۲۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۱۰
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84942525
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یک میلیون و ۵۰۰ راس دام سبک در کردستان علیه آبله واکسینه شد

سنندج- ایرنا- رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی کردستان گفت: یک میلیون و ۵۰۱ هزار و ۶۵۱ راس دام سبک، امسال علیه بیماری آبله در استان به صورت رایگان واکسینه شد.

فرزاد رحمانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این آمار نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از سه برابر رشد داشته است گفت: تعداد دام های سبک واکسینه شده مقابل آبله در مدت مشابه سال قبل، ۴۸۷ هزار و ۲۹۰ راس بود.

وی هزینه واکسینه کردن هر راس دام برای دولت را ۲۵ هزار ریال عنوان کرد و افزود: این عملیات توسط ۳۳ اکیپ مایه کوب با مشارکت بیش از ۷۰ نفر از پرسنل مراکز بخش دولتی و غیر دولتی استان، به صورت کاملا رایگان انجام شد.

وی ادامه داد: افزایش سه برابری واکسیناسیون دامی، منجر به کاهش قابل توجه کانون های بیماری در سطح استان شده است.

آبله گوسفند و بز یک بیماری ویروسی عفونی نشخوار کننده کوچک است. این بیماری با شدت متوسط در گله‌های داشتی دیده شده اما عموما در بره و بزغاله که به تازگی به دنیا آمده‌اند کشنده است. ضرر اقتصادی ناشی از کاهش تولید شیر و آسیب به تولید چرم از جمله‌ خسارات های این بیماری است. همچنین این بیماری خرید و فروش دام سبک را کاهش می دهد و باعث کاهش زاد و ولد و جمعیت در مناطق شیوع می‌شود.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی کردستان از  دامداران خواست برای حفظ سلامت جمعیت دامی و کنترل بیماری، از هر گونه جابجایی دام بدون مجوز بهداشتی و همچنین خرید دام از سایر استان ها بدون داشتن سابقه واکسیناسیون علیه بیماری آبله با تائید دامپزشکی مبدا به طور جدی خودداری کنند.

استان کردستان از مناطق دام خیز و دامپرور کشور است و سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام در استان تولید می شود در حالی که مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) دام سنگین (گاو و گوساله) است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha