کارشناس سیاسی افغان: آمریکا در ماجرای حمله به سفارت خانه ها در کابل دست دارد

تهران- ایرنا- یک کارشناس سیاسی افغانستان می گوید : امریکا به دلیل شکست سخت در جنگ ۲۰ ساله ،تلاش می کند با استفاده از گروههای ترویستی فعالیت سفارتخانه ها در کابل را متوقف کند.

به گزارش ایرنا از خبر گزاری آوا، افندی سنگر افزود: بر این اساس در تبانی با بعضی از نیروهای اطلاعاتی کشورهای منطقه، با استفاده از گروه های تروریستی حملات انتحاری و انفجاری را در سفارت خانه‌ها در کابل انجام می دهد و تلاش دارد که افغانستان در انزوای کامل قرار بگیرد.

بر اساس گفته‌های او امریکا در تبانی با بعضی از نیروهای اطلاعاتی کشورهای منطقه و با استفاده از گروه های تروریستی بخصوص داعش حملات انتحاری و انفجاری را در سفارت خانه‌ها انجام می دهد تا نشان بدهد افغانستان مکان امن برای دیپلمات های خارجی نیست.

افندی افزود: طالبان برای جلوگیری از حملات تخریبی امریکا و گروه های تروریستی تحت حمایت واشنگتن، اقدامات جدی را در دستور کار خود قرار دهد زیرا حملات تروریستی برعلیه سفارت خانه‌های خارجی به ضرر افغان‌ها تمام می‌شود.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه تامین امنیت دیپلمات‌های خارجی از وظایف کشورهای میزبان است، خاطر نشان کرد که اگر طالبان می‌خواهد روابط خوب با کشورهای جهان و منطقه داشته باشد، اجازه ندهد تروریست ها علیه سفارت خانه‌ها حملات تروریستی انجام بدهند.

در همین حال عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه در رشته توئیت‌هایی نوشت : امیرخان متقی، سرپرست این وزارت در یک گفت‌وگوی تلفنی با بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان از توجه ویژه به امنیت سفارت این کشور در کابل اطمینان داده‌ است.

او افزود که سرپرست وزارت خارجه گفته است آنان برای یافتن و به دست قانون سپردن عاملان حمله به سفارت پاکستان در کابل، تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت.

به گفته آقای بلخی، وزیر خارجه پاکستان گفته است که چنین حملاتی نمی‌تواند روابط میان دو کشور را تخریب کند.

بعد از ظهر روزجمعه، سفارت پاکستان در منطقه کارته پروان شهر کابل از یک ساختمان هدف تیراندازی افراد مسلح ناشناس قرار گرفت .

همچنین خالد زدران، سخنگوی فرماندهی پلیس کابل در توئیتی با بیان جزییات این حمله نوشته است: پس از تیراندازی از ساختمانی به سمت سفارت پاکستان در منطقه کارته پروان شهر کابل، نیروهای امنیتی سریعا خود را به منطقه رسانده و تیراندازی را متوقف کردند.

وی افزود که یک مظنون از این ساختمان دستگیر شد و دو قبضه سلاح نیز از او به دست آمد.
به گفته ا نیروهای امنیتی تحقیقات جدی را در این زمینه آغاز کرده‌اند.

وزارت خارجه پاکستان در اعلامیه گفته است این کشور هیچ برنامه ای برای بستن سفارت یا خروج دیپلمات هایش از کابل ندارد.

شهریور ماه گذشته یک مهاجم انتحاری با عبور از ایست های امنیتی، مواد منفجره همراه خود را در نزدیک یکی از ورودی‌های سفارت روسیه و در میان متقاضیان روادید این کشور منفجر کرد که طی آن بیش از ۲۰ تن کشته یا زخمی شدند . ۲ دیپلمات روس جزو کشته شدگان بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha