۲۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۷:۰۸
کد خبر: 84947468
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نماینده یزد تقویت صنایع دانش بنیان را خواستار شد

۲۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۷:۰۸
کد خبر: 84947468
نماینده یزد تقویت صنایع دانش بنیان را خواستار شد

یزد- ایرنا- نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: خروج نخبگان و ورود نیروی کار ساده به استان به علت عدم حرکت به سمت صنایع دانش بنیان است که باید برای حل مشکل و تقویت صنایع مدنظر اقدام شود.

به گزارش ایرنا، محمد صالح جوکار روز شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان گفت: این صنایع در کنار عدم همخوانی با طرح آمایش استان، مشکلاتی مثل آلایندگی محیط زیست را به وجود آورده در حالی که می توانستیم به سمت صنایع دانش بنیان حرکت کنیم ولی از این کار عقب مانده ایم که آسیب هایی مانند خروج نخبگان از استان و ورود نیروی کار ساده را در پی داشته است.

وی با اشاره به اینکه بند الف تبصره ۲۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ که بعد از ۸ ماه آئین نامه اجرایی آن آمده است و دیر این کار انجام شده چون شناسایی و بررسی آن در کمیسیون زمانبر است و بعید میدانم تا پایان سال اقدامی شود گفت: این کار باید زودتر و در ابتدای سال اعلام می شد، منابع درآمدی کشور بسیار محدود و هر سال مشکلاتی داریم و همین مسئله شاید سبب سوق بخشی از اعتبارات عمرانی به سمت اعتبارات جاری شود.

نماینده مردم یزد با بیان اینکه بسیاری از پروژه ها سال های سال مانده و حتی برخی در حال مستهلک شدن و از بین رفتن است افزود: بسیاری از این پروژه ها دولتی محض بوده و بهره بردار آن عمدتا مردم هستند که چند نکته باید در این خصوص رعایت شود.

جوکار با اشاره به اینکه پیشرفت طرح ها در آیین نامه اجرایی بند الف تبصره ۴ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور ذکر نشده است اظهار کرد: در این آئین نامه می توان طرح هایی که پیشرفت آن بین ۲۰ تا ۸۰ درصد بوده مورد توجه باشد و پروژه هایی که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت داشته را دولت تکمیل کند.

نماینده یزد تقویت صنایع دانش بنیان را خواستار شد

وی با بیان اینکه واگذاری پروژه ها یا مشارکت باید سقف زمانی داشته باشد گفت: در واگذاری یا مشارکت پروژه ها باید مشخص شود که چه مدت زمان طول می کشد تا پروژه به بهره برداری برسد و در طول زمان این طرح زیر سوال نرود زیرا اکنون در شهر یزد پروژه هایی مشمول مرور زمان شده و هنوز تکمیل نشده که در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است.

در استان یزد سه هزار واحد تولیدی و صنعتی وجود دارد که حدود ۹۷ هزار نفر در این واحدها مشغول کار هستند

ازحدود ۵۵۰ معدن استان، پنج مورد در مقیاس بزرگ ملی قرار دارد و بقیه در حد متوسط و کوچک است و از میان معادن ملی می توان به سنگ آهن چادرملو اردکان، زغال سنگ بافق( ۲ معدن)، سرب و روی مهدی آباد مهریز و اورانیوم ساغند اشاره کرد و ذخیره قطعی مجموع معادن استان حدود ۲ میلیارد تن تخمین زده می شود.

در یزد بیش از ۵۰ نوع اندیس معدنی وجود دارد و به همین دلیل چهارمین استان توسعه یافته صنعتی و از لحاظ تنوع معدنی دومین استان کشور است و  این منطقه به دلیل واقع شدن در مرکز ایران و فرو افتادگی کویر مرکزی و وجود چند گسل فعال، بستر ذخایر معدنی متعددی است که وجود این معادن مزیتی برای استان هست.

استان یزد یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha