۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۴:۳۹
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84968948
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

کارگاه آشنایی با استانداردهای برنج و ارزیابی کیفیت آن در گیلان برپا شد

رشت - ایرنا- کارگاه ملی و تخصصی آشنایی با استانداردهای برنج و ارزیابی کیفیت آن امروز "سه‌شنبه" در دانشکده علوم کشاورزی گروه مهندسی بیوسیستم دانشگاه گیلان گشایش یافت.

رییس موسسه تحقیقات برنج کشور در این رابطه گفت: این کارگاه آموزشی با همکاری مشترک اداره کل استاندارد و دانشگاه گیلان و موسسه تحقیقات برنج کشور از امروز سه‌شنبه برپا شده و به مدت ۲ روز ادامه دارد.

مریم حسینی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آشنایی با مبانی استاندارد و کنترل کیفیت، آشنایی با ماشین‌های تبدیل شلتوک به برنج وتجهیزات کنترل کیفیت برنج و شالیکوبی، معرفی استانداردهای این محصول و کارخانه‌های شالیکوبی و کار با تجهیزات کنترل کیفیت و انجام اندازه‌گیری‌ها در شالیکوبی‌ها از اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی است.

وی با بیان اینکه مدرس هایی از دانشگاه گیلان و موسسه تحقیقات برنج کشور در این کارگاه تخصصی آموزش‌های لازم را ارایه می‌دهند، اضافه کرد: مباحث این کارگاه آموزشی حول محور استاندارد به منظور آشنایی با آخرین استانداردها برای صاحبان شالکوبی‌ها، خریداران، مصرف کنندگان، محققان و دانشگاهیان برای ارزیابی کیفیت برنج و استاندارد این محصول است.

دکتر سیدحسین پیمان از اعضای کمیته علمی این کارگاه و گروه مهندسی بیوسیستم دانشگاه گیلان نیز در حاشیه این کارگاه به خبرنگار ایرنا گفت: ۱۳۰ نفر از کارشناسان اداره استاندارد، جهاد کشاورزی شامل صاحبان صنعت شالیکوبی سه استان شمالی کشور، شرکت ها و آزمایشگاه های همکار استاندارد استان‌های مختلف کشور شرکت کرده‌اند.

وی بیان داشت: در کارگاه آموزشی آشنایی با استانداردهای برنج و ارزیابی کیفیت آن آخرین یافته‌های علمی و مبانی علمی، ویژگی‌های لازم و ابزار و امکانات مورد نیاز برای استاندارد کردن محصول برنج و ارزیابی کیفیت محصول و سیستم عمل‌آوری آن ارایه می‌شود.

وی آشنایی با کیفیت تبدیل شلتوک به برنج سفید در کارخانه و استانداردهای آن را از دیگر موضوعات در این کارگاه عنوان کرد و اظهار داشت: در پایان این کارگاه فراگیران می‌توانند بر اساس استانداردهای موجود کیفیت دانه برنج و سیستم تبدیل شلتوک به برنج سفید را ارزیابی کنند.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha