۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۰۶
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 84922772
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خورشید گرفتگی جزئی در زنجان به میزان ۵۵ درصد قابل رویت است

زنجان - ایرنا - مسوول رصدخانه دانشگاه زنجان گفت: امروز /سوم آبان ماه/ خورشیدگرفتگی جزئی ۵۵ درصدی در زنجان قابل رویت است که توصیه می‌شود شهروندان و علاقه‌مندان این رخداد مهم را با عینک مخصوص مشاهده کنند.

حسین صفری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این خورشیدگرفتگی ساعت ساعت ۱۳ و ۵۳ دقیقه در زنجان آغاز می‌شود که ساعت ۱۵ و ۱۶ دقیقه به حداکثر گرفتگی به میزان ۵۵ درصد می‌رسد و ساعت ۱۶ و ۹ دقیقه پایان می‌یابد.
به گفته وی، این خورشیدگرفتگی جزئی است و با عینک‌های خورشید گرفتگی و فیلترهای مخصوص قابل رویت است.
مسوول رصدخانه دانشگاه زنجان افزود: کسانی که این امکانات را ندارند می‌توانند این رخداد علمی و رصد آن را به صورت مجازی و از سایت‌های معتبر " ناسا " مشاهده کنند.
وی با اشاره به اینکه این خورشیدگرفتگی در تمام ایران رخ می‌دهد و درصد آن در مناطق مختلف متغیر است اظهار داشت: بیشترین میزان آن به میزان ۶۲ درصد در بجنورد و همچنین خراسان رضوی سطح خورشید با قرص ماه پوشانده می‌شود.

صفری با بیان اینکه این رخداد بی نظیر در قاره های آسیا، آفریقا و بخشی از اروپا قابل مشاهده است، افزود: بیشترین میزان رویت خورشیدگی گرفتگی جزئی سیبری کشور روسیه به میزان ۸۳ درصد خواهد بود.
وی یادآوری کرد: تا پنج سال دیگر باید منتظر ماند تا خورشیدگی گرفتگی جزئی در ایران را مشاهده کرد.
گفتنی است خورشیدگرفتگی یا کسوف، هنگامی رخ می‌دهد که سایه ماه بر بخشی از زمین بیفتد و در نتیجه در قسمت‌هایی از کره زمین، قرص ماه قسمتی از قرص خورشید یا تمام آن را از دید ناظر زمینی بپوشاند.
ماه در خورشیدگرفتگی از بین خورشید و زمین عبور می‌کند و این حرکت مانع رسیدن نور خورشید به زمین می‌شود و هنگامی که ماه از مقابل خورشید می‌گذرد سایه ماه روی زمین می‌افتد و آسمان تاریک می‌شود.
خورشیدگرفتگی به سه شکل کلی، جزئی و حلقوی رخ می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha