۴ آذر ۱۴۰۱، ۸:۲۰
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84952043
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

نیاز خونی گیلان بیش از اهدا روزانه 300 واحد کنونی است

رشت - ایرنا - مدیر پزشکی انتقال خون گیلان گفت: هم اکنون روزانه ۲۹۰ واحد خون در این استان اهدا می‌شود اما به مشارکت بیشتر مردم استان برای شرکت در این کار نوعدوستانه نیازمندیم.

دکتر گیتی ایزدی‌پور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است از این‌رو از همه افراد واجد شرایط در گروه سنی ۱۸ تا ۶۵ سال درخواست می شود تا برای مشارکت در امر انساندوستانه اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون استان گیلان مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه به تمامی گروه‌های خونی شامل AB منفی و مثبت، A، B و O منفی و مثبت نیاز است، افزود: علاقمندان برای اهدای خون می‌توانند به پایگاه‌های انتقال خون در رشت "اداره کل انتقال خون گیلان"، سامانه خونگیری مجهز در رشت، "میدان شهرداری جنب مجتمع خاتم الانبیاء"، لاهیجان، بندرانزلی، تالش، آستارا، فومن، لنگرود و رودسر مراجعه کنند.

رئیس دفتر برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان خون گیلان با تاکید بر اینکه برای خونگیری در پایگاه‌ها تمامی اصول بهداشتی با دقت و حساسیت رعایت می شود، خاطر نشان کرد: قبل از خونگیری از مراجعه‌کنندگان مشاوره‌های لازم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه علاقمندان برای هماهنگی اهدای خون گروهی و واحد سیار انتقال خون می‌توانند با شماره ۳۳۳۳۲۶۷۰ واحد جذب تماس بگیرند، عنوان کرد: امسال ۶۸ هزار و ۶۲۱ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون در سراسر استان مراجعه کرده اند که از این تعداد ۵۸ هزار و ۸۹۶ نفر موفق به اهدای خون شدند.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان اظهار داشت: از مجموع خونگیری انجام شده ۹ هزار و ۵۴ نفر برای اولین بار خون اقدام کردند، ۳۲ هزار و ۷۷۰ نفر اهداکنندگان مستمر و ۱۷ هزار و ۷۲ نفر باسابقه هستند.

وی با بیان اینکه از کل این اهدا کنندگان ۵۶ هزار و ۶۴۷ نفر مرد و ۲ هزار و ۲۴۹ نفر زن هستند، اظهار داشت: مشارکت بانوان برای اهدا خون در گیلان پایین است به مشارکت بیشتر آنهاحداقل بالای پنج درصد نیاز است.

دکتر ایزدی پور با اشاره به افزایش اهدای خون در سال جاری هشت ماه گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال اظهار داشت: مراجعه گیلانی ها برای اهدای خون ۱۲.۵۴ درصد و خونگیری نیز ۱۰.۱۵ افزایش یافته است.

سالانه به طور میانگین بیش از ۲۰۰ هزار واحد خون و فرآورده های خونی در استان گیلان اهداء می شود که این خون ها برای مصدومان حوادث، جراحی ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد نیازمند مورد مصرف قرار می گیرند.

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha