خیالی آسوده زیر سقف آسمانی پُر از مهر

بجنورد- ایرنا- فرزندان این سرزمین چه بسیار در مناطق محروم سکونت دارند و از فضاهای آموزشی بی‌بهره‌اند اما خیران مدرسه ساز همیشه در صحنه حضور داشته و دغدغه مندانه به دنبال سقفی ایمن بر سر دانش‌آموزان هستند.

خراسان شمالی معروف به سرزمین قومیت ها، استانی که دارای ویژگی های منحصر به فرد است چرا که در این مرزو بوم با گویش ها و زبان های مختلف ازجمله کرد، ترک، فارس، تات و کرمانج با تمامی مشکلات از جمله محرومیت در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

تمامی آنها در انجام کار نیک و خداپسندانه هم عقیده اند هرچند که این استان دارای محرومیت های بسیاری است اما دل‌هایی مالامال از عشق و همبستگی دارند.

در دنیای امروز، هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند بدون توسعه علمی به اقتصادی پایدار بعنوان رکن اصلی سربلندی، اقتدار، عزت، رفاه و سعادت جامعه دست پیدا کند و برای رسیدن به این توسعه علمی نیازمند است که فرزندان هر کشور در محیط‌های علمی مناسب و مدارس مجهز و پیشرفته رشد و تحصیل کنند.

مدرسه سازی یکی از راه‌هایی است که کودکان این مرز و بوم را به سوی تعلم و نیکی رهنمون می‌سازد و با نگاهی به آینده پیشرفت و ارتقای کشور را در همه حوزه‌ها به ارمغان می‌آورد.

مدرسه سازی حاصل یک سیر تکاملی از عشق تا آگاهی است. هر کلنگی که توسط خیرین برای ساخت مدرسه به زمین زده می شود، به مثابه کاشت دانه ای است که رشد می کند و به تدریج به درختی تناور تبدیل می شود، که با تمام درختان دنیا متفاوت است و همیشه در حال رشد است، ثمره می دهد و هرگز از حرکت باز نخواهد ایستاد، نه برگی از آن زرد می شود و نه میوهایش پژمرده می شوند.

خیرین مدرسه ساز با ساخت مدارس جدید برای دانش آموزان، اهدای زمین برای ساخت مدارس، هدایای نقدی، اهدای تجهیزات و لوازم کمک آموزشی یا سایر انواع مشارکت، متقاضی نقش آفرینی در این اقدام خداپسندانه می شوند.

خیالی آسوده زیر سقف آسمانی پُر از مهر

شریک شدن در لبخند کودکان

یکی از خیران مدرسه ساز در خراسان شمالی می گوید: هر انسانی براساس سطح آگاهی و فکر خویش و انرژی هایی که به وی وارد می شود نوع کمک به هم نوع خودش را انتخاب می کند، من و همسرم نیز توفیق این را داشته ایم که این مسیر را انتخاب کنیم.

مسلم قربان زاده می افزاید: به اصرار یکی از بستگان که در مجمع خیرین خراسان شمالی برای بازدید از مدرسه دخترانه، واقع در پل منطقه شهرستان بجنورد دیدن کردیم، دبیرستانی که با جمعیت حدود ۳۰۰ دانش آموز عادی و ۲۰ دانش آموز با شرایط خاص بود.

دیدن این فرشته های معصوم و شرایط نامناسب تحصیل آنها موجب تلنگری در ذهن و جان من و همسرم ایجاد کرد برهمین اساس تصمیم به ساخت مدرسه ای مختص دانش آموزان با شرایط ویژه شدیم و قدم زدن با خدا را آغاز کردیم.

وی تصریح می کند: شرایط بسیار دشواری بود با توجه به اینکه شرایط مدرسه سازی را نداشتیم اما با همفکری همسرم تصمیم به فروش آپارتمان خود واقع در شهرستان شیروان شدم در همان برحه زمانی پاداش بازنشستگی ام نیز پرداخت شد و تمامی آن را هزینه ساخت مدرسه چهار کلاسه کردم.

چطور می شود حس ناب روز افتتاحیه را فراموش کرد، ساخت مدرسه ای که از سال ۱۳۹۳ آغاز شده بود و با به چالش کشیدن ما و سختی های فراوان در ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۹۷ به اتمام رسید.

به عبارت دیگر، دیدن لبخند این فرشته های آسمانی در روز افتتاحیه و شریک شدن در خوشحالی آنها موجب شد که تصمیم بگیریم از این راهی که دعوت شده بودیم خارج نشویم و مدرسه دیگری به نام ایثار ۲ با برند استثنایی و دانش آموزان با نیازهای ویژه در شهرستان اسفراین را کلنگ زنی کنیم که تا پایان سال جاری این مدرسه چهار کلاسه به بهره برداری خواهد رسید.

این نیکوکار مدرسه ساز می گوید: اکنون نیز در حال برنامه ریزی برای ساخت مدرسه ای به‌عنوان ایثار سه در شهرستان شیروان هستیم و در نظر داریم که این سلسله مدارس را گسترش دهیم.

قربان زاده بیان می کند: کاری که شروع کردیم در ظاهر هیچ درآمدی نداشت و فقط سرمایه گذاری بدون بازگشت و سود بود اما در حقیقت ثروت معنوی فراوانی نصیب من و خانواده ام شد.

در حقیقت ما به این باور رسیدیم؛ زمانی که خداوند توفیق انجام کار خیر را به بنده ای محول می کند در اصل آن فرد به عنوان یک واسطه عمل می کند، این واسطه گری تاثیر مثبتی در زندگی فرد منتخب شده خواهد گذاشت و این اثر مثبت دنیا را برای شخص عوض خواهد شد.

محدودیت های زندگیش را کنار می گذارد و زندگی با نشاط برای وی آغاز می شود؛ وقتی یک مدرسه را می سازیم نسل های مختلف درآن مشغول به تحصیل می شوند و این حسنه ای ماندگار است و باید تلاش کنیم تا دیگر افراد را نیز به این مسیر هدایت کنیم.

خیالی آسوده زیر سقف آسمانی پُر از مهر

وجدانی آسوده

از زمانی که انسان به وجود می آید و خلق می شود در تکاپو است و هر روز بر دغدغه هایش افزوده می شود اما در این بین از انسان و پس مرگ وی چه به یادگار خواهد ماند تا در ذهن ها باقی بماند و یا حتی پس از وی دیگر نسل ها استفاده بهینه داشته باشند.

زندگی انسان هایی که مملو از هیجان است چه بسیارند آنهایی که به خدمت و کار نیک اندیشیده اند و سوال اینجاست که آیا در لحظه مرگ به کار نیک اندیشیده اند و یا زمان بسیاری را صرف این موضوع کرده اند.

مرگ و زندگی تجربه ای که با پیدایش ویروس منحوس کرونا بیش تر از پیش جایگاه خود را به آدم های کره خاکی نمایان کرد اما در این بین افرادی با بخشیدن اموال خود نام خود را جاودانه کردند و حتی این ویروس هم نتوانست نام و یاد آنها را از میان ببرد.

فرزانه سادات شه پرست نیز از نیکوکاران مدرسه ساز است اهل سمنان و ساکن تهران که براثر کرونا جان خود را از دست داده است و در وصیت خود به انفاق اموال به ویژه ساخت مدرسه در مناطق محروم اشاره کرده است که وارثان وی به وصیت نامه عمل کرده و پس از تحقیق و بررسی در روستای "دویدوخت پایین" شهرستان راز و جرگلان خراسان شمالی مدرسه ای کلنگ زنی شد.

خواهر متوفی(وارث) می گوید: خواهرم در سن ۶۰ سالگی براثر مبتلاشدن به کرونا جان خود را ازدست داد؛ وی مجرد بود با خانه ای که از پدرمان به ارث رسیده بود و باتوجه به وصیت نامه خواهرم در راستای ساخت مدرسه هزینه شد.

پروانه سادات شه پرست می افزاید: مرگ خواهرم که بطور ناگهانی اتفاق افتاد و با دریافت وصیت نامه وی و عمل به آن در صدد تحقیق و بررسی شدم که حتما براساس خواسته فرزانه باشد در همین راستا با یکی از دوستان بنام دکتر مصطفی تبریزی که خود از نیکوکاران مدرسه ساز نیز است صحبت کرده و خراسان شمالی را به دلیل محرومیت معرفی کرد.

وی عنوان می کند: با رایزنی که با اداره کل نوسازی خراسان شمالی و از طریق نماینده ای که داشته ایم این امر صورت گرفت و در شهرستان رازو جرگلان مدرسه ای را کلنگ زنی کردیم که با پیشرفت ها و برنامه ریزی های انجام شده تا سال تحصیلی (۱۴۰۱-۱۴۰۲) به بهره برداری می رسد.

خواهر متوفی تصریح می کند: اکنون که تنها خواسته خواهرم محقق می شود وجدانی آرام دارم چرا که توانسته ام وظیفه ای که به من محول شده است به سرانجام برسانم.

خیالی آسوده زیر سقف آسمانی پُر از مهر

سقفی پُر مهر

نیکوکاران مدرسه ساز و ساخت مدرسه در این دیار معطوف به این سه خیر نمی باشد و در این مسیر افراد زیادی گام های مثبت برداشته و دست به دست هم داده اند تا دانش آموزان این استان را از فضاهای آموزشی مناسب بهره مند کنند.

بر اساس آمار سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی؛ اکنون ۵۱ مدرسه خیرساز استان با ۲۰۸ کلاس درس در حال ساخت است و نیکوکاران برای ساخت این تعداد از مدارس ۷۳۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تعهد کرده اند که با ساخت این مدارس ۲۳ هزار و ۵۸۸ مترمربع به فضای آموزشی استان افزوده می شود.

۱۱ مدرسه در شهرستان بجنورد، شهرستان مانه و سملقان، اسفراین و شیروان هر کدام هفت مدرسه، ۶ مدرسه در شهرستان رازو جرگلان، پنج مدرسه در شهرستان جاجرم، چهار مدرسه در فاروج و گرمه، بام و صفی آباد نیز هریک ۲ مدرسه ساخته می شود و تمامی این مدارس تا مهرماه سال آینده به بهره برداری می رسد.

اکنون سرانه فضای آموزشی استان پنج و سه دهم مترمربع و بجنورد مرکز استان چهار و سه دهم مترمربع است که نیازمند ۵۳ هزار مترمربع فضای آموزشی است.

۱۸۹ هزار و ۸۳۶ دانش آموز خراسان شمالی در بیش از ۲ هزار باب آموزشگاه استان زیر نظر ۱۹ هزار نفر معلم تحصیل می کنند که از این تعداد ۱۰۸ هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی و مابقی متوسطه است.

در مجموع ۴۸ درصد دانش آموزان استان را دختران تشکیل می دهند و ۳۶ درصد دانش آموزان در مناطق روستایی مشغول به تحصیل هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha