بهره‌وری در انرژی، حمل و نقل و کشاورزی مازندران مورد توجه دولت است

ساری - ایرنا - معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار مازندران با اظهار این که بهره وری در سه حوزه انرژی، حمل و نقل و کشاورزی استان مورد توجه دولت قرار گرفته است، گفت: همسو با این رویکرد و با همکاری سازمان ملی بهره وری، طرح های فناورانه و دانش بنیان دراین سه بخش به صورت ویژه دراستان پیگیری و دنبال می‌شود.

به گزارش چهارشنبه ایرنا، امید محبی در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران مازندران با بیان این که بر اساس برنامه حدود ۳.۵ درصد رشد اقتصادی کشور در سال جاری باید از طریق بهبود بهره وری بدست آید، افزود: استان مازندران به عنوان یکی از استان های مهم برای اجرای پروژه های بهبود بهره وری در کشور انتخاب شده است.

مدل اجرای طرح های بهبود بهره وری در مازندران در سایر استانها عملیاتی خواهد شد

وی با توضیح این که دانشگاه‌های استان به عنوان بازوی علمی در کنار دستگاه های اجرایی مازندران، نقش محوری در اجرای طرح های بهبود بهره وری را دارند، گفت: مدلی با همکاری سازمان ملی بهره وری تهیه شده است که با محوریت دانشگاه نوشیروانی بابل به عنوان دانشگاه معین بهره‌وری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، پیگیری می شود.

معاون استاندار مازندران بیان کرد: این طرح مورد پذیرش رییس جمهور نیز قرار گرفته و با ابلاع معاون اول رییس جمهور و تایید وزیر علوم ، این مدل در سایر استان های کشور نیز عملیاتی خواهد شد.

بهره‌وری در سه حوزه انرژی، حمل و نقل و کشاورزی مازندران مورد توجه دولت قرار گرفته است

شکل گیری مثلت دانشگاه، دستگاه های اجرایی و بخش‌های مولد اقتصاد راه برون رفت از مشکلات

محبی تصریح کرد: راه حل برون رفت از مشکلات کشور، شکل گیری مثلت دانشگاه، دستگاه های اجرایی و بخش‌های مولد اقتصاد است و اگر این انسجام و تعامل به طور واقعی شکل بگیرد، بسیاری از مشکلات حل می شود.

وی یادآور شد: در همین راستا امسال رویداد نوآوری بهره ور در سه حوزه انرژی، حمل و نقل و کشاورزی در کشور برگزار می شود و قرار است با همکاری سازمان ملی بهره وری، مازندران در این رویداد مشارکت داشته و با همکاری دانشگاه‌های مازندران، نشست نوآوری بهره‌ور در حوزه کشاورزی پس از هفته پژوهش، در این استان برگزار شود.

معاون استاندار مازندران گفت: فراوانی مدرک تحصیلی از دانشگاه های معتبر و دولتی که متناسب با بازار کار نیستند از یک سو و نداشتن مهارت لازم دانشجویان با رشته تحصیلی از سویی دیگر، به یک معضل اساسی برای کشورمان تبدیل شده است،به طور حتم در ۱۰ سال آینده با یک چالش جدی در حوزه مدرک سنجی دانشگاه های معتبر کشور مواجه خواهیم بود.

دستگاه های اجرایی بگویند اعتبار کارهای پژوهشی تا چه اندازه در رفع مشکلات استان تاثیرگذار بوده است

محبی با بیان اینکه پژوهش هایی مهم و موثر است که کاربردی باشد، گفت: در چند سال اخیر حدود ۱۰ میلیارد تومان صرف پژوهش شد و دستگاه های اجرایی باید پاسخگو باشند اعتباری که برای انجام کارهای پژوهشی دریافت کردند، تا چه اندازه در رفع مشکل استان تاثیر گذار بود.

وی بر لزوم جهت دادن پایان نامه ها در راستای نیازمندی های بخش صنعت و یا نیازمندی های دستگاه های اجرایی استان تاکید کرد و افزود: حجم زیاد فارغ التحصیلان دانشگاهی اگر با نیازهای صنعت و یا دستگاه های اجرایی منطبق شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار مازندران اظهارکرد: در حوزه تولید علم ،کشورمان رتبه ۱۵ جهان و رتبه نخست در بین کشورهای منطقه را در اختیار دارد و به لحاظ رشد نیز در سطح قابل قبولی قرار داریم. همچنین رتبه کشور در شاخص نوآوری جهانی (GII) نیز به رغم رشد مناسب جایگاه کشور، اکنون در رتبه ۵۳ قرار داریم.

شکاف بین شاخص جهانی نوآوری و تولید علم را کاهش دهیم

محبی تصریح کرد: این شکاف بین شاخص جهانی نوآوری و تولید علم قابل تامل است و اساس و فلسفه هفته پژوهش نیز بر این بنا نهاده شده که این شکاف و فاصله را بتوانیم کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه پیوند بین علم و عمل، تولید دانش کارآمد، تبدیل دانش به نوآوری، ایجاد بهره‌وری و تبدیل نوآوری به محصول، دغدغه تمام پژوهشگران است، گفت: توحه به حوزه نوآوری و خلاقیت و مهارت آموزی در دانشگاه مهم و حیاتی است و در صورت تحقق این مهم بسیاری از مشکلات نیز قابل حل خواهد بود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار مازندران با بیان اینکه در قرن بیستم تعریفی که از سواد ارایه می شود، ایجاد تغییر است، افزود: درک این موضوع که تحقق تغییر تا چه اندازه در توسعه کشور حایز اهمیت است بسیار مهم و حیاتی به نظر می رسد.

آینده کشور به اقدامات و فعالیت های پژوهشگران و فناوران وابسته است

محبی با بیان اینکه کشورمان در شرایط ویژه ای قرار دارد، گفت: آینده کشور به اقدامات و فعالیت های پژوهشگران و فناوران وابسته است و لازمه رشد و توسعه همه جانبه، عملیاتی کردن فعالیت های پژوهشی است.

بهره‌وری در سه حوزه انرژی، حمل و نقل و کشاورزی مازندران مورد توجه دولت قرار گرفته است

در پایان این آیین، شماری از پژوهشگران و فناوران نمونه مازندران با اهدای هدایایی تجلیل شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha