نوای یا امام حسن عسگری  (ع) در مساجد استان اردبیل طنین‌انداز شد

اردبیل - ایرنا - آئین‌های سوگواری سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع) با شرکت مداحان، وعاظ و شعرای آئینی و مذهبی در بسیاری از مساجد و حسینیه‌های استان اردبیل برگزار و به تبیین فضایل و مکارم شخصیت آن امام همام پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، برنامه‌های مداحی و نوحه‌سرایی در ماتم شهادت امام حسن عسگری (ع) از شامگاه سه‌شنبه در بسیاری از مساجد، تکایا و حسینیه‌های شهرستان‌های استان اردبیل آغاز شده است و عصر امروز چهارشنبه نیز در برخی از مساجد ادامه خواهد داشت.

در این برنامه‌ها علما و روحانیان با شرح سرگذشت و چگونگی دوره امامت آن امام بزرگوار، به ابعاد شخصیتی او پرداخته و تاثیرات فرهنگی و اجتماعی امام در ترویج دین و شریعت را بیان می‌کنند.

برغم برخی محدودیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی، تبادل اشعار مرثیه در سوگ امام حسن عسگری (ع) و بازنشر کلیپ‌ها و نماهنگ‌های مرتبط با این مناسبت، در فضای مجازی مشهود است و مداحان و شعرا، پاره‌ای از اجراها و سوگواری‌های مساجد محلات خود را به اشتراک می‌گذارند.

استان اردبیل به لحاظ اشتهار در پاسداشت مناسبت‌های مذهبی و دینی و اجرای مداحی‌های سوزناک توسط نوحه‌خوانان مشهور و ملی نظیر زنده‌یاد سلیم موذن‌زاده اردبیلی، از نظر شیوه های مداحی و نوحه‌خوانی بر سایر استان‌ها و شهرستان‌های دور و نزدیک تاثیرگذار است و بسیاری از الحان و مرثیه‌های نوحه‌خوانان اردبیل، به عنوان سبک مداحی شناخته و از سوی مداحان دیگر بازخوانی می‌شود.

حضرت امام حسن عسکری(ع)، پس از شهادت پدر بزرگوارشان در سال ۲۵۴ هجری قمری به امامت رسیدند و امامت ایشان در شهر سامرا و زیر کنترل شدید خلفای عباسی سپری شد.

این امام همام در هشتم ربیع‌ الاول سال ۲۶۰ هجری قمری در شهر سامرا توسط معتمد عباسی به شهادت رسید.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران و مرز جمهوری آذربایجان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha