سوادآموزی در برنامه های احیای جهادکشاورزی گنجانده شود

همدان- ایرنا- معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان خواستار قرار گرفتن فعالیت های نهضت سوادآموزی در رأس برنامه ‌ها و طرح‌های احیای جهاد کشاورزی در روستاها شد.

به گزارش جمعه ایرنا از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان همدان، «منوچهر توسلی کیا» با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر احیای جهادکشاورزی به عنوان اقدامی راهبردی افزود: با توجه به سوابق و تجربیات موفق سال های دهه ۶۰، پیشنهاد می‌شود فعالیت‌های نهضت سوادآموزی در برنامه‌ها و طرح های احیای جهادسازندگی در روستاها تعریف شود.

وی ادامه داد: همان گونه که پیش از این نیز در قانون تشکیل وزارت جهادکشاوری هماهنگی و همکاری ها با اجرا و تشکیل کلاس‌های نهضت سوادآموزی در روستاها و مناطق عشایری، محروم و دوردست تعیین شده بود، در تدوین و تعیین ماموریت جهادکشاورزی در روستاها به موضوع ریشه کنی بی سوادی توجه شود.

توسلی کیا اظهار داشت: این مهم باید با هماهنگی و همکاری جهادکشاورزی، آموزش و پرورش و مدارس روستایی با محوریت معاونت سوادآموزی در استان‌ها باشد.

وی گفت: داشتن تعهد، خدمت به مردم، مدیریت جهادی، کار شبانه روزی، سخت کوشی و پرکاری، مسئولیت پذیری، اخلاص، ایمان، احساس نشاط و رضایت درخدمت به مردم از ویژگی های نیروهای خدوم جهادکشاورزی است.

توسلی کیا ادامه داد: در آغاز گام دوم انقلاب با شعار عدالت، پیشرفت و رسیدن به تمدن نوین اسلامی با توجه خاص به اشتغال و رشد تولید و درآمد روستاییان، رفع آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و محرومیت زدایی در روستاها و مناطق عشایری و محروم در اولویت است. 

وی افزود: با قرار گرفتن جریان مهم و فرهنگیِ سوادآموزی در مأموریت جهادکشاورزی روستاها با ایجاد واحد آموزش روستایی، تشویق و ثبت نام روستائیان و تشکیل کلاس های سوادآموزی در روستاها سرعت می گیرد.

وی تأکید بر ایجاد فرصت‌های آموزشی متنوع و با کیفیت به ویژه در روستاها و مناطق عشایری را از مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و گفت: جذب و آموزش کودکان لازم التعلیم و برگشت دانش آموزان تارک میان پایه تحصیلی به مدرسه با تاکید بر گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال بی شک از بازماندگی تحصیل کودکان جلوگیری می کند. 

توسلی کیا گفت: با این که حدود نیمی از فعالیت‌های سوادآموزی و بخش قابل توجهی از جمعیت بی سواد و کم سوادان کشور در روستاها و مناطق عشایری و دور دست و کم‌تر برخوردار حضور دارند احیای جهادکشاورزی فرصت مجدد برای توجه به سوادآموزی آنان است.

وی ادامه داد: ورود بهره برداران، مروجین و هم یاران کشاورزی ظرفیتی مغتنم است و به هر میزان بر تعداد باسواد خانوار روستاها افزوده شود در ارتقای دانش و توانمندتر شدن روستاییان و پایداری درآمدها و منابع و بهره وری روستا موفق تر و به تحقق عدالت نزدیک تر می شویم.

توسلی کیا افزود: با توجه به خدمات متعددی که جهادکشاورزی به روستاها ارائه می کند و ارتباط مستمری که با روستاییان دارد می تواند همزمان در موضوع سوادآموزی و آموزش کم سوادان و بی سوادان روستا نقش موثری ایفا کرد.

بر اساس نتایج حاصل از سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، جمعیت استان همدان یک میلیون و ۷۳۸ هزار و ۲۳۴ نفر است که تعداد افراد بیسواد در استان حدود ۴۹ هزار نفر اعلام شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha