معاون استاندار مرکزی: مساله‌محوری، رویکرد مهم برنامه هفتم توسعه است

اراک- ایرنا- معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مرکزی گفت: مساله محوری رویکرد مهم برنامه هفتم توسعه است که باید به صورت ویژه دیده شود.

به گزارش ایرنا، سید «مجتبی آل یاسین» عصر چهارشنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی در اراک افزود: خط مشی حاکم بر برنامه هفتم توسعه و هدف اصلی این برنامه، پیشرفت اقتصادی توام با عدالت است.

وی بیان کرد: تمرکز زدایی و تفویض اختیار که درخواست همه مدیران محسوب می شود، از موضوعات کلیدی برنامه هفتم است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مرکزی ادامه داد: دومین موضوع کلیدی این برنامه، اصلاح نظام درآمد هزینه‌ای استان‌ها است که بسیار مهم بوده و سومین موضوع، مسایل کلیدی و اولویت دار استانی است.
آل یاسین اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در خصوص چارچوب برنامه هفتم موارد مهمی بیان فرمودند که پرهیز از کلی گویی، تبیین دقیق راه برای مسئولین اجرایی کشور و مسئله محور شدن برنامه بخشی از این موارد است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
برنامه هفتم توسعه با سایر برنامه‌ها متقاوت است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی هم در این نشست گفت: تدوین برنامه هفتم در سطح کشور آغاز شده و با توجه به بخشنامه برنامه و ابلاغ رئیس جمهوری، نوع برنامه‌ریزی با ۶ برنامه دیگر متفاوت است.
«نوربخش عسکری» افزود: این برنامه بر اساس موضوع محوری و مسئله محوری است، ۱۲ موضوع کلیدی که مشکل اساسی کشور بوده در آن مورد توجه است.
وی بیان کرد: تمرکز دولت روی موضوعات و مسایل کلیدی است که منجر به ثبات اقتصادی عدالت محور در بخش‌های مختلف شود.

بیشترین نیروهای بهزیستی استان مرکزی بازنشسته شده‌اند

سرپرست اداره کل بهزیستی استان مرکزی هم در این نشست گفت: برنامه ششم توسعه، سومین برنامه از برنامه‌های توسعه برای کشور است که از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ انجام شد.
« محمد زیدوند» افزود: توانمندسازی وگسترش کیفیت زندگی جامعه هدف و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، ظرفیت‌سازی و شبکه‌سازی تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد، تغییر روش‌های حمایتی مستقیم به رویکردهای بیمه‌ای، تشخیص و مداخله بهنگام در امور فردی و خانوادگی، توسعه سامانه رصد و دیده بان آسیب‌های اجتماعی، اعتماد سازی وگسترش همکاری با سازمان‌ها و نهادهای مردم‌نهاد، توسعه خدمات فرا موسسه‌ای و توانمندسازی سالمندان و توسعه مداخله غربالگری تشخیص و مداخله بهنگام و برون‌سپاری خدمات قابل واگذاری در حوزه حمایتی و توانبخشی راهبردها و ماموریت‌های این نهاد در برنامه ششم است.
وی بیان کرد: شماره ۱۴۸۰ مشاوره تلفنی بهزیستی است و هر فرد می تواند به محض تماس ۲۵ دقیقه صحبت کند و مشاوره دریافت کند.
سرپرست اداره کل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: وضعیت نیروی انسانی در این نهاد نامناسب است و بیشتر نیروها بازنشسته شده‌اند و تعداد این نیروها از ۳۸۲ نفر در سال ۹۸ به ۳۴۸ نفر در سال ۹۹ و ۳۰۵ نفر در سال ۱۴۰۰ رسیده که با کاهش ۲۰ درصدی همراه است.
زیدوند یادآور شد: ۹۷ نیروی بازنشسته در سه سال گذشته از بهزیستی استان مرکزی بازنشسته شده‌اند و تنها ۴۲ درصد چارت سازمانی دارای نیرو است.
وی گفت: در راستای اهداف برنامه ششم توسعه اداره کل بهزیستی استان مرکزی، اشتغال افراد تحت پوشش ۹۴ درصد، ایجاد مسکن برای نیازمندان ۶۹ درصد، بیمه اجتماعی افراد تحت پوشش ۹۷ درصد، کنترل افزایش طلاق ۹۰ درصد، افزایش حمایت از کودکان خیابانی ۱۰۰ درصد، افرایش حمایت از معتادان ۹۱ درصد و غربالگری بینایی کودکان ۸۵ درصد محقق شده است.
سرپرست اداره کل بهزیستی استان مرکزی افزود: همچنین غربالگری شنوایی ۸۴ درصد، افزایش خانوارهای مستمری بگیر ۱۰۰ درصد، پرداخت شهریه دانشجویان ۹۹ درصد، افزایش حمایت از کودکان بی سرپرست ۱۰۰ درصد، افزایش توان بخشی مبتنی بر جامعه روستایی ۷۲ درصد، افزایش تامین وسایل توان‌بخشی ۷۷ درصد، افزایش خرید خدمت بخش غیردولتی ۵۴ درصد و افزایش حمایت از سالمندان ۱۰۰ درصد محقق شده است.

فقر استان مرکزی از میانگین کشوری بالاتر است

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: ۱۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی (ره) قرار دارد که این آمار در استان مرکزی ۱۰ و چهار دهم درصد جمعیت بوده که نشان می دهد این استان در زمینه فقر از کشور بالاتر است.
« مجید مومنی» افزود: ۹۱ درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان مرکزی معیشت بگیر هستند و ۹ درصد از سایر خدمات بهره‌گیری می‌کنند.
وی بیان کرد: در پنج سال گذشته، ۳۷ هزار و ۹۱۲ خانوار به دلیل توانمندسازی و سیاست‌های کلان دولت از حمایت خارج و ۳۵ هزار و ۴۵۴ خانوار به دلایل مختلف از جمله شرایط ناشی از کرونا وتورم وارد چرخه حمایتی شده‌اند که هفت‌هزار نفر آنها در سال ۹۷ تحت پوشش قرار گرفته‌اند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان مرکزی ادامه داد: افزایش خروج مددجویان از حمایت به دلیل توانمندسازی، پوشش بیمه‌های اجتماعی، ازدواج و فوت از جمله علل کاهش ۲ درصدی معیشت بگیران این اداره در سال ۹۹ است.
مومنی بیان کرد: در برنامه پنج ساله ششم توسعه، یک هزار کودک رفع سو تغذیه و از تحت حمایت خارج شده‌ و ۸۰۰ نفر نیز وارد شده‌اند.
وی اظهار داشت: در طی پنج سال برنامه ششم توسعه، ۱۸۲ هزار و ۳۴۲ مورد ارائه خدمت به سالمندان صورت گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha