دستگاه های اجرایی از توان مجموعه های دانش بنیان برای رفع چالش های ملی استفاده کنند

کاشان - ایرنا - رییس پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان بر ضرورت استفاده دستگاه های اجرایی از توان مجموعه های دانش بنیان در رفع چالش‌های ملی از جمله تولید محصولات وارداتی تاکید کرد و گفت: ارائه نیازمندی های دستگاه ها به پارک علم و فناوری لازمه تحقق این امر است.

دکتر علیرضا فرجی ارمکی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:پارک های علم و فناری هم باید خود را در حوزه ارائه راهکار به بخش اجرایی پاسخگو بدانند و این درخواست ها به شکل فرآیندمحور از طرف دستگاه اجرایی از پارک علم و فناوری بطور مداوم خواسته شود تا ظرفیت های بالقوه شرکت های دانش بنیان عینی شود.

وی اظهار کرد:اگر مشکلی امروز به پارک علم و فناوری ارائه شود در سامانه نظام ایده ها و نیازهای وزارت علوم و تحقیقات و فناوری به آدرس nan.ac ثبت و به همه شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری کشور ارائه می شود تا مجموعه های فناور و دانش بنیان برای رفع آن راهکار علمی مناسب پیدا کنند.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان بیان کرد:یکی از چالش های پیش رو این است که بسیاری از مدیران دولتی با حوزه فناوری و فعالیت های آن آشنا نیستند و ظرفیت های پارک های علم و فناوری کشور که زیرنظر وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت می کنند را نمی شناسند.

فرجی با انتقاد از برخی بخش های دولتی به دلیل ناآشنایی با قوانین مصوب حوزه فناوری به ویژه قانون تولید جهش دانش بنیان گفت:ناآگاهی از این قوانین علت عمده کند شدن فعالیت های شرکت های دانش بنیان است.

وی اظهار کرد:بعضی از بخش های دولتی و خصوصی با سازوکار پارک ‌های علم و فناوری و شرکت‌های فناورانه آشنایی ندارند اما امسال با توجه به شعار سال و آگاهی نهادها از فعالیت های پارک های علم و فناوری امیدواریم به تدریج دستگاه ها به سمت فناوری های نوین ساخت داخل با اتصال به شبکه پارک های علم و فناوری کشور بروند.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان بیان کرد:درخواست ما از دستگاه ها و نهادها این است که خرید محصولات شرکت های دانش بنیان که استانداردهای لازم از مراجع ذیربط را اخذ کرده اند در اولویت کاری خود قرار دهند.

فرجی گفت:بحث اعتماد به محصولات و کالاهای شرکت‌های دانش بنیان از چالش های اصلی است، کالاهایی که شرکت‌ها تولید می‌کنند جنبه فناورانه و نوآورانه دارد و برخی از آنها اولین بار است که در کشور تولید می شود، امیدواریم امسال با توجه به شعار سال و الزام دستگاه ها به خرید محصولات شرکت‌های دانش بنیان در قانون این مشکل به تدریج رفع شود.

وی افزود:پارک علم و فناوری کاشان تاکنون به ۲۰۰ واحد فناور ، دانش بنیان و خلاق به طور مستقیم و غیرمستقیم خدمات ارائه کرده و به ۱۰۰ واحدی که در این مرکز و مراکز رشد و نوآوری دانشگاه های منطقه فعال هستند به طور مستقیم خدمات ارائه می‌کنند.

وی اظهار کرد:ماموریت ملی این پارک حمایت از واحدهای فناور فعال در قالب ۵ باغ فناوری گلاب و اسانس و گیاهان دارویی،فرش،معماری و صنایع دستی،نجوم و گردشگری و فناوری های نرم و صنایع خلاق است اما از سایر شرکت های دانش بنیان و فناور در حوزه های صنعت و خدمات نیز حمایت می کند.

به گزارش ایرنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱، سال جدید را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند.

ایشان در پیام نوروزی خود بر تولید دانش‌بنیان و متّکی بر دانش‌ و پیشرفت های علمی و همچنین تولید اشتغال‌آفرین تاکید کردند.

پارک های علم و فناوری در سراسر دنیا با هدف کلی توسعه فناوری و کسب و کارهای دانش محور تشکیل می شوند و با توجه به وضعیت محیطی و سیاست گذاری های کلان در سطح داخلی و خارجی این پارک ها، چشم‌اندازها و مأموریت‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند.

پارک های علم و فناوری دارای ساز وکارهای زیرساختی هستند که باعث تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی و تولید دانش مضاعف شده و در نهایت عامل تسریع رشد اقتصادی در سطح ملی و منطقه‌ای می‌شوند.

این مهم به صورت گسترده‌ای در کشورهای مختلف محقق شده‌است. در بسیاری از موارد، پارک های فناوری موجب ایجاد شغل، رشد درآمد و درگیر شدن در صنایع دارای فناوری بالا می‌شوند. از طرفی، پارک های فناوری و مراکز رشد برای تجزیه و تحلیل در سطح ملی یا محلی در زنجیره ارزش کارآفرینی، مراکز مهمی به‌شمار می آیند.

پارک‌های علم و فناوری معمولاً در فضایی مناسب در نزدیکی دانشگاه ها برپا می‌شود و همکاری متقابلی بین صاحبان صنایع مستقر در پارک و دانشگاه به وجود می‌آید.

پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان در سال ۱۳۹۷ با مشارکت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعالیت خود را آغاز کرد و حدود یک سال است که مستقل شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha