۲ درصد مبتلایان به دیابت در شهرستان همدان شناسایی شدند

همدان- ایرنا- رییس مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: طبق گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفت درصد مردم این شهرستان دیابتی هستند که تاکنون تنها ۲ درصد از مبتلایان دیابت شناسایی و برای آنها پرونده پزشکی تشکیل شده است.

به گزارش ایرنا، علیرضا رستمی کیا روز دوشنبه در همایش روز جهانی دیابت بیان کرد: از جمعیت حدود ۷۰ هزار نفری بیماران دیابتی شهرستان همدان حدود ۶۰ هزار نفر ناشناخته هستند.

وی اضافه کرد: همواره از دیابت به عنوان یک بیماری خاموش یاد می شود چراکه احتمال می رود فرد سالها به این بیماری ها مبتلا باشد اما تنها در صورت پدیدار شدن عوارض بیماری، فرد متوجه بروز این بیماری در بدن خود شود.

رییس مرکز بهداشت شهرستان همدان اظهار داشت: بیماران دیابتی ناشناخته، از نظر پزشکی و اجتماعی برای ما مهم هستند چرا که در طول زمان به علت مزمن بودن بیماری احتمال بروز آسیب برای دیگر اعضای بدن از جمله قلب و عروق، کُلیه ها و چشم زیاد است و برخی مواقع افراد بعد از بروز این مشکلات متوجه مبتلا شدن به دیابت می شوند.

رستمی کیا ادامه داد: هم اینک ۵۰ مرکز بهداشت شهری و روستایی در شهرستان همدان فعال است و ویزیت بیماران برای شناسایی افراد مبتلا به دیابت به صورت رایگان در این مراکز صورت می گیرد.

وی گفت: بدن انسان نیازمند قند، چربی و پروتئین است که با ورود به بدن تبدیل به انرژی می شود همچنین سلول های بدن نیازمند انسولین هستند و کمبود انسولین یا کاهش فعالیت آن در بدن انسان، موجب افزایش میزان قند خون و بروز بیماری دیابت می شود.

۱۴ نوامبر روز تولد کاشف انسولین (برای کمک به کنترل سطح قند خون بیماران دیابتی) روز جهانی دیابت نامگذاری شده است و همه ساله برنامه های روز جهانی دیابت در همدان از ۲۱ تا ۲۷ آبان برگزار می شود.

شهرستان همدان حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha