۳۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۴:۰۲
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 84919717
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

زایمان طبیعی در خراسان شمالی ۱۶ درصد بالاتر از میانگین کشوری است

بجنورد- ایرنا- سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: زایمان به روش طبیعی در بیمارستان‌های استان به ۶۲ درصد رسید که از میانگین کشوری ۱۶ درصد بالاتر است.

دکتر علی عفتی زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: نیمه نخست امسال ۱۰ هزار و ۵۷۳ زایمان در بیمارستان‌های استان انجام شده است که از این تعداد ۶ هزار و ۵۷۳ مادر باردار زایمان طبیعی داشته اند.

به گفته وی؛ میانگین زایمان به روش طبیعی در کشور ۴۶ درصد و در خراسان شمالی ۶۲ درصد است.

عفتی زاده یادآور شد: همچنین میانگین سزارین در کشور ۵۴.۰۵ درصد است و این شاخص در خراسان شمالی ۳۸ درصد ثبت شده است.

وی ادامه داد: پایین بودن میزان سزارین در استان بی تردید به آموزش های دانشگاه علوم پزشکی، فرهنگ‌سازی و ترغیب مادران برای زایمان طبیعی برمی گردد.

کاهش سزارین از برنامه های اصلی معاونت درمان

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین یکی از برنامه‌های اصلی معاونت درمان این دانشگاه است که در راستای اجرای برنامه جوانی جمعیت اجرا می شود.

وی افزود: برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مادران باردار، تکمیل فرم‌های رضایت سنجی مادران باردار و توانمندسازی ماماها در راستای ترویج زایمان طبیعی در حال اجراست.

عفتی زاده ادامه داد: جشنواره ملی هنر در مامایی نیز خردادماه سالجاری با هدف توانمند سازی ماماها و ترغیب مادران به زایمان طبیعی در مرکز خراسان شمالی با حضور مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

وی با اشاره به عوارض روش سزارین، افزود: وضعیت جسمانی بیشتر مادرانی که با روش طبیعی فرزند خود را به دنیا می آورند به سرعت بهبود یافته و نوزادان سالمی خواهند داشت.

خراسان شمالی دارای ۱۱ بیمارستان و هزار و ۴۴۴ تخت بیمارستانی است و هم اکنون پنج هزار نفر در حوزه سلامت این استان خدمت رسانی می کنند.   

در این استان ۸۶۳ هزار نفری، ۳۶۰ پزشک عمومی و ۲۵۰ پزشک متخصص فعالیت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha