الو آقای وزیر! شمایید؟

تهران- ایرنا- رسم پسندیده پاسخگویی دولت به ملت، این‌­بار در پاسخگویی «سید صولت مرتضوی» به تماس‌های تلفنی مردمی ظهور و بروز یافت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جوان معلول قولِ خواستگاری داد و به پیرمردی که نگران داروهای همسرش بود، قولِ کمک و همیاری.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، «خط تماس که برقرار می‌شود، وزیر که بلند می‌گوید: بله بفرمایید! پشتِ خط صدایی خسته، عصبانی، نگران یا مشتاقی، ابتدا با شک می‌پرسد، آقای وزیر! شمایید؟ صولت مرتضوی که تأیید می‌کند، نجیبانه سلام می‌دهد و تشکر می‌کند از پاسخگویی وزیر. اینجا مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری است و حجت‌الاسلام «احمد صالحی» رئیس این مرکز، میزبان نخستین وزیر کابینه، تا پاسخگوی تماس‌های مردمی از گوشه گوشه ایران باشند».

پُررنگ‌ترین مطالبات مردم از وزیر کار

از میان هزاران تماس تلفنی که این روزها در مرکز ارتباطات ریاست جمهوری برقرار، ثبت و ضبط می‌شود، روز یکشنبه نزدیک به ۱۵ تماس آن به‌صورت مستقیم و بی‌واسطه از سوی «سید صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پاسخ داده شد و احتمالاً دانستن اینکه مردم در تماس با وزیر یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور دقیقاً چه مطالباتی داشتند، جالب توجه خواهد بود.

توتیای چشم

روی گشاده مرتضوی در پاسخگویی به تماس‌های مردم، از ابتدا تا انتهای نشست مشهود بود. وزیر کار در احوالپرسی گرمی که با راننده تاکسیِ پیگیر بیمه‌اش داشت، درخواست او را نه خواهش که توتیای چشم دولت‌مردان خواند. راننده‌ی جوان مازندارنی گلایه‌مند بیمه‌ی رانندگان تاکسی بود و مرتضوی در پاسخ به این گلایه گفت که «به استناد قانون، رانندگان تاکسی باید بیمه شوند که بخشی از آن را دولت و بخش دیگر را بیمه‌گذاران پرداخت می‌کنند». بحث که به موضوع بدهکاری دولت به سازمان تأمین اجتماعی رسید، وزیر متذکر شد که بدهی دولت گرچه در ماه‌های گذشته به این سازمان پرداخت نشده بود اما با دستور رئیس‌جمهور این بدهی و حتی بیش از رقم پیش‌بینی شده در قانون پرداخت شده است.

تماس بعدی در رابطه با بیمه‌ی بیکاری و از سوی بانوی تبریزی بود که بیمه بیکاری وی در ایام کرونا پرداخت نشده بود. وزیر قول داد موضوع را به معاون تأمین اجتماعی و مسئولان حوزه‌ی کار وزارتخانه ارجاع دهد تا به مشکل رسیدگی شود. بیمه بازنشستگان هم در صدر موضوعات تماس‌های مردمی قرار داشت و مرتضوی در پاسخ به یکی از تماس‌ها در این زمینه گفت که «همه بازنشستگان برای بهره‌مندی از خدمات درمانی رایگان به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استان محل سکونت مراجعه و نیازهای خود را از صفر تا صد به‌طور کامل برطرف کنند یا اینکه از طریق بیمه تکمیلی جدید سازمان تأمین اجتماعی اقدام کنند تا هزینه‌های درمان آنها پوشش داده شود».

تماس بعدی هم درباره بیمه و به‌ویژه بیمه تأمین اجتماعی بود که وزیر گلایه تماس‌گیرنده درباره عدم پاسخگو بودن بیمه تکمیلی به مطالبات و پوشش‌دهی نیازها را به‌حق دانست و تأکید کرد «تأمین اجتماعی با همکاری کانون بازنشستگان تفاهم‌نامه‌ای را در راستای پوشش بیمه تکمیلی به امضا رسانده که به‌موجب این تفاهم‌نامه ۸۰ درصد شرح خدمات افزایش یافته تا نیازهای بازنشستگان برطرف شود».

باید بری قطر گل بزنی

تماس مردمی دیگر از قم بود و مرد شوخ‌طبع از مشکلات دارو و درمان خود و همسرش با وزیر سخن گفت و گفت که ۶۶ سال بیشتر ندارد اما خستگی اجازه مراجعه به بیمارستان‌های خاص برای درمان را نمی‌دهد که وزیر با خنده به او متذکر شد که سِنّی ندارد و می‌تواند حتی برای تیم ملی در قطر هم بازی کند! مرتضوی در ادامه در پاسخ به مطالبه‌ی وی تأکید کرد «با اجرای طرح دارویار در کشور، داروهای مورد نیاز تأمین و بخش قابل توجه مابه‌التفاوت قیمت آن از سوی دولت پرداخت خواهد شد».

محدودیت‌هایی مختص معلولان

موضوع معلولیت؛ چالش‌ها و محدودیت‌های آن، محور تعداد زیادی از تماس‌ها با وزیر و بیمه معلولان، پرداختی سازمان‌های ذیربط، مزایا و امکانات مورد نیاز این قشر از جامعه در تماس‌ها پُررنگ بود. فردی پشت خط آمد که با وجود مشکلات خود، نگران بیماری و درمان مادرش بود. مرتضوی ضمن تأکید بر اینکه بیمه‌ها باید در پرداخت مطالبات مراجعان اهتمام بیشتری داشته باشند به وی اطمینان داد با پیگیری این موضوع از طریق رئیس سازمان بهزیستی، مشکلات مادرش برطرف خواهد شد. وزیر رفاه همچنین وعده داد که در بودجه سنوانی پیش‌بینی‌های لازم برای تأمین این‌گونه هزینه‌ها به عمل آید.

گلایه پُرتکرار دیگری از جامعه معلولان کشور، یعنی فراهم نبودن امکاناتی برای مسافرت، تفریح یا حتی تردد درست در سطح شهر و نیز امکان اشتغال و استخدام این گروه بود که در کلام یکی از تماس‌گیرندگان با وزیر به آن اشاره شد. «سید صولت مرتضوی» ضمن تأکید بر اجرای طرح‌هایی به‌منظور حمایت از معلولان، موضوع مناسب‌سازی فضاها برای معلولان را خواسته‌ای به‌حق شمرد و وعده پیگیری آن را داد.

جوانِ روشندل دیگری از استان فارس هم هم‌صحبت وزیر شد و دغدغه‌های خود را در رابطه با مسکنِ معلولان در طرح نهضت ملی مسکن با وزیر در میان گذاشت، با توجه به اینکه هر سه برادرِ این فرد دچار مشکل بینایی بودند، وزیر قولِ پیگیری شخصی در این زمینه را داد و گفت که مشکل مبلغ آورده خانواده‌هایی با چند عضو معلول، از طریق تفاهم‌نامه‌ای که بنیاد مستضعفان و کمیته امداد و سازمان بهزیستی به امضا رساندند، برطرف شده و درباره خانواده‌های تک‌معلول هم اقدامات در حال پیگیری است.

تماس دیگر دردودل‌های فرد معلولی بود که از اجرایی نشدن قوانین و اختصاص نیافتن بودجه‌ به قشر خود گلایه‌مند بود و وقتی از تجرد خود سخن گفت، وزیر قول داد برایش به خواستگاری برود! مرتضوی ضمن تأکید بر قانونی و به‌جا بودن خواسته‌های او، وعده داد که قوانین و بودجه‌های مصوب قشر معلول بیش از گذشته در دستور کار دولت سیزدهم قرار گیرد.

دردم را به که گویم؟

تماس بعدی از بستان‌آباد آذربایجان‌شرقی بود؛ حادثه در حین انجام کار، جوانی را زمین‌گیر کرده بود و او حالا برای آقای وزیر از سختی‌های حرکتی‌اش گفت و اینکه کارخانه‌ای که در آن مشغول بوده، پس از این اتفاق وی را از کار بیکار کرده است و کسی هم در اداره کار استان جوابگویش نیست و نمی‌داند دردش را به که گوید؟ مرتضوی ضمن آرزوی سلامتی برای او، قول پیگیری موضوع را داد و از جوان آذری‌زبان خواست که به اداره بهزیستی شهر خود مراجعه کند تا او هم سفارش لازم را برای رسیدگی به درخواستش انجام دهد.

نقاط کور گره‌های زندگی مردم

هریک از تماس‌ها و صداهایی که در دفتر ارتباطات مردمی ریاست جمهوری برقرار و شنیده شد، محصول گره‌خوردنِ زندگی روزمره فرد یا افرادی با کم‌کاری‌های گذشته، سوءمدیریت‌ها و بی‌توجهی‌ها به اجرای قوانین از سوی برخی مدیران است؛ مثلاً قانون دولت را موظف کرده ۵۰ درصد حق بیمه رانندگان تاکسی را واریز کند اما «مرتضی ضامنی» مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور مرداد ماه سال جاری اعلام کرده بود فهرست این واریزی از سال ۹۲ فریز شده است. موضوع کاستی‌ها و گلایه‌ها از بیمه تأمین اجتماعی هم به گفته مرتضوی، حاصل کم‌کاری دولت قبل در پرداخت بدهی خود به این سازمان است که مشکلات برجای‌مانده روی هم تلنبار، و موجب اعتراض و انتقاد مردم شده است.

برخوردهای سلیقه‌ای با موضوع بیمه‌ی بیکاری یا برخوردهای فراقانونی یا حتی غیر انسانی با قوانین کار و کارگر، صدای بسیاری از آن‌ها را درآورده است که دولت و شخص وزیر کار تلاش می‌کند این صداها شنیده شود. بر اساس آخرین نتایج طرح رضایت‌سنجی بازنشستگان و وظیفه‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری، «افزایش میزان حقوق»، «بیمه تکمیلی درمان همانند شاغلین» و «بهبود بیمه تکمیلی درمان» به ترتیب مهم‌ترین مطالبات بازنشستگان کشوری از دولت، دستگاه محل خدمت و صندوق بازنشستگی کشوری است.

دولت سیزدهم در راستای تحقق این خواسته‌ها و بهبود حقوق کارمندان و بازنشستگان، در اقدامی کم‌سابقه در اواسط سال جاری برای افزایش دوباره حقوق آنان اقدام کرده است تا از این طریق جمعیت تحت پوشش لایحه که قشر متوسط درآمدی جامعه هستند را از لحاظ معیشت و رفاه مورد حمایت قرار دهد. دولت مردمی علاوه بر افزایش پلکانی حقوق، به‌دنبال اجرای تکالیف قانونی دیگری از جمله قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین حمایت از اقشار آسیب‌پذیر تحت پوشش نهادهای حمایتی نیز بوده است.

با هرچه بوی یأس دهد می‌جنگیم

بِرند، ویژگی یا نقطه متمایز دولت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» ارتباط بی‌واسطه و مستقیم با مردم است. در مسیر این بِرندسازی هم، خود رئیس‌جمهور میدان‌دار است و همه دولت‌مردان هم همگام با او در خط. سفرهای استانی، بازدیدهای میدانی سرزده، حضور در میانه رویدادهای تلخ و شیرین از نقاط تمایز دولت سیزدهم با سَلَف پایتخت‌نشین خود است. در همین راستاست که مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری هم با احیای ساختار خود، فعال‌ترین روزهای کاری را در چند سال گذشته سپری می‌کند و میزبان نشست‌های وزرا برای پاسخگویی مستقیم به تماس‌های مردمی است که شبانه‌روز برای ثبت و ضبط درخواست‌های اقشار جامعه تلاش می‌کند.

طبقه دوم ساختمان شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری، دفتر کار و جلسات حجت‌الاسلام «احمد صالحی» رئیس مرکز ارتباطات مردمی است که با شور و اشتیاق آشکاری از برگزاری نشست‌های هفتگی با وزرا سخن می‌گوید و تصریح می‌کند: «در طول یک‌سال و چند ماهی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، بالغ بر دو میلیون و چهار صد هزار درخواست، شکایت، مطالبه چه در سفرهای استانی چه مسیرهای دیگر به مرکز ورود کرده است که ۸۵ درصد از این موارد را بررسی و پیگیری کرده و به سمع و نظر مردم رساندیم».

این بخشی از سخنان وی در آغاز نشست است اما با همان روی گشاده آغاز کار، در پایان نشست هم وقتی از او درباره احساسی که از آغاز پاسخگویی مستقیم وزرا به تماس‌های مردم تجربه کرد، پرسیدم که صادقانه گفت بسیار خوشحال است و حضور وزیر کار در مرکز ارتباطات مردمی و پاسخ‌گویی به مردم از شیرین‌ترین لحظات مدتی‌ست که در مرکز خدمت کرده است.

حجت‌الاسلام صالحی توضیح داد: اینکه درد و دل‌های مردم با وزیر به‌رغم اینکه تأکید می‌شد بیشتر از سه یا چهار دقیقه نشود، گاهی به ۱۰ دقیقه هم می‌رسید، اینکه وزیر بدون هیچ‌گونه تذکری و با سعه صدر و خوشرویی، سخنان و گلایه‌های آنان را می‌شنید و دستورات لازم را می‌داد، همان رویکرد دولت مردمی است و خوشحالیم با این اقدامات، به نگاه و شعار رئیس‌جمهور نزدیک می‌شویم و واسطه‌ها را میان مردم و مسئولان کم می‌کنیم. در سایه این رویکرد با هر آن چیزی که در جامعه یاس و ناامیدی ایجاد می‌کند مبارزه خواهیم کرد.

امیدی که در باور می‌رویید

اینکه پیرمرد قمی یا جوان روشندلِ شیرازی، یا پدر دو کودک اهل بستان‌آباد یا حتی آن جوان عصبانی که وزیر قول خواستگاری برایش را داد، چه حسی از همکلامی با وزیر داشتند، شاید روشن نباشد اما قابل تصور است و قابل انکار نیست که در کنار تمام احساساتی که از سخن بی‌واسطه با وزیر کار تجربه کردند، جوانه‌های امیدی هم در باورشان خواهد رویید. این یک ساعت و نیمی که سید صولت مرتضوی به تماس‌های مردم پاسخ داد و یک ساعت و نیم‌های آینده دیگر وزرا اگر نور امید به آینده‌ای بهتر را در وجود هر ایرانی زنده کند و نگه دارد، دولت سیزدهم را به یکی از مهمترین اهداف خود که زدودن یأس از جامعه است، خواهد رساند؛ البته که این شعله امید نیازمند نگهبانی است و دولت اصلی‌ترین نگهبان آن.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha