۲۲۰ میلیارد ریال تسهیلات دامدار کارت در رازوجرگلان خراسان شمالی پرداخت شد

بجنورد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رازوجرگلان گفت: ۲۲۰ میلیارد ریال تسهیلات دامدار کارت در سالجاری به ۴۲۰ نفر از فعالان امور دام در این شهرستان مرزی خراسان شمالی پرداخت شد.

موسی آهنگری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: این درحالی است که پارسال تنها ۲۵ میلیارد ریال تسهیلات خرید نهاده‌های دامی در قالب دامدار کارت پرداخت شده بود.

وی افزود: این تسهیلات به دامداران دارای دام‌های پلاک‌کوبی شده با هدف کمک به تامین نقدینگی برای تهیه نهاده‌های دامی از مراکز توزیع معرفی شده اختصاص یافته است.

آهنگری با بیان اینکه ۹۹ درصد دام‌های سبک و ۹۸ درصد دام های سنگین این شهرستان مرزی پلاک کوبی شده است، گفت: جلوگیری از قاچاق و جابه‌جایی غیرقانوی دام‌ و تامین دقیق نهاده های دامی یکی از اهداف مهم طرح پلاک‌گذاری دام در کشور است.

مدیر جهاد کشاورزی رازوجرگلان اضافه کرد: ۱۰ تشکل برای توزیع نهاده های دامی در شهرستان فعال است که به طور میانگین هر یک از این تشکل ها، ۱۰ روستا را برای توزیع نهاده های دامی پوشش می دهد.

به گزارش ایرنا، "دامدار کارت" جدید با سقف اعتباری ۲ میلیارد ریال و نرخ سود ۱۰ درصد در حمایت از تامین نهاده‌های دامی صادر شده است.

اولویت اول بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۱ حمایت از تامین نهاده‌های کشاورزی در قالب دامدار کارت و سامانه بازارگاه است و افزایش سقف اعتباری دامدار کارت از ۵۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان، کاهش نرخ سود این تسهیلات از ۱۱ به ۱۰ درصد، تسهیل شرایط اعتبارسنجی و اخذ تضامین و بسیج تمام شعب بانک کشاورزی در سراسر کشور برای صدور دامدار کارت و پرداخت تسهیلات خرید نهاده‌های دامی، از جمله اقداماتی است که بانک کشاورزی برای رونق واحدهای تولیدی در دستور کار قرار داده است

۲۸۸ هزار دام سبک و سنگین در شهرستان مرزی رازوجرگلان وجود دارد.

پرداخت بیش از ۶ میلیارد ریال وام به بهره برداران گیاهان دارویی 

وی با اشاره به پرداخت ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات گیاهان داروی به هشت بهره بردار در این شهرستان مرزی، گفت: در سالجاری ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی رازوجرگلان به کشت گیاهان داروی اختصاص یافت و عمده محصولات کشت شده مربوط به زیره سبز، زعفران و گل محمدی است.

آهنگری اضافه کرد: ۸۰درصد زعفران در بخش مرکزی، گل محمدی بیشتر در بخش غلامان و مرکزی و زیره سبز نیز در بخش جرگلان کشت می شود.

بیش از ۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان شمالی زیر سطح کشت گیاهان دارویی است.

خراسان شمالی دارای ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است که بیشتر این مساحت در شهرستان راز و جرگلان واقع است.

این شهرستان سه بخش و ۶ دهستان دارد و ۷۵ درصد جمعیت این منطقه روستایی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha