۲۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۵۵
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84939286
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

یک باب کتابخانه سیار در خراسان شمالی افتتاح شد

۲۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۵۵
کد خبر: 84939286
یک باب کتابخانه سیار در خراسان شمالی افتتاح شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: یک باب کتابخانه سیار برای پوشش ۶ منطقه کم برخوردار و روستایی شهرستان بجنورد افتتاح شد.

مهدی آریان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این کتابخانه سیار روستاهای ینگه قلعه، علی آباد، باغچق، باقرخان، کلاته محمد علی پهلوان و آذر سا را پوشش می دهد.

وی افزود: خرید، تجهیز و راه اندازی هر یک باب کتابخانه سیار به بیش از ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: این استان یک میلیون نفری ۸۰۰ روستا و ۳۶ محله کم برخوردار دارد که نیازمند پنج باب کتابخانه سیار است.

وی بیان کرد: سه باب کتابخانه سیار برای شهر بجنورد و برای شهرستان های شیروان، اسفراین و راز و جرگلان هر کدام یک باب نیاز است.

آریان: خراسان شمالی دارای پراکندگی جمعیت زیادی است و ۷۷ باب کتابخانه عمومی استان پاسخگوی نیاز شهروندان نیست.

وی اظهار داشت: دولت نگاه ویژه ای به ایجاد زیر ساخت های فرهنگی و نهادینه شدن فرهنگ کتاب و کتابخانه در مناطق محروم دارد اما اینگونه اقدامات زمانبر و برای اقدامات موقت نیازمند کمک و مشارکت خیران است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی یادآور شد: دسترسی دانش آموزان، دانشجویان و سایر اقشار که در مناطق حاشیه نشین این استان به ویژه بجنورد سکونت دارند به کتابخانه عمومی وجود ندارد و این ساکنان از دریافت اینگونه خدمات محروم هستند.

وی گفت: دولت بر ساخت و راه اندازی کتابخانه های عمومی ثابت و استاندارد توجه ویژه ای دارد اما با توجه به پراکندگی جمعیت، ساخت کتابخانه در برخی از مناطق میسر نیست و در حال حاضر باید از ظرفیت خیران استفاده کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی تعداد کتابخانه های روستایی این استان را ۳۳ باب عنوان کرد و افزود: تعداد کتابخانه های روستایی ما کم است و باید توسط کتابخانه سیار پوشش داده شود.

وی عنوان کرد: اگر ارگان ها و دستگاه های اجرایی، اتوبوس و مینی بوس در اختیار این نهاد فرهنگی قرار دهند، تجهیز و نیروی مورد نیاز را تامین خواهیم کرد.

آریان افزود: استقبال کودکان و نوجوانان از کتابخانه های سیار بسیار مناسب است باید از این فرصت برای نهادینه شدن فرهنک کتاب و کتابخوانی استفاده کنیم.  

شهروندان استان از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۸۵ هزار جلد کتاب از کتابخانه‌ها به امانت گرفتند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از ۲ برابر رشد یافت.

اینک در سطح استان ۷۷ باب کتابخانه عمومی وجود دارد که بیش از ۵۷ هزار نفر از شهروندان این استان عضو کتابخانه ها هستند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha