۷ آبان ۱۴۰۱، ۹:۴۴
کد خبرنگار: 2161
کد خبر: 84926342
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

قدمگاه امام‌حسن عسگری (ع) در گرگان گلباران شد

۷ آبان ۱۴۰۱، ۹:۴۴
کد خبر: 84926342
قدمگاه امام‌حسن عسگری (ع) در گرگان گلباران شد

گرگان- ایرنا- قدمگاه متبرک امام حسن عسگری(ع) در محله سبزه مشهد گرگان به عنوان نخستین برنامه هفته فرهنگی این شهر با حضور مردم و همراهی تعدادی از روحانیون، مدیران و مسوولان شهرستانی گلباران شد.

به گزارش ایرنا، مشارکت کنندگان روز شنبه در این آیین با در دست داشتن شاخه‌های گل از خیابان شهدای گرگان عازم محله سبزه مشهد شدند و در ادامه قدمگاه پدر بزرگوار منجی عالم بشریت در گرگان عطر افشانی و گلباران شد.

یک کارشناس مذهبی در گلستان به ایرنا گفت: پتانسیل فرهنگی و اجتماعی ورود و تشرف فرمائی امام حسن عسکری(ع) در سوم ربیع الثانی به دعوت مومنین و علمای گرگانی نیازمند توجه ویژه است که بنا به اسناد و شواهد تاریخی ایشان دعوت مومنین این منطقه را اجابت کرده و با طی الارض در منزل جعفر شریف گرگانی (مسجد قدمگاه در محله سبزه مشهد جنب مصلی وحدت گرگان) حضور پیدا کرد و به سوالات آنها پاسخ دادند.

رمضان خالوحسینی افزود: تشریف فرمایی امام معصوم به این منطقه بی حکمت نیست و باید از این ظرفیت تاریخی و عقیدتی بتوانیم استفاده کنیم.

غلامرضا خارکوهی تاریخ نگار گرگانی هم گفت: ورود امام حسن عسکری (ع) به گرگان در سال ۲۵۵ قمری غروب روز جمعه سوم ربیع الثانی در منزل شریف جرجانی با طی الارض اتفاق افتاده و این رویداد به دلیل وضعیت سیاسی آن زمان با اختلاف ۳۰۰ سال از وی ابن حمزه طوسی ثبت شده است.

عضو شورای شهر گرگان هم به خبرنگار ایرنا گفت: از سوم ربیع الثانی سالروز ورود امام تا هشتم ربیع الثانی هفته فرهنگی گرگان نامگذاری شده که آغازی برای توسعه فیزیکی شهر با محوریت روح معنوی و موضوعات اخلاقی است.

حجت الله مقسم افزود: برای داشتن شهری اسلامی معماری با منظر شهری و موضوعات نرم افزاری باید در فضا سازی شهری داشته باشیم و امیدواریم این رویداد مهم و پرعظمت را در جامعه و کشور نشر دهیم

سوم ربیع‌الثانی سال ۲۳۲ هجری قمری، سالروز ورود و سفر امام حسن عسگری (ع) به جرجان بوده که در کتب و منابع مختلف تاریخی از جمله الخرائج و الجرائح قطب الدین راوندی، الثاقب فی المناقب ابن حمزه طوسی، بحارالانوار علامه مجلسی، کشف الغمه فی معرفه الائمه فخر الدین اردبیلی،منتهی الامال شیخ عباس قمی و کرامات الصالحین محمد شریف رازی به آن اشاره شده است.

بر طبق روایات، در سال ۲۵۵ هجری قمری یکی از اهالی گرگان به نام جعفر بن شریف جرجانی عازم مکه شده و در بین راه به سامرا می ‌رود تا وجوهات شرعی مردم منطقه را به امام عسگری (ع) تحویل دهد، امام خطاب به این شهروند گرگانی می فرماید که به شهرت برگرد، ۱۹۰ روز بعد مصادف با صبح روز جمعه سوم ربیع‌ الثانی به موطن خود می ‌رسی، به مردم اعلام کن من غروب همان روز نزد مردم آن منطقه خواهم آمد و این امر محقق می‌ شود که قبل از بازگشت جعفر بن شریف، عرض ارادت مردم منطقه را هم به امام می رساند.

گلباران قدمگاه آن حضرت در محل مسجد امام حسن عسگری (ع) واقع در محله سبزه مشهد گرگان از جمله اقدامات همه ساله مسوولان شهری گرگان برای گرامی‌داشت این روز ارزشمند تاریخ گرگان است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha