و حتی به سمت ویلا سازی رفت هر چند در زنجان اجازه افزایش طبقات را نداریم، اما با کمبودها مجبور هستیم ساختمان چند طبقه در شهر بسازیم.

مدیرکل راه و شهرسازی زنجان با بیان اینکه تا پایان زمان قانون طرح جهش تولید مسکن سه سال زمان باقی‌مانده است، خاطرنشان کرد: بنابراین در طول این سه سال متقاضیان واجد شرایط از زنجان در این طرح ثبت نام خواهند کرد و نیاز است تا زمین برای ساخت تامین شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha