استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و دانش‌بنیان‌ها، موثرین راهبرد برای مهار چالش‌های محیط‌زیستی است

تهران - ایرنا - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیطزیست گفت: یکی از موثرترین، کارآمدترین و اقتصادی‌ترین راهبردها برای مهار چالش‌های محیط زیستی، استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مجموعه‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خلاق و نوآور است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه در پیامی به مناسبت آغاز به کار بیستمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست افزود: حفظ و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی در جهان امروز با سلامت جسم و روان ابنای بشر گره خورده است و تصور زندگی سالم، شاداب و بانشاط در محیطی آکنده از انواع آلودگی‌ها و بیماری‌ها غیرقابل تصور است. به دیگر سخن می‌توان گفت: عقل سالم در بدن سالم است و بدن سالم نیز در محیط زیست رشد و نمو می‌کند.

وی اظهارداشت: اهمیت حفاظت از محیط زیست در شرع مقدس اسلام و فرهنگ دیرپای ایرانی تا بدانجاست که این امر در اصل مترقی پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز بیانات ریاست محترم جمهوری مبنی بر اینکه توسعه فرع بر محیط زیست است، مورد تاکید قرار گرفته است.

سلاجقه ادامه داد: دولت سیزدهم از ابتدای شروع فعالیت، بر اساس تکلیف شرعی و قانونی خود نسبت به مدیریت چالش‌های محیط‌زیستی و حفظ و صیانت از این سرمایه ملی، توجه جدی و عزم راسخ داشته است و این مهم در سند تحول دولت مردمی نیز مورد اشاره قرار گرفته است. به نحوی که در این سند، ۵ چالش به عنوان چالش‌های عمده بخش محیط زیست و آب کشور مورد توجه قرار گرفته و برای هریک، عوامل بروز و راهبردهای مهار ارایه شده است.

وی تاکید کرد: بی‌تردید یکی از موثرترین، کارآمدترین و اقتصادی‌ترین راهبردها برای مهار چالش‌های محیط زیستی، استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مجموعه‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خلاق و نوآور است تا با تکیه بر علم و دانش و توسعه فناوری‌های نوین، زمینه دستیابی به توسعه پایدار را فراهم کنند.   

معاون رییس جمهوری گفت: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین مزین شده است، سازمان حفاظت محیط زیست نیز خط مشی ترسیمی خود را در قالب شعار محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه متبلور ساخته است که گویای توجه ویژه این سازمان به استفاده از ظرفیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان برای تبدیل تهدیدهای محیط زیستی به فرصت‌های کارآفرینی، اشتغال و تولید ثروت برای کشور است.

سلاجقه اظهار داشت: بر این اساس، برگزاری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست پس از وقفه‌ای ۳ ساله را فراتر از یک رویداد نمایشگاهی صرف قلمداد کرده و آن را به مثابه یک گردهمایی علمی و کارشناسی به منظور آشنایی با دستاوردهای خلاقانه جوانان مستعد این مرز و بوم و نیز هم‌اندیشی دانشمندان، متخصصان، سمن‌های محیط زیستی و اقشار مختلف مردم برای رفع چالش‌ها و معضلات محیط زیستی در اقصی‌نقاط کشور به شمار می‌آوریم و می‌کوشیم از این امکان کم‌نظیر به نحو شایسته و موثر بهره بگیریم.

بیستمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست ۲۹ آبان تا ۲ آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha