۲ هزار تن قیر رایگان برای نوسازی بافت‌های فرسوده استان اردبیل توزیع شد

اردبیل- ایرنا- معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: از ابتدای سال جاری ۲ هزار تن قیر رایگان به شهرداری‌های استان برای ترمیم و آسفالت محلات و بافت‌های فرسوده اختصاص یافته است.

محمد زراع حسین‌زاده روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در سالهای اخیر چهار هزار تن قیر رایگان به شهرداری‌های استان قرار گرفته است، اظهار کرد: در سال جاری ۲ هزار تن قیر برای محلات بازآفرینی و یک هزار و ۲۰۰ تن هم برای معابر مسکن مهر و طرح نهضت ملی واگذار شده است.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های توانمندسازی اقتصادی در محلات هدف، از شناسایی بیش از ۱۳۰۰ هکتار بافت نا کارآمد در استان اردبیل خبر داد و گفت: ۹۶۳ هکتار در شهر اردبیل ، ۲۴۸ هکتار در شهرستان پارس آباد ، ۹۵ هکتار در شهرستان مشگین شهر و ۸۴ هکتار در شهرستان خلخال جزو بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی هستند.

حسین‌زاده با بیان اینکه برنامه‌های توانمندسازی اقتصادی در محلات هدف اردبیل و شهرستان‌های مشگین‌شهر ، پارس‌آباد و خلخال در دست اجرا است، اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح‌ها ارتقای ظرفیت‌های فرهنگی و توانمندسازی اقتصادی و فرهنگی ساکنان است و در نهایت تلاش می‌شود که شاخص‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی این مناطق به سطح متوسط شهری ارتقا یابد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل احداث زمین چمن مصنوعی در ایران‌آباد و سالن ورزشی و بهسازی معابر عدالت‌آباد را از جمله اقدامات انجام شده در راستای ارتقای شاخصهای محلات و بافتهای فرسوده عنوان کرد.

حسین زاده همچنین از تامین ۱۰۰ هکتار زمین برای ساخت مسکن نهضت ملی در تمام شهرستان‌های استان در مرحله نخست این طرح خبر داد و گفت: تمام زیرساخت‌های لازم از قبیل آب ، برق ، گاز و زمین مورد نیاز برای احداث واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن فراهم شده است.

وی درباره تسهیلات ارزان قیمت برای بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری گفت: برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در اردبیل ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و در شهرستان‌های دیگر هم ۳ میلیارد ریال تسهیلات با سه سال دوران مشارکت، بازپرداخت ۱۰ ساله و سود مشارکت ۹ درصد از سوی بانک‌های عامل پرداخت می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در بحث اسکان موقت هم ۴ میلیارد ریال تسهیلات با سود هشت درصد و باز پرداخت ۳۶ ماهه به متقاضیان از سوی بانک‌های عامل پرداخت می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اردبیل افزود: احداث مسکن برای ثبت‌ نام کنندگان نهضت ملی مسکن منوط به پرداخت آورده متقاضیان بوده چرا که این طرح تقاضا محور است و هرچه واریزی متقاضیان بیشتر باشد تعداد واحد بیشتری احداث می‌شود.

به گزارش ایرنا، ۳۰ درصد جمعیت استان اردبیل در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند، مناطقی که برخی از آنها از امکانات اولیه نیز بی‌بهره است و برخی نیز با وجود داشتن آب و برق و گاز به علت کهنه و فرسوده شدن در حد غیر قابل اسکان شده‌اند.

بر اساس اعلام مسوولان، در استان اردبیل در مجموع بیش از ۲ هزار و ۶۶۹ هکتار با سکنه بیش از ۱۴۱ هزار نفر شامل یک هزار و ۱۴۵ هکتار سکونت‌گاه غیر رسمی و نیز حدود یک هزار و ۵۲۳ هکتار بافت ناکارآمد میانی شناسایی شده که حدود ۳۰ درصد مساحت شهرهای مورد مداخله استان را شامل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha