۴ آبان ۱۴۰۱، ۹:۱۴
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84923548
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برداشت چغندرقند از ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار مزارع خراسان‌شمالی آغاز شد 

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سطح زیر کشت محصول چغندرقند در این استان ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار است که اکنون برداشت این محصول در این خطه آغاز شد.

وحید صباغ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: امسال برداشت بیش ۱۰۰ هزار تُن چغندر قند از مزارع خراسان شمالی برآورد می‌شود.

وی تصریح کرد: چغندر قند در سال زراعی گذشته در سطح ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار زمین های زراعی این استان کشت و بیش از ۱۰۰ هزار تُن نیز برداشت شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: میانگین عملکرد چغندرقند در هر یک هکتار ۴۵ تُن است و عیار محصول در کشتزارهای این استان به طور متوسط ۱۷.۲ درصد است.

وی فروش تضمینی را دلیل افزایش سطح زیر کشت چغندرقندر در این استان عنوان کرد و گفت: این رویه اطمینان خاطر به کشاورز می دهد و با رغبت به کاشت این محصول می پردازند.

صباغ ادامه داد: یکهزار و ۷۱۶ تومان قیمت هر کیلوگرم چغندرقند تحویلی به کارخانه است، همچنین کارخانه بابت تحویل هر یک تُن چغندر قند ۲ کیلوگرم شکر، ۲۰ کیلوگرم تفاله در راستای حمایت و مشوق از بهره برداران پرداخت می کند.

وی یادآور شد: برداشت چغندر قند با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه در اواخر مهر و اوایل آبان ماه آغاز می شود و تا پایان آبان ماه برداشت این محصول در استان به پایان می رسد.

صباغ افزود: بیشترین سطح زیر کشت چغندر قند در استان مربوط به شهرستان شیروان است و در سایر شهرستان های این استان نیز کشت می شود.

خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت چغندر قند رتبه نهم و از نظر میزان تولید رتبه دهم کشور را دارد که با داشتن ۲.۱۳ درصد کشت چغندرقند کشور، ۱.۵۱ درصد محصول را تولید می کند.

کارخانه قند شیروان یکی از قدیمی ترین واحدهای تبدیلی در خطه شمال شرق کشور است که ظرفیت اسمی آن تبدیل چهار هزار تن چغندر قند در شبانه روز است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.   

حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha