۲۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۴۸
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 84948330
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

کاروانسرای تاریخی مزینان خراسان رضوی مرمت شد

۲۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۴۸
کد خبر: 84948330
کاروانسرای تاریخی مزینان خراسان رضوی مرمت شد

سبزوار- ایرنا- مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: بخشی از کاروانسرای شاه عباسی مزینان در شهرستان داورزن خراسان رضوی به منظور ثبت در فهرست کاروانسراهای جهانی مرمت و بازپیرایی شد.

محسن برآبادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات مرمتی در کاروانسرای مزینان شامل آواربرداری حیاط مرکزی و پشت بام، شیب بندی، ساماندهی تاق های شکسته، دفع گیاهان و جمع‌آوری خاک‌های دپو شده در فضای این بنای تاریخی بوده است.

وی تصریح کرد: کاروانسراهای مزینان و مهر در شهرستان داورزن، در کنار کاروانسرای روستای زعفرانیه سبزوار از مدتها قبل مراحل نامزدی و منتخبی برای ثبت جهانی را گذرانده اند و ارزیابان یونسکو نیز از این بناها بازدید داشته اند.

کاروانسرای مزینان معروف به کاروانسرای شاه عباسی با شمارهٔ ۱۶۶۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

شهرستان داورزن واقع در دروازه ورودی غرب خراسان رضوی با آثاری قابل اعتنا در حوزه های تاریخی و طبیعی، قرار گرفتن در مسیر جاده تاریخی ابریشم و نیز جاده تهران - مشهد که سالانه افزون بر ۲۰ میلیون زائر بارگاه مطهر حضرت امام رضا (ع) از آن به سوی مشهد رفت و آمد می کنند، شرایط مناسبی برای جذب گردشگران دارد.

داورزن واقع در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد ۱۵۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی دارد که ۶۸ مورد آنها تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha