رفع چالش رانش زمین و ارتباطات بین ایستگاهی با ۹۰میلیارد تومان اعتبار در راه آهن شمال

ساری - ایرنا - سرپرست اداره کل راه آهن شمال رانش زمین و وجود اختلال ارتباطی بین ایستگاهی درنقاط کور به خصوص در تونل ها را از چالش های جدی راه آهن این خطه عنوان کرد و گفت : با تخصیص ۹۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت سیزدهم ،این مشکلات در حال رفع شدن است.

رحمان معصومی به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی روز پنجشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان مازندران ،افزود : هم اکنون طرح تثبیت رانش زمین در منطقه ریلی سوادکوه با ۴۰ میلیارد تومان در حال اجرا است.

وی با بیان این که خط راه آهن شمال همواره به دلیل خطر سیلاب،رانش زمین ،ریزش کوه و سقوط درخت با چالش های احتمالی مواجه است، ادامه داد: به همین دلیل بهسازی و ایمن سازی ریلی از مهم ترین ماموریت ها محسوب می شود.

سرپرست راه آهن شمال به اهمیت برقراری ارتباطات بین ایستگاه ها در طول مسیر قطار اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به عبور ریل آهن در نقاط کوهستانی و جنگلی و به خصوص وجود چندین تونل ، برقراری ارتباط متصدی قطار با ایستگاه ها از اهمیت خاصی برخوردار بوده است که با توجه دولت و تخصیص اعتبار این مشکل با خرید و نصب تجهیزات در حال اجرا و رفع شده است.

وی گفت :طی سال گذشته و با اجرای ۴۰۰ کیلومتر فیبر نوری با خرید تجهیزات پیشرفته ارتباط تصویری بین ایستگاه های راه آهن شمال نیز برقرار شده است.

حوزه استحفاظی راه آهن شمال از سوزن خروجی ایستگاه گرمسار آغاز می شود و در مسیر ۳۸۲ کیلومتری تا پایان در ایستگاه گرگان دارای ۲۷ ایستگاه بزرگ و کوچک است.
این مسیر ریلی به لحاظ شرایط اقلیمی به دو قسمت جلگه ای و کوهستانی تقسیم می شود و در عین حال در داخل استان مازندران دارای یک خط انشعابی ۲۱ کیلومتری در بندر امیرآباد است که خود شامل ۹۱ کیلومتر خطوط فرعی است.
بلندترین نقطه راه آهن شمال با ۲ هزار و ۱۱۲ متر ارتفاع از دریا در گردنه گدوک واقع است که با شیب ۱۸ درصدی یکی از شاهکارهای مهندسی قرن محسوب می شود.
‌این خط از گرگان تا شیرگاه به طول ۱۸۷ کیلومتر از کنار جلگه های سرسبز عبور می کند و سپس به طول ۱۱۳ کیلومتر با عبور از مناطق جنگلی و کوهستانی، وارد گردنه گدوک و فیروزکوه می شود و در نهایت با طی مسیر ۸۱ کیلومتری از جلگه جنوبی فیروزکوه وارد شهرستان گرمسار در استان سمنان می شود.

رفع چالش رانش زمین و ارتباطات بین ایستگاهی با ۹۰میلیارد تومان اعتبار در راه آهن شمال

کاهش ۷۰درصدی سوانح ریلی در راه آهن شمال

وی ایمنی را از دیگر ویژگی های حمل و نقل ریلی عنوان کرد و بیان داشت: طبق آمار رسمی سال گذشته ،۱۷هزار کشته و ۳۷۰ هزار مصدوم در جاد های کشور رخ داد که کمترین آمار سوانح منجر به فوت و مصدوم در خط راه آهن است.

معصومی گفت: نمونه بارز آن کاهش ۷۰ درصدی آمار سوانح سال جاری در راه آهن شمال نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

مسوول راه آهن شمال به خودکفایی و بومی سازی تولید تجهیزات و قطعات راه آهن جمهوری اسلامی طی سال های پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد گفت: اکنون تمامی تجهیزات و لوازم راه آهن که قبل از انقلاب وابسته بوده ایم ، بومی سازی شده است ، واردات ریل و سوزن که از بزرگترین مشکلات و چالش زیر بنایی راه آهن بوده ،اکنون در داخل تولید و بومی سازی شد، نمونه این که در تحریم های سال های اخیر راه آهن جمهوری اسلامی مشکلی نداشته است.

وی به ساخت واگن و سالن قطار در داخل کشور اشاره کرد و گفت : راه آهن جمهوری اسلامی در تولید علائم الکتریکی( سی تی سی ) و ( ای تی سی )که نقش مهمی در ایمنی و سرعت بالای قطار دارد به خودکفایی رسیده است.

معصومی ایجاد ۴۰۰ کیلومتر فیبر نوری در راه آهن شمال را از دیگر خدمات مهم انقلاب اسلامی به خصوص طی یک سال گذشته دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: اکنون تمامی سیم های هوایی ارتباطی در راه آهن شمال جمع آوری شده است.

وی به فعالیت چهار رام ریل باس و یک رام قطار مسافربری ساری - مشهد و بلعکس در راه آهن شمال اشاره کرد و گفت: در ۱۰ ماهه امسال ۴۶درصد افزایش جابجایی مسافر در راه آهن شمال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسید.

معصومی گفت: طبق آمار رسمی بارگیری و جابجایی بار از طریق راه آهن شمال در سال گذشته نسبت به سال ۹۹ افزایش ۱۲درصدی را نشان می دهد و این آمار در ۱۰ ماهه امسال نسبت سال گذشته افزایش ۲۳ درصدی در بارگیری و ۵۸درصدی در تن کیلومتر داشته است.

وی ایجاد ۵۱ دستگاه زیرگذر باکسی ماشین رو در مناطق پر تردد شهرهای مختلف شمال به خصوص استان مازندران ، ۱۰ دستگاه زیر گذر باکسی عابر پیاده ، دو دستگاه زیر گذر عابر پیاده و چهار دستگاه رو گذر عابر پیاده را از دیگر خدمات مورد نیاز برای افزایش ایمنی در راه آهن شمال برشمرد.

رفع چالش رانش زمین و ارتباطات بین ایستگاهی با ۹۰میلیارد تومان اعتبار در راه آهن شمال

رشد اقتصادی با توسعه حمل و نقل ریلی راه آهن شمال

وی به ایجاد ۲۰ کیلومتر راه آهن شمال در سال های پس از انقلاب اسلامی در شمال اشاره کرد و گفت: اکنون خط ریلی راه آهن شمال به بندر امیرآباد به عنوان بزرگترین و مهمترین بندر سواحل دریای خزر وصل شده است که به راحتی می توان انواع کالاهای صادراتی و وارداتی کشور را جابجا کرد.

سرپرست راه آهن شمال از ساخت و راه اندازی پایانه صادرات و واردات محصولات کشاورزی در ایستگاه تیرتاش خبر داد و گفت: با این پایانه تمامی محصولات کشاورزی شمال از طریق شبکه ریلی به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادرات و واردات می شود.

معصومی به انجام بهسازی ۲۰ کیلومتر از خطوط ریلی راه آهن شمال پس از ۱۵ سال در دولت سیزدهم اشاره کرد و بیان داشت:برای نخستین بار امسال با حمایت و توجه ویژه دولت ۱۵هزار تن شمش فولاد از اردکان یزد به شرکت فولاد البرز در بندر امیر آباد از طریق راه آهن انتقال داده شد که طبق بررسی ها از تردد و مصرف سوخت حدود ۲۰۰ تریلر در استان مازندران جلوگیری شد.

سرپرست راه آهن شمال با اظهار این که مهمترین ویژگی حمل و نقل های ریلی کاهش هفت برابری مصرف سوخت نسبت به حمل و نقل جاده ای است، افزود: ایمنی و کاهش آلودگی هوا و صوتی از دیگر مزیت های جابجایی مسافر و کالا با ریل است.

معصومی اگفت: برای اولین بار نیز ترانزیت کوره از مبدا بندر امیرآباد به بندرعباس نیز طی سال جاری رخ داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha