۴۷ طرح پژوهشی در دانشگاه بیرجند اجرا شد

بیرجند - ایرنا - معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند گفت: در یک سال اخیر ۴۷ طرح پژوهشی در حوزه‌هایی از جمله کشاورزی، معدنی، ارتباطات و فناوری اطلاعات در این دانشگاه اجرا شده و اغلب آنها در ارتباط با نیازهای اساسی استان است.

ابوالفضل اکبرپور روز سه‌شنبه در حاشیه افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی در دانشگاه بیرجند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد تاکنون هفت طرح پژوهشی به پایان رسیده و نتایج آن قابل استفاده است.

وی با اعلام اینکه ۵۲ واحد فناور در حوزه‌های مختلف در دانشگاه بیرجند حضور دارند گفت: ثبت ۲ اختراع، اعزام ۶ نفر از اعضای هیات علمی به فرصت مطالعاتی ارتباط جامعه و صنعت و ثبت‌نام ۲۲ نفر در سامانه ساتع از اقدامات حوزه پژوهشی است.

معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند اظهار داشت: از جمله این طرح‌ها می‌توان به دستگاه تشخیص اختلالات ستون فقرات اسکلتی بدن توسط یکی از اعضای هیات ‌علمی دانشگاه بیرجند اشاره کرد که اختراع و ساخته شد و به مرحله تجاری‌سازی رسید.

وی افزود: برای حمایت از طرح‌هایی که قرار است به‌صورت رقابتی به تولید انبوه برسند، تسهیلات خوبی در اختیار اعضا قرار می‌گیرد.

اکبرپور تصریح کرد: دانشجویانی که در زمینه طرح‌ها و محصولات فناورانه فعال باشند در قالب واحدها یا هسته‌های نوآور جذب مرکز نوآوری دانشگاه می‌شوند همچنین محل استقرار در اختیار این واحدها قرار گرفته و حمایت مالی می‌شوند.

وی گفت: اگر محصول قرار باشد به تولید انبوه برسد، تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد در اختیار دانشجویان یا اعضای هیات علمی قرار می‌گیرد و بانک عامل هیچ محدودیتی در پرداخت تسهیلات ندارد.

معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند به افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی اشاره کرد و افزود: در این نمایشگاه ۲۰ غرفه در اختیار دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه بیرجند، دانشکده کشاورزی، علوم پزشکی، صنعتی، زیست‌بوم فناور، پارک علم و فناوری، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی، میراث فرهنگی و سایر مراکز قرار گرفته است.

وی بیان کرد: از دانشگاه بیرجند نیز شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهندسی پزشکی و تصفیه پساب خاکستری در این نمایشگاه حضور دارند.

۴۷ طرح پژوهشی در دانشگاه بیرجند اجرا شد

اکبرپور گفت: این گونه نمایشگاه‌ها از گذشته تاکنون در داخل دانشگاه بیرجند برپا شده که مورد استقبال دانشجویان، اعضای هیات علمی به‌ویژه مسوولان قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: مدیران اجرایی با حضور در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی از دانشجویان و پژوهشگران حمایت‌های خوبی انجام می‌دهند اما دانشجویان نیاز به حمایت بیشتری دارند.

معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند عنوان کرد: امسال در قالب تشکیل قرارگاه تولید دانش‌بنیان با حضور معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نشست‌هایی با شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شده و از این طریق نیز حمایت‌های خوبی صورت گرفته یا در حال انجام است.

وی به قراردادها و تفاهم‌نامه‌های منعقده برای ارتباط دانشگاه با صنعت اشاره کرد و افزود: ۱۵ هکتار از مجموعه آموزشکده کشاورزی سرایان طی تفاهم‌نامه با بنیاد برکت زیر کشت زعفران رفته است که این مزرعه به عنوان مزرعه نمونه معرفی خواهد شد.

اکبرپور انعقاد سه تفاهم‌نامه با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و دریافت حمایت‌های مالی برای تجهیز مراکز، حمایت بنیاد ملی نخبگان و برگزاری نمایشگاه‌ها و تاسیس خانه خلاق استان در دانشگاه بیرجند را از دیگر اقدامات این حوزه برشمرد.

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی همزمان با هفته پژوهش و فناوری امروز با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی، رئیس دانشگاه بیرجند، جمعی از اساتید دانشگاه، دانشجویان و پژوهشگران در این دانشگاه گشایش یافت و به مدت سه روز ادامه دارد.

هفته پژوهش و فناوری ۱۴۰۱ مانند گذشته ابتدا در سطح استانی و بعد ملی برگزار می‌شود؛ هفته استانی پژوهش و فناوری از ۱۲ تا ۱۷ آذر و هفته ملی از ۱۹ تا ۲۵ آذر برپا می‌شود.

مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران نمونه دانشگاه بیرجند با شعار "پژوهش و فناوری پیشران تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" نیز شامگاه یکشنبه ۱۳ آذر در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha