۲۵ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۴۴
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 84971698
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موافقت خرید املاک حمام تاریخی مصباح کرج فراهم شد

کرج - ایرنا- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز اعلام کرد: در نتیجه پیگیری ها و اقدام های انجام شده، موافقت بخش خصوصی برای تملک کامل املاک مربوط به حمام تاریخی مصباح کرج به دست آمده است.

به گزارش ایرنا، شهباز محمودی روز جمعه به خبرنگاران گفت: در سال ۹۷ پنج دانگ از املاک حاشیه حمام تاریخی مصباح کرج توسط اداره کل میراث فرهنگی استان البرز خریداری شد اما یک دانگ آن باقی ماند.

وی اظهار کرد : اکنون با تامین اعتبار و توافق با بخش خصوصی زمینه تملک باقیمانده این املاک تاریخی فراهم شده و به زودی در اختیار اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان قرار می گیرد.

محمودی گفت : در کنار حمام مصباح بنای دیگری هم وجود دارد که جزو الحاقات این مکان تاریخی است که در سال ۹۷ توانستیم پنج دانگ از آن بنا را خریداری کنیم و یک دانگ باقی ماند.

معاون میراث‌فرهنگی البرز ادامه داد: طی مذاکراتی که با مالک به عمل آمده در روزهای آتی یک دانگ باقی مانده هم خریداری می‌شود و بنای الحاقی کنار حمام مصباح نیز به نام میراث فرهنگی سند می‌شود.

وی افزود: پس از این اقدام با توجه به اینکه تمام بنا صد درصد برای میراث‌فرهنگی است، می‌توانیم آن را از طریق ماده ۲۷ به بخش خصوصی با کاربری‌های فرهنگی واگذار کنیم.

محمودی بیان کرد: حدود ۹۰ درصد حمام تاریخی مصباح کرج بازسازی شده و کارهای جزیی پس از واگذاری توسط بخش خصوصی تکمیل می‌شود و برای استفاده عموم با کاربری‌های فرهنگی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

حمام مصباح متعلق به اوایل دوره قاجار است و در سال ۱۳۸۰ به شماره۳۷۹۰ به ثبت ملی رسیده است و به عنوان یکی از آثار فاخر و تاریخی شهرستان کرج در محله مصباح به شمار می‌رود.

استان البرز دارای ۵۵۰ اثر تاریخی و طبیعی است که ۳۱۴ اثر آنها ثبت ملی شده است.

این استان بیش از هشت حمام تاریخی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha