دانشگاه حکیم سبزواری و فدراسیون جهانی کشتی باچوخه تفاهمنامه امضا کردند

سبزوار- ایرنا- رییس دانشگاه حکیم سبزواری گفت: این دانشگاه و فدراسیون جهانی کشتی چوخه به منظور انجام طرح‌های پژوهشی متناسب با نیاز جامعه و توسعه علمی و هدفمند تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

به گزارش ایرنا، دکتر محمدعلی زنگنه اسدی، دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و اشتراک‌گذاری منابع شامل نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات و زیرساخت‌های فناوری از مواد این تفاهم‌نامه است.

وی افزود: انجام طرح‌های پژوهشی تقاضامحور بر اساس نیازها و خواسته‌های فدراسیون، ایجاد تمهیدات لازم با هدف برگزاری اردوهای تیم ملی و تهیه فضای مناسب برای تاسیس آکادمی کشتی چوخه در دانشگاه حکیم سبزواری از دیگر مفاد این تفاهمنامه ورزشی است.

وی ادامه داد: همکاری در برگزاری مجمع جهانی کشتی باچوخه، همایش بین‌المللی کشتی باچوخه و مسابقات بین‌المللی کشتی باچوخه و برپایی دوره‌های آموزشی مربیگری و داوری بین‌المللی پس از اخذ مجوزهای لازم برخی دیگر از تعهدات دانشگاه در این تفاهمنامه است.

زنگنه اسدی گفت: همچنین ارائه آموزش‌های تخصصی در رشته کشتی باچوخه در راستای نیازهای دانشگاه، حمایت معنوی و مادی از طرح‌های پژوهشی مرتبط با این رشته، برگزاری دوره‌های مربیگری و داوری و تجهیز آکادمی کشتی باچوخه در دانشگاه حکیم سبزواری با توجه به چهارچوب‌های قانونی فدراسیون از جمله تعهدات فدراسیون در این تفاهم‌نامه است.

دانشگاه حکیم سبزواری یکی از ۲۲ دانشگاه محور در ایران است که با حدود ۹ هزار دانشجو دارای ۳۳ گروه آموزشی، ۱۳۹ کد رشته‌ تحصیلی در مقاطع کارشناسی تا دکتری و ۱۰ دانشکده است.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

کشتی سنتی باچوخه از ورزش های پرطرفدار در خطه خراسان است که به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شده است.

چوخه واژه ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می کنند و در واقع شنل کوتاهی است که کشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می کنند و از آنجا که این کشتی از قدیم بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha