سی‌ویکمین جشنواره هفته پژوهش و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد

تهران- ایرنا- سی‌ویکمین جشنواره هفته پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با حضور قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سید محمد مقیمی رئیس این دانشگاه و جمعی از پژوهشگران برتر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، مهدی فکور معاون پژوهش و فناوی دانشگاه تهران روز دوشنبه در این مراسم اظهار داشت: با توجه به شعار دانشگاه تهران مبنی بر تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسوولیت پذیری اجتماعی همچنین انطباق شعار سال ۱۴۰۱ با شعار دانشگاه که موضوعات دانش بنیان و کارآفرینی بود، تغییراتی در ساختار معاونت پژوهشی انجام شد.

وی افزود: موضوع تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسوولیت پذیری اجتماعی تغییراتی در ساختار معاونت پژوهشی به وجود آورد که براین اساس عنوان معاونت پزوهشی به معاونت پژوهش و فناوری تغییر نام پیدا کرد همچنین مدیرکل سیاستگذاری فناوری و نوآوری را ایجاد کردیم. مدیرکل طرح های کاربردی این دانشگاه به ارتباط با جامعه و صنعت و امور سفارش تامین تجهیزات و مدیریت امور آزمایشگاه تغییرنام پیدا کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه مطابق سرفصل ها و توصیه های اساسی مندرج در بیانیه گام دوم انقلاب، علم و پژوهش به عنوان آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور شناخته شده است، یادآور شد: یکی از شاخص ها و محورهای اصلی توسعه هر جامعه و پیشرفت پایدار پیشتازی در عرصه های پژوهش و فناوری است. امروزه قدرت هر کشور نه بر اساس برخورداری از منابع طبیعی بلکه بر اساس توانمندی آن کشور در تبدیل منابع به محصولات با کیفیت مشخص می شود. اینجاست که اهمیت پژوهش فناوری و نوآوری به عنوان تنها راه پاسخگویی به نیازهای رو به رشد جوامع بشری معرفی می شود.

فکور گفت: حل مشکلات جامعه و صنعت تنها با نیازسنجی مناسب، ارائه راهکارهای علمی برای استفاده بهینه از منابع مادی و معنوی کشور بر مبنای اصول علمی و تحقیقاتی صورت می گیرد. پژوهش و فناوری جزو جدایی ناپذیر اجرای مأموریت دانشگاه ها در حوزه مسوولیت پذیری اجتماعی است که با کار آفرینی و ترویج علم و فناوری منجر به حل مشکلات اقتصادی و معضلات بیکاری در جامعه می شود.

سی‌ویکمین جشنواره هفته پژوهش و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد

وی افزود: همه معتقدیم که مبنای یک حرکت علمی گسترده باید در دانشگاه گذاشته شود و در این راستا سعی معاونت پژوهش و فناوری در فراهم آوردن یک بستر مناسب برای ایجاد تحقیقات کاربردی و پژوهش‌های بنیادی برای شتاب دهی به این حرکت جهت خدمت رسانی به جامعه و ارتقای جایگاه علمی دانشگاه است.

معاون دانشگاه تهران تصریح کرد: جشنواره پژوهش و فناوری که اکنون در دانشگاه تهران، نماد آموزش عالی به سی و یکمین دوره خود رسیده فرصتی مغتنم برای تقدیر از زحمات اندیشمندان و محققانی که از علم خود در جهت حل مشکلات جامعه و صنعت بهره می برند.

فکور خاطرنشان کرد: دستاوردهای پژوهش و فناوری در دانشگاه تهران گسترده و در حوزه های مختلف است که ظرفیت دانشگاه را در انجام پروژه های کلان و با رویکرد سیستمی نشان می دهد. تاکید امروز تمرکز و تفکر سیستمی برای استفاده بهینه از منابع و دستیابی به محصولات با کیفیت و پیشرفته برای ارتقای سطح زندگی و معیشت جامعه است .تفکر سیستمی موجب همگرایی تحقیقات پراکنده و کلید انجام تحقیقات بین رشته ای است.

در ادامه جشنواره فناوری و پژوهش دانشگاه تهران که در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد، برگزیده‌های این جشنواره در حوزه‌های پژوهشگران پیشکسوت و برجسته، رساله‌ها و پایان‌نامه‌های نمونه، کتابخانه نمونه، آزمایشگاه نمونه، شرکت فناور برتر معرفی شدند.

نجفقلی حبیبی دانشیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی، باریس مجنونیان استاد دانشکده منابع طبیعی، سید محمد میرکمالی استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی و ابوالقاسم عطائی استاد دانشکده مهندسی متالورژی و مواد به عنوان چهار استاد پیشکسوت نمونه دانشگاه تهران در سی‌ویکمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران معرفی و تقدیر شدند.

هشت استاد دانشگاه تهران شامل محمدباقر وثوقی استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی، هادی بهرامی احسان استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، عقیل یوسفی کما استاد دانشکده مهندسی مکانیک، پیروز حناچی استاد دانشکده معماری، حسین مهدوی استاد دانشکده شیمی، محمد کابلی استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، مرتضی زنده‌دل استاد دانشکده دامپزشکی و مسعود یونسیان استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به عنوان پژوهشگر برجسته معرفی شدند.

همچنین عبدالرضا کرباسی استاد دانشکده محیط‌زیست، صداقت جباری کلخوران استاد دانشکده هنرهای تجسمی، جهانگیر کرمی دانشیار دانشکده مطالعات جهان، افشین دانه‌کار استاد دانشکده منابع طبیعی، علی مسعودی‌نژاد استاد مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، محمد ابویی اردکان دانشیار دانشکده مدیریت، سید احمد حبیب‌نژاد دانشیار دانشکده حقوق دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران مورد تقدیر قرار گرفتند.

برگزیدگان دیگر در سی‌ویکمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران شامل کتابخانه نمونه، آزمایشگاه نمونه، شرکت فناور برتر، کارفرمای برتر، واحد پژوهشی نمونه و کارشناس پژوهشی اجرایی نمونه بود. کتابخانه دانشکدگان فنی به عنوان کتابخانه نمونه، آزمایشگاه تحقیقاتی کامپوزیت دانشکده علوم و فنون نوین به عنوان آزمایشگاه نمونه، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به عنوان کارفرمای برتر، شرکت پیشتازان صنعت فراز ارتباط به عنوان شرکت فناور برتر، پژوهشکده سامانه‌های هوشمند دانشگاه و انستیتو مهندسی نفت به عنوان واحدهای پژوهشی نمونه و ملیحه درخوش معاون فنی کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و تامین منابع علمی دانشگاه تهران به عنوان کارشناس پژوهشی اجرایی نمونه شناخته شدند.

در ادامه این مراسم از خانواده استاد فقید دکتر ابراهیم قاسمی‌نژاد به پاس تقدیر از زحمات ارزشمند و دستاوردهای فاخر علمی وی قدردانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha