حلقه مفقود کریدور شمال- جنوب با عزم دولت، شتابان در مدار تکمیل

رشت - ایرنا - احداث مسیر ریلی رشت- کاسپین و رشت- آستارا و تکمیل باقی مانده آزاد راه رشت- قزوین حلقه مفقود کریدور شمال- جنوب در ترانزیت چند وجهی یا ترکیبی است که اکنون با عزم دولت سیزدهم پروژه های رشت- کاسپین و باقیمانده آزادراه رشت- قزوین شتابان در حال تکمیل است.

به گزارش ایرنا، در ترانزیت و حمل و نقل ترکیبی کالا از خطوط آهن موحود، مسیر جاده‌ای و حمل و نقل دریایی در کنار هم و توامان استفاده می شود.

گیلان با برخورداری از مواهب طبیعی ناب به عنوان یکی از استان های مرزی با بهره گیری از ظرفیت بنادر مسیرهای ریلی، جاده ای و هوایی در شمال کشور نقش موثری در درآمدزایی و توسعه و تحول برای این منطقه و نیز کشور از طریق جذب گردشگر و ترانزیت دارد. هم اینک بسیاری از کشورها به ویژه روسیه و آذربایجان در همسایگی ایران در انتظارند تا حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب برای استفاده از آن تکمیل شود و هر گونه تعلل و تاخیر می تواند مسیرهای دیگر از کشورهای دیگر را در این شرایط خاص منطقه جایگزین نماید.

قطعه ای از حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب با احداث ریلی مسیر ۱۶۴ کیلومتری قزوین- رشت در اسفندماه سال ۹۷ تکمیل و به بهره برداری رسید و پس از آن در سال ۹۸ احداث مسیر ریلی رشت- کاسپین کلید خورد اما در همین مدت احداث ۳۵ کیلومتر مسیر ریلی رشت- کاسپین و هشت کیلومتر آزادراه رشت- قزوین با وقفه ای جدی مواجه شد ولی دولت سیزدهم با وجود همه دشواری ها و تنگناهای اعتباری، عزم خود را بر تکمیل این مسیرها جزم کرده و با تامین اعتبارات و کمک به رفع موانع می کوشد تا این پروژه های مهم و اساسی سیریعتر تکمیل و به بهره برداری برسد.

اهمیت مسیر ریلی رشت- کاسپین برکسی پوشیده نیست در همین روزهای اخیر سعید جلیلی نماینده رهبرمعظم انقلاب در شورای‌ عالی امنیت ملی در دیدار با استاندار گیلان گفت: به‌طور قطع تکمیل زیرساختهای راه‌آهن و توسعه حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی و طرح‌های زیربنایی نه تنها به توسعه پایدار گیلان بلکه به رشد و رونق کشور کمک شایان می‌کند.

وی راه‌آهن رشت - آستارا و اتصال به کشورهای اوراسیا و بهره مندی از ظرفیت‌های گیلان برای توسعه همه جانبه استان و کشور موثر دانست.

جلیلی اظهار داشت: با توجه به توانمندی های نخبگان و دانشگاهیان گیلان و مزیت های فراوان این استان در بخش های مختلف جغرافیایی، طبیعت، جنگل، دریا و گردشگری بعنوان نقطه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر می توان ضمن حفظ منابع خدادادی زمینه افزایش سطح درآمد مردم، توسعه تولید و اشتغال را فراهم کرد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های کشور نیز در جلسه ای با استاندار گیلان به اهمیت راه آهن گیلان در رشد چشمگیر اقتصاد ناشی از صادرات اشاره کرد و گفت: تمام تلاش بر آن است که در آینده نزدیک با تامین مصالح و همیاری متولیان و مجریان، عملیات زیرساختی و ریل گذاری تا ایستگاه پیربازار و نیز اتمام پروژه راه آهن رشت بندرکاسپین در موعد مقرر به اتمام برسد.

عباس خطیبی، راه آهن گیلان را از پروژه های مهم ریلی ایران خواند و با اشاره به پیشرفت خوب آن تاکنون، افزود: دولت سیزدهم برای تکمیل راه آهن رشت – بندرکاسپین و همچنین رشت- آستارا اهتمام جدی دارد.

تسریع در روند اجرایی و رفع موانع پروژه راه آهن رشت- بندرکاسپین

استاندار گیلان نیز در دیدار معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های کشور با بیان اینکه اجرای پروژه های حوزه زیرساخت در توسعه و رونق اقتصادی استان و کشور اثربخش است، تاکید کرد: با رفع موانع موجود در این حوزه از جمله پروژه راه آهن رشت- بندرکاسپین، روند عملیات اجرایی آن تسریع شود.

 حلقه مفقود کریدور شمال- جنوب با عزم دولت؛ شتابان در مدار تکمیل

اسدالله عباسی اظهار کرد: این پروژه در راستای توسعه و رونق اقتصادی کشور برای دولت سیزدهم بسیار حائز اهمیت است و باید با مدیریت جهادی از تمام توان برای اتمام این مهم بهره مند شد.

وی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به گیلان اعتبار بسیار خوبی برای تکمیل پروژه راه آهن مصوب شده، به تخصیص بخش اعظم این اعتبارات جهت اجرا و بهره‌برداری بهنگام اشاره کرد و افزود: باید اعتبارات موجود بصورت بهینه و با مدیریت اصولی هزینه و در چگونگی عملیات اجرایی و تسریع روند آن به خوبی نظارت شود.

عباسی با تاکید بر لزوم ارائه گزارش های شفاف، روشن و کارشناسی شده از سوی پیمانکاران پروژه‌ها، بیان کرد: تامین به موقع اعتبار، حمایت و پشتیبانی و تامین مصالح با جدیت دنبال شود و تلاش مدیران و مجریان، متمرکز بر تسریع در روند اجرایی پروژه راه آهن رشت- بندرکاسپین باشد.

وی گفت: تکمیل راه آهن در گیلان اقدامی اثربخش در جهت شکوفایی ظرفیت های اقتصادی کشور، توسعه صادرات درون و برون مرزی و نیز تعاملات اقتصادی گسترده جهانی است.

استاندار گیلان با اشاره به نگاه هوشمندانه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تسریع عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت آستارا در دیدار رئیس جمهور روسیه افزود: فرمایشات اندیشمندانه و دقیق معظم له حجت را بر مسئولان تمام کرد و باید در سریعترین زمان ممکن این ابرپروژه که باعث اتصال گیلان به کشورهای اوراسیا و قفقاز می‌شود به بهره‌برداری برسد.

اسدالله عباسی با تشریح مزیت های متعدد و ظرفیت‌های گیلان در بخش های مختلف اقتصادی از جمله کشاورزی، گردشگری و اقتصاد دریا و نیز وجود موهبت های فراوان الهی اظهار داشت: گیلان دروازه تجارت و اقتصاد ایران است و باید با تعامل صحیح با کشورهای همسایه شاهد پیشرفت بیشتر استان و کشور باشیم.

وی بیان داشت: گیلان ضمن اثرگذاری ویژه در داخل کشور، نقش موثری در توسعه تجارت بین الملل ایران اسلامی در حوزه کشورهای اوراسیا دارد.

استاندار گیلان با تاکید بر اهمیت توسعه زیرساخت های حمل و نقلی در بخش‌های مختلف ریلی و دریایی گفت: ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل در این استان از جمله در حوزه دریایی برای توسعه صادرات و رونق اقتصادی کشور ضرورت دارد.

اسدالله عباسی اضافه کرد: می توانیم تبادل سالانه حدود ۱۰ میلیون تن کالا از ظرفیت های مجتمع بندری انزلی را به ۱۴ میلیون تن برسانیم ضمن اینکه در بندرکاسپین هم می توان بارگیری را افزایش داد.

استاندار گیلان تسریع در تکمیل پروژه های نیمه تمام را اولویت برنامه های استان دانست و گفت: راه‌آهن رشت-آستارا از طریق تهاتر نفتی اجرا می شود.

اختصاص ۴۶۸ میلیارد تومان از اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهوری به پروژه رشت- کاسپین

در همین ارتباط سرپرست اداره کل راه آهن منطقه ۲ کشوری با بیان اینکه از اعتبارات ۶۰۰ میلیارد تومانی مصوب سفر رئیس جمهور برای پروژه راه آهن رشت -کاسپین تاکنون ۴۶۸ میلیارد تومان تخصیص داده شده است، گفت: طی یکماه گذشته ۱۹۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور برای این پروژه اختصاص یافته است.

محمد منجمی به خبرنگار ایرنا افزود: از اعتبارات ۶۰۰ میلیارد تومانی نقدی مصوب سفر رئیس جمهور تاکنون ۴۶۸ میلیارد تومان، شامل ۳۸۳ میلیارد تومان نقدی و ۸۵ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی با سررسید ۱۴۰۳ برای پروژه راه آهن رشت - کاسپین تخصیص داده شده است.

وی اضافه کرد: این میزان اعتبار اختصاص یافته طی یک ماه اخیر معادل حدود ۳۸ درصد از اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری برای پروژه راه آهن رشت- کاسپین است.

وی اظهار داشت: از ۶۰۰ میلیارد تومان یادشده، ۲۰۰ میلیارد تومان در همان اسفندماه سال گذشته به صورت نقدی اختصاص یافت.

منجمی تصریح کرد: از اعتبارات مصوب سفر امسال ۲۶۸ میلیارد تومان اختصاص یافته که ۸۵ میلیارد تومان به صورت اسناد خزانه اسلامی و مابقی نقدی بوده است.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی کنونی این مسیر اظهار داشت: در حال حاضر پروژه راه آهن رشت - کاسپین در بخش زیرسازی، ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون ۱۴ کیلومتر آن ریل گذاری شده است.

وی ادامه داد: هم اینک هفت کیلومتر ابتدای این مسیر ریلی از ایستگاه رشت به سمت پیربازار تحویل دستگاه بهره بردار (شرکت راه آهن) شده است.

سرپرست اداره کل راه آهن منطقه۲ خاطر نشان کرد: با اعتبار اختصاص یافته به طور قطع طی ماه جاری شاهد تحرک و شتاب بیشتری به این پروژه خواهیم بود.

منجمی اعتبار مورد نیاز به غیر از ۶۰۰ میلیارد تومان مصوب سفردر فاز اول این پروژه را ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان و بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه با گزارش توجیهی تامین مالی از طریق بانک عامل موافقت کرده و بانک عامل (بانک مسکن) در این خصوص موافقت کرده که در شرف اعزام کارشناس برای انعقاد قرار داد هستند.

وی همچنین پیشرفت فیزیکی فاز اول ۳۵ کیلومتر پروژه ریلی رشت- کاسپین را با احتساب عملیات روسازی بالغ بر ۷۰ درصد ذکر کرد و یادآور شد: فاز اول این مسیر ریلی شامل مسیری است که می تواند قطار را از مقصد رشت به سمت بندر کاسپین و بالعکس اعزام و محموله های بار را جابجا کند.

وی با بیان اینکه، فاز دوم عملیات زیرسازی این مسیر ریلی حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار داشت: برای این فاز حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که از محل تهاتر زمین در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن پیگیری در حال انجام است.

سرپرست اداره کل راه آهن منطقه ۲ همچنین از تامین مصالح با مساعدت و تاکید استاندار گیلان خبر داد و گفت: بخش تامین مصالح روز گذشته حل شده و با توجه به تخصیص اعتبار اگر شرایط آب و هوایی هم مساعد باشد، پیش بینی می کنیم فاز اول آن طی بهار سال آینده (۱۴۰۲) به بهره برداری برسد و پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۴۰۲ تمامی پروژه راه آهن رشت - کاسپین به بهره برداری برسد.

۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب سفر به پروژه باقی مانده آزاد راه رشت اختصاص یافت

توسعه زیر ساخت ها و بویژه راهها یکی از مهمترین مولفه ها برای توسعه گردشگری، صادرات و ترانزیت است.

همزمان با مسیر ریلی، آزادراه رشت- قزوین نیز حلقه مسیر زمینی ترانزیتی در کریدور شمال- جنوب است که در حال حاضر هشت کیلومتر آن باقی مانده است اما همین مسیر به ظاهر کوتاه دراوج ترافیک ساعتها مسافران را گرفتار می کند از سوی دیگر در ترانزیت جاده ای نیز اختلال ایجاد می کند.

احداث آزادراه رشت-قزوین با ۱۳۸ کیلومتر طول در سال ۸۳ کلید خورد و ۱۳۰ کیلومتر آن در همان دهه به بهره برداری رسید که ۱۱ کیلومتر باقی مانده بود که در سال های گذشته ۳ کیلومتر آن به بهره برداری رسید و حدود هشت کیلومتر از آن همجنان باقی مانده و اینک با عزم دولت سیزدهم و برداشتن یکان یکان موانع این پروژه شتابان در حال تکمیل است.

آزادراه قزوین – رشت تنها محور ارتباطی کلان شهر تهران و استانهای همجوار همچون قزوین و زنجان به گیلان است و شاهراه گردشگری این خطه از کنار دریای باستانی خزر محسوب می شود.

مجری طرح آزادراهی قزوین- رشت در همین ارتباط در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در رشت یکی از اولویت های حوزه وزارت راه و شهرسازی را باقی مانده آزادراه رشت- قزوین دانست و با اشاره به ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب سفر ریاست جمهوری به گیلان برای تکمیل باقی مانده پروژه آزادراه رشت-قزوین گفت: از محل اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهوری برای این پروژه تا کنون۲۶۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

میلاد دوستی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته مصوبه سفر، ۱۱۰ میلیارد تومان طی اسفند سال گذشته و حدود۱۵۰ میلیارد تومان با مساعدت های استاندار، معاون عمرانی استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان به تازگی اختصاص یافته است.

وی گفت: با توجه به پیگیری های انجام شده پیش بینی می شود که باقیمانده این اعتبار بزودی برای پروژه اختصاص داده شود.

دوستی با بیان اینکه هشت کیلومتر باقی آزادراه رشت- قزوین در ۲ قطعه ۲ الف و ۲ب در حال اجراست، افزود: این قطعه بین منجیل- رودبار کار شده و اکنون در قسمت رودبار پروژه باقی مانده است باند ۲ الف ۹۰ درصد و باند ۲ ب ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی عمده مشکلات طی هشت ماه گذشته را عدم تامین اعتبار برای پروژه عنوان و تصریح کرد: برغم اینکه طی هشت ماه گذشته تامین اعتبار نشده ولی با توجه به اینکه سازه های خاص کار می شود به طور مثال پل شماره ۶ یک پل با سازه خاص است که به هیچ عنوان پروژه را تعطیل نکردیم و طی روزهای آینده کار سازه ای این پل تمام می شود.

دوستی ادامه داد: پل شماره ۶ به نام پل طره آزاد در قطعه ۲ واقع در رودبار سازه یکپارچه است که در زمان ساخت نباید عملیات اجرایی متوقف شود که این پل ها با دهانه بزرگ دارای پایه های کمتری در رودخانه هستند و موجب کاهش رسوب گذاری در رودخانه می شود و این نوع سازه ها سبک تر هستند.

وی گفت: این پل به طول حدود ۳۰۰ متر که بعد از پل کابلی اهواز بزرگترین پل با سازه خاص و با دهانه ۱۳۶ متر اجرا شده و باتوجه به زلزله خیز بودن و بادگیر بودن منطقه دارای مقاومت و استحکام بالایی است ضمن اینکه این نوع سازه بدلیل استفاده تکیه‌گاه های غلطکی برای اولین بار در کشور اجرا شده است.

مجری طرح آزادراهی قزوین- رشت با اشاره به چهار تونل و ۶ پل در هر ۲ قطعه گفت : قطعه ۲ الف شامل ۲ تونل و چهار پل و قطعه ۲ب دارای ۲ تونل و ۲ پل است.

وی افزود: در قطعه ۲ ب، ۲ کیلومتر تونل داریم که ۵۰۰ متر آن به صورت لاینینگ اجرا می شود و یکهزار و ۵۰۰ متر مانده که برنامه ریزی کردیم ظرف ۲ هفته آینده با تامین مصالح و قول هایی که از سازمان برنامه و بودجه کشور گرفتیم طبق یک برنامه زمانبندی مدون کار کنیم که در صورت تامین اعتبار به موقع، این پروژه(هر ۲ قطعه) تا پایان خرداد ۱۴۰۲ به بهره‌داری می رسد.

وی ادامه داد: در قطعه ۲ ب مشکلاتی به دلیل عدم تامین اعتبار داشتیم بنابراین تمرکزمان را روی پل شماره ۶ گذاشتیم؛ ضمن اینکه یک هزار و ۵۰۰ متر از تونل ۳ و ۴ باقی مانده در برنامه زمانبندی شده در صورت تامین اعتبار طی سه تا چهار ماه پایدارسازی ولاینینگ می شود.

وی با بیان اینکه کار در قطعه ۲ الف جلوتر است به چهار پل و ۲ تونل در این قطعه اشاره و بیان کرد: پل ها و تونل ها را تمام کردیم؛ قطعه ۲ الف زودتر به بهره برداری خواهد رسید اما هر ۲ قطعه را در صورت تامین اعتبار تا پایان خرداد ۱۴۰۲ تحویل می دهیم.

دوستی افزود: یکی از تونل ها در زیر مسکن مهر رودبار قرار گرفته و پل ها به طور کامل سازه خاص کار شده؛ ضمن اینکه روشنایی و آسفالت روی پل انجام نشده است.

وی اضافه کرد:اکنون بیش از ۹۰ درصد پل ها در هر ۲ قطعه کار شده است اما در تونل های ۳ و ۴ قطعه ۲ب بدلیل عدم تامین اعتبار در این هشت ماه عقب هستیم.

وی با بیان اینکه تا کنون ۸۰۰ میلیارد تومان برای این مسیر هزینه شده، تصریح کرد: برای تکمیل حدود ۶۰۰ میلیارد تومان تاپایان قرار داد و برای تکمیل و افتتاح هر ۲ قطعه نیازمند است.

مجری طرح آزادراهی قزوین- رشت اضافه کرد: با توجه به تاخیرهایی که از عدم تخصیص بودجه ایجاد شده نوساناتی در قیمت های ابزار و مصالح بوجود آمده که در حال مکاتبه برای بروزرسانی افزایش اعتبار مصوبه سفر و درخواست افزایش ۳۰۰ میلیارد تومان هستیم.

وی تاخیرها در اجرای پروژه را مرتبط با وضعیت زمین شناختی خاص منطقه دانست و با یادآوری زلزله مهیب رودبار درحدود ۳۰ سال قبل گفت: این منطقه وضعیت خاصی دارد و در منطقه رانش ها و زلزله های خفیفی داشتیم بنابراین همه موارد ایمنی با سازه های خاص رعایت شده است.

مجری طرح آزادراهی قزوین- رشت خاطرنشان کرد: فاصله مسکن مهر تا تونلی که در زیر آن قرار دارد ۸۰ تا ۹۰ متر فاصله است و قاب بتونی تونل هم زده شود دیگر هیچ خطری ندارد؛ ضمن اینکه دستگاههای سنجش تغییرات خاک و زمین هم فعال است.

وی با بیان اینکه مهمترین تعهد ما برای ایمنی و کیفیت است، ادامه داد: انفجارهایی هم که در تونل انجام شده بود، مدیریت شده و هیچ خطری برای چهار تونل نداشت و آسیبی به آنها وارد نکرد، تمامی حرکات زمین به طور مستمر روزانه کنترل می شود و اگر قاب ها کوچکترین حرکتی داشته باشند مهندسان ناظر ما کنترل کرده و گزارش می دهند و به طور قطع پایدار سازی انجام می شود.

دوستی با بیان اینکه در باقیمانده مسیر آزادراه رشت- قزوین عمده تملک ها انجام و عمده پرداخت ها نیز انجام شده است، گفت: با مساعدت استانداری و دادگستری بسیاری از مشکلات رفع شده و عمده پروژه تا پایان سال ۱۴۰۱ انجام می شود.

مجری طرح آزادراهی قزوین- رشت با تاکید براینکه عزم دولت سیزدهم بر تکمیل باقی مانده آزاد راه قزوین- رشت است، خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم و زیر مجموعه آن وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه مصمم هستند که این طرح را به بهره برداری برسانند و همه در این طرح کمک می کنند.

دوستی تکمیل کریدور آزادراهی شمال کشور را حائز اهمیت دانست وگفت: آزادراه قزوین- رشت در مسیر کریدور و به سمت رشت، انزلی و آستارا و در مسیر بین المللی و ترانزیت بین الملل قرار دارد این کریدور مهم است برنامه هایی که برای تامین کالا مانده است.

تکمیل کریدور آزادراهی و ریلی شمال- جنوب کاهش ۴۰ تا ۴۵ درصدی هزینه ها را بدنبال دارد

کارشناسان نیز معتقدند که تکمیل کریدور شمال- جنوب به صورت ریلی و آزادراهی می تواند نه تنها در این منطقه تحول ایجاد کند بلکه برای کشور هم درآمدزایی قابل توجهی خواهد داشت.

 حلقه مفقود کریدور شمال- جنوب با عزم دولت؛ شتابان در مدار تکمیل

مدرس دانشگاه و رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی گیلان نیز با اشاره به قرار گرفتن ایران در مسیر کریدور شمال- جنوب و برقراری آن از سال ۲۰۰۰ گفت: سه کشور اصلی در این مسیر روسیه، ایران و هند است که با برقراری کامل کریدور شمال- جنوب از پطرزبورگ روسیه از مسیر ایران تا دریای عمان و هند در این مسیری که قرار است بین المللی شود، هزینه ها ۴۰ تا ۴۵ درصد برای کاربران کاهش می دهد.

کاوه با اشاره به اینکه هشت کیلومتر از مسیر آزادراهی در محدوده رودبار مانده است، اظهار داشت: این مسیر به صورت خطی و زمینی در کنار مسیر ریلی کارآمدتر خواهد بود و برای ایران درآمد سرشاری خواهد داشت که با تکمیل مسیر ریلی رشت- کاسپین به عنوان مسیر نوستراک از روسیه تا هند ارتباط پیدا می کند.

وی با بیان اینکه تجارت اروپا با آسیا را به راحتی از کریدور شمال- جنوب برقرار می شود، خاطر نشان کرد: در حال حاضر اگر قرار باشد از هند کالایی به اروپا صادر شود باید از طریق دریای عمان منتقل شده و دریای احمر را طی کند و بعد دوباره کانال سوئز را بگذراند و دوباره دور بزند تا به اروپا برسد در حالی که از طریق ایران مسیر ترانزیتی فوق العاده ساده و در عین حال مستقیمی است و آرزوی روسیه را برای رسیدن به آب های گرم را هم برآورده می کند.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی گیلان با بیان اینکه شایسته نیست که برای چند کیلومتر، چنین مسیر ترانزیتی ارزشمند ریلی و جاده ای را سالها معطل نگاه داریم چنانکه اینگونه شده است، گفت: البته در حال حاضر هم این مسیر به نوعی برقرار است اما این هشت کیلومتر هم بار ترافیکی ایجاد می کند و هم اجازه سهولت تردد را نمی دهد بویژه انکه در زمان پیک تردد مشکلات جدی ایجاد می کند.

وی ادامه داد: به خاطر ترافیکی که در مسیر کنونی در محدوده رودبار در زمان پیک تردد ایجاد می شود قرار گرفتن در حاشیه رودخانه سفید رود برای خودروها خطرناک است و در این سال ها همان نقطه به عنوان یک گره ترافیکی شناخته می شود.

کاوه اظهار داشت: طی سال ها هر بار که تعطیلاتی بوده و مسافران بسیاری از استان های دیگر و پایتخت قصد سفر به گیلان را داشتند و یا بالعکس از گیلان به شهرشان برگردند در همین قطعه حرکت آنها دچار اختلال می شود.

مدیرکمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی گیلان از طرح بزرگ گردشگری تحت عنوان توسعه ژئوتوریسم از جنگل های هیرکانی تا کویر لوت (جنگل های هیرکانی و کویر لوت هر دو ثبت جهانی) خبر داد و گفت: این طرح بزرگ مستلزم مسیر ریلی و مسیر خط ترانزیتی و آزاد راهی است.

وی اظهار داشت: این مسیر آزادراهی سالها قبل می توانست جایگزین مسیر کنونی در رودبار شده و راهکارهایی برای ورود مسافر به شهر ایجاد و برنامه هایی توریستی تسهیل و ایجاد شود.

کاوه افزود: همچنین قطعه ریلی از رشت- انزلی هنوز احداث نشده وگرنه می شد از مسیر جنگل های هیرکانی از آذربایجان وارد شد اما ما به دلایل متعدد نتوانستیم از این مسیر و ظرفیت جنگلهای هیرکانی و کویر لوت که هر دو به عنوان اثر طبیعی ثبت جهانی شده اند، بهره درستی ببریم.

وی توسعه ژئوتوریسم وتوسعه گردشگری را نیاز به مسیرهای آزادراهی و ریلی دانست و گفت: با تکمیل باقی مانده آزاد راه و کاهش ترافیکی در زمان پیک تردد معضل آلودگی هوا و ماندگار ی مسافر و حتی مصرف بنزین در مسیر کاهش پیدا می کند بنابراین اقتصادی نیست که این مسیر سال ها معطل بماند.

کاوه اظهار داشت: یک آزاد راه معضل هشت کیلومتر راه است که مسیر جایگزینش هم طولانی تر است و هم مشکلاتی دارد که با راهکاری اصولی برای آن نداریم. از طرفی این یک قطعه ترانزیتی است که می تواند بارهای ویژه را هم عبور دهد بسیاری از این بارهای ویژه که به طرف اروپا می رود اگر این هشت کیلومتر به صورت آزادراهی برقرار شود هم مشکل حل می شود و در آمدهای اقتصادی بالا می رود.

وی ادامه داد: این قطعه گلوگاه شده و رفع آن جزو واجبات است که اگر این مسیر ترانزیتی راه اندازی شودو مسیر مستقیم رشت- قزوین- تهران و تهران به سمت جنوب کشور برقرار می شود دسترسی شمال - جنوب بسیار تسهیل می شود. زیرا در این مسیر آزاد راهی مساله اصلی هشت کیلومتر مسیر باقیمانده است که باید سریعتر به انجام برسد.

کاوه اضافه کرد: از سوی دیگر آزادراه رشت- قزوین یک قطعه ترانزیتی است که می تواند بارهای ویژه را هم عبور دهد بسیاری از این بارهای ویژه که به طرف اروپا می رود در صورت تکمیل هشت کیلومتر مسیر آزادراهی درآمدهای اقتصادی بالایی برای این خطه و کشور دارد.

این کارشناس معتقد است : مسیر ریلی ارزش های خاص خود را دارد و برای حمل و نقل بین المللی مهم است و اکنون گلوگاه آن رشت- انزلی است و اگر این قطعه کامل شود از آذربایجان به راحتی می تواند کالا به جنوب ایران منتقل کرد و بنادر جنوبی را پوشش دهد اما هرگز یک مسیر ریلی نمی تواند جایگزین یک مسیر جاده ای شود.

وی ادامه داد: اکنون مسیر عمده تجاری از مسیرهای جاده ای است که مسیر کارآمدتری تری نسبت به مسیر ریلی است چرا که قطار دو خط ( ۲ باند) ندارد و مسیر یکطرفه است ولی از آنطرف محور ریلی پر ترافیک نیست و از نظر حمل و نقل بین المللی بسیار مهم است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی گیلان خاطر نشان کرد: سال ها قبل باید این اتفاق می افتاد و اکنون چند کیلومتر باقیمانده این مسیر تبدیل به معضل بزرگی شده و البته هر تعللی که صورت گرفته هزینه های سنگینی را برای کشور به بار آورده است.

وی عنون کرد: اگر همان هشت کیلومتر احداث شود بین یکساعت و نیم تا سه ساعت در زمان اوج ترافیک موجب تسهیل تردد مردم می شود اما هم اینک هم دیر نیست و باید سریعتر انجام شود تا بیش از این شاهد ضرر و زیان در اقتصاد استان و کشور نباشیم.

به گزارش ایرنا، هم اینک بیش از نیمی از سال ۱۴۰۱ را طی کردیم و با اعتباراتی که اختصاص یافته و کمک های دولت و استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در گیلان برای تامین مصالح و برداشتن موانع به نظر می رسد گره های کور پروژه یکی پس از دیگری در حال گشودن است و بالاخره بایدشاهد افتتاح و بهره برداری پروژه های مهمی از جمله ریلی و آزادراهی در استان طی سال ۱۴۰۲ باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha