آغاز مراسم گرامیداشت روز دانشجو با حضور رئیس‌جمهور/تحسین مطالبه‌گری بانوی دانشجوی دانشگاه تهران

تهران- ایرنا- مراسم گرامیداشت ۱۶ آذر روز دانشجو با حضور آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران آغاز شد. در این مراسم رئیس جمهور با تحسین مطالبه‌گری یک بانوی دانشجو، نامه وی را شخصا از او دریافت کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، آیین گرامیداشت هفتادمین سالگرد روز دانشجو از صبح امروز (چهارشنبه ) با حضور رییس جمهور در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و جمعی از دانشجویان در حال برگزاری است.

در این آیین که به میزبانی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود، اساتید و دانشجویان دانشکده های مختلف و نمایندگان تشکل های دانشجویی حضور دارند.

آیت الله رئیسی پیش از حضور در جمع دانشجویان مختلف با حضور بر مزار شهدای گمنام و قرائت فاتحه نسبت به مقام این شهیدان ادای احترام کرد.

رییس جمهور به مناسبت ۱۶ آذر به رسم هر ساله به دعوت تشکل های دانشجویی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو شرکت کرده است.

دریافت نامه از دست دانشجوی مطالبه‌گر

در ادامه این مراسم، زمانی که یکی از دانشجویان نامه خود را می‌خواست به رئیس جمهور تحویل دهد، رئیس‌جمهور برای دریافت نامه و شنیدن مطالبه وی، نزد او فرد رفت و نامه‌اش را شخصا دریافت کرد.

جریان از این قرار بود که در هنگام حضور آیت‌الله رئیسی در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران، یک خانم دانشجو بدون گرفتن وقت قبلی و در لابه‌لای صحبت‌های دانشجویان از جای خود برخاست و برای بیان نظرات و مطالباتش به ایراد سخن پرداخت.

وی که اعلام کرد فارغ از نگاه‌های سیاسی مسائل و مشکلات دانشگاه و مطالبات دانشجویان را در نامه‌ای برای رئیس جمهور مکتوب کرده، از موانع رسیدن نامه‌اش به دست‌ رئیس‌جمهور گلایه کرد.

وی با بیان این‌که برای نوشتن نامه‌اش ساعت‌ها وقت گذاشته اما امروز به او گفته شده به‌دلیل حضور رئیس جمهور در مجلس فرصت اندکی برای حضور در این برنامه در نظر گرفته شده، گفت ای کاش آیت‌الله رئیسی یک روز کامل برای دانشجویان اختصاص می‌داد و پای حرف‌ها و مطالبات‌شان می‌نشست.

مسئولان برگزاری مراسم با شنیدن حرف‌های این دانشجو هماهنگ کردند تا نامه‌اش را به رئیس دفتر رئیس جمهور بدهد اما رئیس‌جمهور به احترام این بانوی دانشجو برخواست و به سوی او رفت و با گرفتن نامه‌ و تشکر از مساعی این دانشجو برای طرح مشکلات و مطالبات دانشجویان، قول داد نامه او را پیگیری کند.

به گزارش ایرنا، ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ سه دانشجو به نام های احمد قندچی، آذر (مهدی) شریعت‌رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا در دانشکده فنی دانشگاه تهران و حین اعتراض دانشجویی نسبت به برقراری مجدد روابط ایران با انگلیس و ورود قریب الوقوع ریچارد نیکسون معاون وقت رییس جمهور آمریکا به ایران به ضرب گلوله نظامیان رژیم پهلوی به شهادت رسیدند.

فردای آن روز، ریچارد نیکسون به تهران آمد و در حضور دهها سرباز در دانشگاه تهران دکترای افتخاری حقوق را دریافت کرد که نوعی بی اعتنایی و دهن کجی شاه به اعتراضات دانشجویان محسوب می شد.

واقعه ۱۶ آذر از آن روز توسط کنفدراسیون دانشجویان ایرانی خارج از کشور به عنوان روز دانشجو نامیده شد که تاکنون نیز به قوت خود باقی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha