۱۹ آبان ۱۴۰۱، ۹:۲۹
کد خبرنگار: 987
کد خبر: 84937288
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سالانه ۶۰ میلیون تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا در استان اصفهان تولید می‌شود

اصفهان - ایرنا - مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: سالانه حدود ۶۰ میلیون عدد تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا در این استان تولید می‌شود و در صورت حمایت می‌توان این رقم را افزایش داد.

تخم ماهی چشم زده مهم‌ترین نیازمندی مجتمع‌های پرورش ماهی است و از حیث امنیت غذایی و تداوم عملکرد واحدهای تولیدی اهمیت دارد.

محمدرضا عباسی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در ۶ ماه نخست امسال بالغ‌بر ۳۵ میلیون تخم چشم زده تمام ماده ماهی قزل‌آلا در استان اصفهان تولیدشده است.

وی اضافه کرد: قطع وابستگی و عزم ملی در خودکفایی اقتصادی با توجه به اهمیت زنجیره ارزش تولیدات آبزیان خوراکی به‌خصوص قزل‌آلا در کشور، نیاز به بچه ماهی قزل‌آلا از تخم چشم زده ماهی از نهاده‌های مهم برای رونق مزارع پرورش ماهی است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ادامه داد: این محصول در چند سال اخیر همواره با خروج ارز از کشور برای تأمین نیاز مزارع سرد آبی همراه بود و میلیون‌ها دلار برای خرید تخم چشم زده از کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه، اسپانیا و دانمارک صرف می‌شد.

عباسی اظهار داشت: درحالی‌که با صرف اندکی از این ارز می‌توان مراکز تکثیر تخم چشم زده در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی و با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر، نیاز مهم و راهبردی مزارع داخل و حتی کشورهای همسایه را تأمین کرد.

وی خاطرنشان کرد: در پنج سال اخیر با پیگیری شیلات استان، سازمان شیلات ایران و علاقه‌مندی و پشتکار سرمایه‌گذار بخش خصوصی، مرکز تکثیر و پرورش شایان قزل شهرستان فریدون‌شهر واقع در غرب اصفهان، تنها مرکز پرورش مولد و تولید تخم چشم زده مرغوب و قابل‌رقابت با تخم‌های تولیدی وارداتی آغاز بکار کرد، این مرکز می‌تواند در صورت حمایت دولتی به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان در پشتوانه تولید آبزیان در کشور باشد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: تولید داخلی در شرایط فعلی و با توجه به قیمت ارز، صرفه‌جویی زیادی به همراه دارد که در صورت حمایت بیشتر و اتکا به دانش داخلی و ایجاد مراکز مشابه بی‌نیازی کشور به تخم‌های وارداتی در سال‌های آینده، دور از انتظار نیست.

استان اصفهان سالانه بیش از ۱۰ هزار تُن ماهی خوراکی تولید می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha