۷۱ تُن آرد بین عشایر کوچروی خراسان شمالی توزیع شد 

بجنورد-ایرنا- مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: ۷۱ تن آرد برای نخستین بار بین عشایر کوچروی شیروان مستقر در استان گلستان توزیع شد.

رضا روشن ضمیر روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پیش از این توزیع آرد میان عشایر کوچروی شیروان در این شهرستان انجام می شد اما برای نخستین بار برای سهولت دریافت این محصول، توزیع این کالا در استان گلستان انجام می شود و ۹۱۰ خانوار عشایری مستقر در مراوه تپه، کلایه و گنبد از آن بهره مند شدند.

وی گفت: سرانه آرد دیگر عشایر ۱۲ کیلوگرم است و پیشنهاد کارشناسی ما این است که ماهانه به ازای هر نفر به ۲۰ کیلوگرم افزایش یابد.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی تصریح کرد: هر خانواده عشایر استان ۴.۵ تا ۵.۵ نفر جمعیت را دارند و با توجه به اینکه قوت اصلی این مردم نان است، افزایش سهمیه آرد عشایر باید پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نیاز خانوار عشایر به آرد زیاد و حتی بسیار بیشتر از نیاز روستاییان به این محصول است، پیگیر هستیم تا مشکل برطرف شود.

خراسان شمالی بیش از پنج هزار خانوار عشایری با حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد. عشایر خراسان شمالی‌ ۷۰۰ هزار واحد دامی در اختیار دارند و ۹۰ درصد درآمد آنان وابسته به دام است و مابقی نیز از محل تولید صنایع دستی، جمع آوری گیاهان دارویی و زراعت و باغداری تامین می شود.

عشایر این استان با تولید ۲۵ درصد گوشت استان هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند و سرانه دام آنان بیش از میانگین کشوری است و به طور میانگین هر خانوار عشایر این استان ۱۸۰ راس دام سبک دارد که این سرانه در کشور ۱۳۰ راس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha