نشست دانشجویی رئیس جمهور؛ نقدهای تند و پاسخ های متین +فیلم

شیراز - ایرنا - پرشورو پرهیجان آمده بودند، گاه دست می زدند و هورا می کشیدند، زمانی شعار می دادند، سخنان همدیگر را قطع می کردند و گاهی برای هم خط و نشان می کشیدند اما فحوای کلامشان نشان می داد که اگرچه از برخی سیاست ها نگران اما به آینده و حل مسایل کشور بسیار امیدوار هستند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور کشورمان امروز و در سفر به استان فارس میزبان شماری از نماینده های تشکل های مختلف دانشجویی در دانشگاه شیراز و سخنران آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه های سراسر کشور بود.

آیت الله رئیسی بر حسب رویکرد، منش و نگاه همیشگی خود امروز هم در این آیین دوباره تاکید داشت که می خواهد متکلم وحده و تنها گوینده و سخنران صرف مراسم نباشد و انتقادها، گلایه ها، حرف ها و دردل های جوانان و دانشجویان را بشنود.

همین رویکرد و شاید شناخت دانشجویان و دانشگاهیان از این منش و روش نقدپذیری رئیس جمهور و جلسات صمیمی و با نشاط دانشجویی باعث می شود تا آنها صمیمی‌تر و با جسارت تمام لب به سخن، نقد و گلایه بگشایند.

حضور انبوه و پرمعنای دانشجویان در سالن رازی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز در حقیقت و در وهله نخست باید مصداق و نماد عینی و واقعی از کرسی های آزاداندیشی و فضای پرنشاط دانشگاهی قلمداد کرد.

آزادی بیان به معنای واقعی کلمه در جریان نشست امروز و در دانشگاه شیراز موج می زد و شکوهی از جدال اندیشه ها و نقدها و گاه سخنان، طنزها و کنایه های دانشجویی را بارها شاهد بودیم و شلوغی و ازدحام جمعیت مشتاق خود حکایتی دیگر از پویایی و مطالبه گری دانشجویان را به معرض نمایش می گذاشت.

نکته حائز اهمیت و درخور توجه میان دانشجویان سئوال کننده و یا منتقد و مطالبه گر آن بود که همه بر وجود برخی مشکلات و ناملایمات واقف بودند اما شاید در فرآیندها و علل و عوامل بروز و یا راه حل غلبه بر مشکلات اختلاف نظر و اندیشه وجود داشت.

نشست دانشجویی رئیس جمهور؛ نقدهای تند و پاسخ های متین

تشویق رئیسی

یکی از نکات و حاشیه های جالب توجه در این نشست نیز تشویق های ممتد حاضران و دانشجویان در این محفل دانشگاهی از رئیس جمهور بود؛ دانشجویان منتقد و تشکل های دانشجویی مخالف سیاست های دولت از یک سو و دانشجویان موافق سیاست های دولت سیزدهم آقای رئیسی و کابینه سیزدهم از سوی دیگر .

آیین پرچم سپاری

این نشست همچنین حواشی دیگری هم داشت از جمله پرچم سپاری دانشجویان و دانش آموختگان قدیم به دانشجویان جدید که با استقبال خوبی از سوی حاضران روبرو شد.

نگذارید دانشگاه دنبال پول بدود

محمدمهدی علیشاهی استاد تمام و چهره ماندگار مهندسی کشور در این نشست با بیان اینکه قبلا بیشتر جایگاه دانشگاه و استاد را قبول داشتند، تصریح کرد: امروز استاد و دانشجو دنبال ارتباط با صنعت می‌دود و آنها ناز می کنند!

وی یادآور شد: نگذارید دانشگاه دنبال پول بدود، چرا یک استاد باید نگران زندگی خود باشد؛ جایگاه استاد و دانشگاه را در جامعه باید حفظ کنیم.

علیشاهی گفت: استادان را دریابید؛ از دانشگاه آینده مملکت ساخته می‌شود.

استاد تمام رشته مکانیک دانشگاه شیراز و چهره ماندگار مهندسی کشور و عضو پیوسته فرهنگستان علوم در این نشست گفت: جایگاه دانشگاه در مملکت ما بالا است، آن طور که امام گفته دانشگاه منشا تحولات است و تحول یعنی ترقی کشور به سمت بهتر شدن.

وی تصریح کرد: تعجب می‌کنم که چرا امروز در سیستم ما اینگونه نیست؛ من زمان جنگ و سال ۶۱ که از تحصیل برگشتم همراه با دیگر استادان مشغول رفع نیازهای جبهه شدیم و همکاران دیگر بدون هیچ مزدی ماه‌ها کار می کردند.

او گفت: آن موقع جایگاه دانشگاه را قبول داشتند.

نشست دانشجویی رئیس جمهور؛ نقدهای تند و پاسخ های متین

دانشگاه محل تحول آفرینی باشد نه یادگیری های انتزاعی

محمد مهدی نعمت اللهی رتبه ۳۵۰ کنکور ورودی امسال دارنده نقره المپیاد دانش آموزی در سلول های بنیادی در این آیین گفت:

انتظار این است که دانشگاه محل جوشش و تحولات پیش برنده باشد نه محافظه کاری ها برای حفظ وضع موجود که اگر این وضعیت پیش بیاید به گفته امام امت قتلگاه دانشگاه است.

وی تصریح کرد که دانشگاه باید محل تحول آفرینی باشد نه فقط یادگیری مطالب انتزاعی

او گفت که انتظار است دانشگاهیان با فعالیت خود مقابل گلوگاه‌های فساد بایستند نه اینکه با سکوتی منفعلانه موجبات بنگاهداری بانکها را فراهم کنند.

وی معتقد است که باید استادان و دانشگاه ها با کرسی‌های علمی خود در مقابله با جنگ ترکیبی دشمن نقش آفرینی کنند نه اینکه انگار کوچکترین قرابتی با آن ندارند همه اینها بسته به اراده شما و تیم دولت دارد.

مسائل حقوق دانشجویان و خوابگاه‌های متاهلی حل نشده است

محبوبه کرمی، دانشجوی دکترای تخصصی نانوفناوری در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: برغم تغییر رویکردها در این دولت نسبت به دولت گذشته اما همچنان در جذب استادان متعهد و متخصص با چالش مواجه هستیم.

وی بیان کرد: در باب حوزه مسایل اجتماعی و فرهنگی یکی از رویکردهای خوب و اساسی دولت سیزدهم حمایت از امر ازدواج و جوانی جمعیت است که ما از این حمایت ها هم قدردانی می کنیم.

او خطاب به رئیس جمهور گفت: حقوق ناچیز دانشجویان متاهل و دستیاران تخصصی و بالینی و کمبود محسوس خوابگاه های متاهلی، عدم اجرای قونین در خصوص ساعات کاری و نبود امنیت شغلی پس از بارداری و اختصاص طرح موقعیت جغرافیایی برای مادران شاغل از جمله خواسته ها و مطالبات جدی جوانان و دانشجویان است که مورد غفلت قرار گرفته است.

او گفت: برنامه ششم، گفتمان مشخصی در حوزه سلامت ، پیشگیری ، سالمندان و گردشگری سلامت وجود نداشت ما در برنامه هفتم توسعه حتی در نوشتن صرف هم اثری از این مسایل مهم نیست و نگاه کلان و گفتمان مشخصی در حوزه سلامت در این برنامه نمی بینیم.

وی ادامه اد: در برنامه هفتم توسعه شاهد عدم توجه به مسایلی همچون پیشگیری، سلامت روان، جوانی جمعیت، سالمندی و گردشگری سلامت هستیم و این برای ما سئوال برانگیز است.

این دانشجوی دکترای تخصصی نانوفناوری تاکیدکرد: دولت باید از اتخاذ سیاست های اشتباه و برخی تصمیم های خلق الساعه(فوری) بدون پشتوانه نگاه کارشناسی خودداری کند.

وی بیان کرد: دولت همچنین باید علت به ثمر نرسیدن و خروجی نامناسب برخی طرح های مهم همچون طرح پزشک خانواده را به طور جد مورد بررسی قرار دهد.

او ادامه داد: سیاست فعلی در اجرای طرح پزشک خانواده به هیچ وجه مناسب نیست و ادامه این روند و عدم توجه به اجرای کامل و نبود منابع پایدار برای آن آینده این طرح را با چالش جدی مواجه خواهد ساخت.

وی گفت: نسخه ( ۰۳) و نظام ارجاع (پزشک خانواده) در مناطق شهری اگر بدون در نظر گرفتن برنامه ریزی صحیح و نیازسنجی مناسب و همچنین نبود منابع مالی پایدار باشد به طور حتم نظام سلامت و حوزه بهداشت و درمان و حتی نظام بیمه ای کشور را دچار مشکل اساسی خواهد کرد.

این دانشجو همچنین نسبت به عدم اختصاص سهمیه مناسب دارو به استان فارس گلایه کرد.

قدردانی از مواضع و سیاست های خارجی دولت دولت

بهروز خوشنود، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های شیراز نیز در ادامه این مراسم از دولت سیزدهم برای اتخاذ تصمیم و موضع گیری های خوب در قبال مظلومیت ملت فلسطین قدردانی کرد کرد.

او گفت: بابت فرصتی که در اختیار تشکل های مختلف دانشجویی قرار داده اید قدردانی می کنیم.

این دانشجوی دانشگاه شیراز خطاب به رئیسی تصریح کرد: شما بر خلاف برخی مدعیان دروغین گفت و گو در دانشگاه ها که از باخوانی رفتارشان چیزی جز سیاست زدایی از فضای دانشگاه نمی توان یافت، برای ایجاد بستر گفت و گو برای حل مسایل سیاسی کشور هستید.

او افزود: جناب رئیس جمهور، یکی از نیازهای اساسی قطعی کشر وجود نسل جوان است اما امروز سیاست و رویکرد سیاست گذاری کشور مبتنی بر جوانی جمعیت نیست و حرکت به سمت سیاه چاله جمعیتی است.

این دانشجو یادآور شد: یکی از مهمترین ضرورت ها و پیش نیازهای مهم در باب جوانی جمعیت بهره مندی و تسهیل گری مساله مسکن است.

وی گفت: آقای رئیس جمهور در بحث جوانی جمعیت و چهار میلیون مسکن بدانیم که با حلوا حلوا کردن، دهان شیرین نمی شود، هم اینک که دولت سیزدهم در نیمه راه است و این تعداد مسکن جزو وعده های مهم این دولت و شخص رئیس جمهور است، که پیشرفت و تحقق آن محل سئوال و بعث تعجب است.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های شیراز گفت: به نظر می رسد برای تحقق این مهم برخی مجموعه ها و نهادها همکاری لازم را انجام نمی دهند و بانک ها هم آن طور که باید زمینه را برای اعطای تسهیلات فراهم نمی کنند.

خوشنود یادآور شد: در زمینه کاهش قیمت مصالح ساختمانی هم باید بپذریم که با گفتاردرمانی روبرو هستیم.

فارغ از آنکه ما امروز وزیر راه و شهرسازی را وزیر بخش اول یعنی راه می بینم تا وزیر شهرسازی اما برخی شنیده ها حاکی است که در دولت عده ای نیز به دنبال تفکیک این وزارتخانه هستند که ما معتقدیم آنها برای شانی خالی کردن از مسئولیتند.

حل مساله مسکن همانند بسیاری از مسایل دیگر هم نیازمند اعتماد بیشتر به مردم و جوانان است.

ازدواج کنید ؛مسکن با ما

همچنین یکی از دانشجویان در نشست امروز و با گفت وگویی دوطرفه با رئیس جمهور گفت: شما در وعده های خود گفتید که ازدواج کنید ؛ مسکن با ما، امیدواریم که اعتماد به این وعده تبدیل به عبرت نشود.

رئیس جمهور پاسخ داد که بازهم می گویم ازدواج کنید؛ مسکن با ما.

نشست دانشجویی رئیس جمهور؛ نقدهای تند و پاسخ های متین

نباید نسبت به نظر مخالف دانشجو و استاد ابایی وجود داشته باشد

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد از اینکه دانشجو و استادی نظری مخالف آنها دارند و این بحث و ابراز می شود، ابایی داشته باشند، خاطرنشان کرد: اگر بحث و نظری هست و در این زمینه دیدگاه مخالف و انتقادی داشته باشند ایرادی ندارد؛ البته تا قبل از آن که تصمیم به مصوبه و قانون تبدیل شود مناسب است و ایرادی نسبت به آن نیست چراکه بعد از آن و تبدیل شدن به قانون این موارد اخلال ایجاد می کند و سخت می شود.

رئیس جمهوری تصریح کرد: موارد تا قبل از اینکه مصوب شود، گرفتن نظرات دانشجویان و افراد بسیار مهم است و کمک بسیار بزرگی به غنای مصوبات فرهنگی می کند؛ این (گرفتن نظرات موافق و مخالف) به نظر من بزرگترین کمک به شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha